2020-08-13, 22:34
Medlem
Wintersmiths avatar
Har ofta funderat på att köpa en mountainbike att kunna cykla med på lite skogsvägar för skoj, inget extremt. Har inte blivit av ännu bara. Är det billigare att köpa nu till hösten? Någon bra affär och märke att rekommenera? Runt 10 tusen max tänker jag mig. Inte säker på hur mycket jag kommer att cykla, men kanske runt 5-10 km varannnan helg på sommaren.
Senast redigerad av Wintersmith 2020-08-13 kl. 23:06.
Citera
2020-08-13, 22:40
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Reas ofta ut på hösten.
10000 räcker gott för en skaplig hoj.
Den där sträckan är ju ingenting, men man ska ju börja nånstans.
Mitt tips är att skaffa en cykel med fästen för skärmar.
Så j-a dumt att bli nerstänkt i onödan, av ren fåfänga.
Tävlingscyklar saknar skärmar för att spara vikt och minimera krångel, men varför ska man låtsas tävla om man inte gör det?
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2020-08-13 kl. 22:46.
Citera
2020-08-13, 23:02
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Vill man inte skita ner sig så ska man inte ha MTB

Jag har mtb men använder den överallt.
Vill inte behöva byta om till hela kitet som nån Clark Kent bara för en liten cykeltur.
Citera
2020-08-13, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Reas ofta ut på hösten.
10000 räcker gott för en skaplig hoj.
Den där sträckan är ju ingenting, men man ska ju börja nånstans.
Mitt tips är att skaffa en cykel med fästen för skärmar.
Så j-a dumt att bli nerstänkt i onödan, av ren fåfänga.
Tävlingscyklar saknar skärmar för att spara vikt och minimera krångel, men varför ska man låtsas tävla om man inte gör det?

Tävlingscyklar saknar skärmar främst för att man inte ska fastna eller slå i saker som kan riskera ett fall, och därmed skador.
Vill man ha skärmar går det att sätta på alla cyklar som produceras, även tävlingscyklar.
Citera
2020-08-13, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wintersmith
Har ofta funderat på att köpa en mountainbike att kunna cykla med på lite skogsvägar för skoj, inget extremt. Har inte blivit av ännu bara. Är det billigare att köpa nu till hösten? Någon bra affär och märke att rekommenera? Runt 10 tusen max tänker jag mig. Inte säker på hur mycket jag kommer att cykla, men kanske runt 5-10 km varannnan helg på sommaren.

För 10 000:- får du definitivt en bra cykel för ditt ändamål, som du kan köra på hela livet om du önskar. Men tror du att du kommer bli biten så rekommenderar jag dig at lägga mera direkt, annars blir det totalt dyrare om du ska byta upp dig om nåt år.

Brukar bli billigare till våren faktiskt, när de nya cyklarna kommer in i lager, men höstrea blir det säkert också.
Citera
2020-08-13, 23:22
Medlem
Wintersmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziiita
För 10 000:- får du definitivt en bra cykel för ditt ändamål, som du kan köra på hela livet om du önskar. Men tror du att du kommer bli biten så rekommenderar jag dig at lägga mera direkt, annars blir det totalt dyrare om du ska byta upp dig om nåt år.

Brukar bli billigare till våren faktiskt, när de nya cyklarna kommer in i lager, men höstrea blir det säkert också.

Är XXL eller Decathlon bra ställen att köpa en cykel på? Eller är det någon dedikerat affär som är bättre?
Citera
2020-08-15, 08:40
Medlem
Normalt brukar cyklar reas ut på hösten ja, men i år har man ett annat läge då det i princip varit slutsålt på det mesta överallt i landet då tydligen många fler tycker cykling är trevligt under denna pandemi. Så i år är det inte mycket av överblivna cyklar i lager inför säsongens slut som man behöver bli av med inför nästa säsongs nya cyklar.
Citera
2020-08-19, 06:07
Medlem
Citat:
Är XXL eller Decathlon bra ställen att köpa en cykel på? Eller är det någon dedikerat affär som är bättre?
Decathlon vet jag inte men XXL funkar, erfarenheten är dock att personalen inte kan nå där.
Klart bäst är en ren cykelhandlare som kan ta fram en cykel för ditt ändamål.
Citera
2020-08-19, 09:56
Medlem
Citat:

Normalt så skulle jag gå på rena cykelaffärer, eller nätet, eller hitta det märket jag är intresserad av (men det förutsätter att man vet vad man är ute efter).

XXL har jag iofs bra erfarenheter av (har köpt två cyklar där till familjemedlemmar), iaf i min hemstad. De har ofta rea (eftersom firman går lite knackigt!). De har i mina fall haft prylarna hemma, vilket gör att man kan klämma och känna på prylarna, t o m test-cykla. I mitt fall så vet jag även att de som jobbar med cyklar och verkstan har rimlig koll.

En snabb koll; så verkar de ha rea på en modell som jag tror skulle passa dina ändamål och ambitionsnivå, som har vettiga komponenter av välkända märken, och jag tror inte du kommer att växa ur den och behöva värre prylar den närmsta tiden.

https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-...169348_1_style
Citera
2020-08-19, 13:53
Medlem
Citat:

Jag skulle rekommendera att beställa på nätet. Läser man på lite är det lika bra som att gå till en handlare. Jag beställde en Scott Scale från England, funkade klockrent. En handlare gör liksom inget magiskt, visst du kan testa cykeln vilket kan va skönt men det är ändå först när du cyklar på stigar du märker hur den är. Storleken kan du lika bra läsa dig till som att testa tycker jag. Men visst, kan man ingenting är det lite lättare att bara knata in på XXL eller så.
Citera
2020-08-20, 22:02
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Normalt brukar cyklar reas ut på hösten ja, men i år har man ett annat läge då det i princip varit slutsålt på det mesta överallt i landet då tydligen många fler tycker cykling är trevligt under denna pandemi. Så i år är det inte mycket av överblivna cyklar i lager inför säsongens slut som man behöver bli av med inför nästa säsongs nya cyklar.

Ja och i kombination med att mycket tillverkning sker i Kina så har det även kraftigtminskat tillgången och ökat ledtiderna, då speciellt gällande FS, går ju knappt att få tag på. Vissa 2021-modeller har dock börjat komma in nu, från t.ex. Trek.
Hardtail är dock nog inget problem att få tag på, vare sig ny eller begagnad på Happyride.

Däremot kan det ju vara så att begagnatmarknaden kommer bjuda på många objekt denna höst då många som impulsköpte MTB pga "hemester" upptäcker att de kanske inte var så intresserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in