• 1
  • 2
2020-08-13, 19:27
Medlem
Jag hörde någon säga att den personen är singel tills att den gift sig.

Tycker att det lät spännande, tydligen något Amerikanskt. Kanske passar bättre där än i Sverige med tanke på den ekonomiska tryggheten ett äktenskap innebär där.

Men frågan är, är detta något man kan tillämpa i Sverige? Hur skulle ni reagera om någon ni träffade tillämpade det här synsättet på relationer?
Citera
2020-08-13, 19:29
Medlem
tnems avatar
Singel har jag aldrig hört men oskuld.
Citera
2020-08-13, 19:29
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telgetoka

Men frågan är, är detta något man kan tillämpa i Sverige? Hur skulle ni reagera om någon ni träffade tillämpade det här synsättet på relationer?

Är du hög?
Citera
2020-08-13, 19:31
Medlem
med ”gifta sig” menar du att de tar nå sorts superknark?
Citera
2020-08-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Singel har jag aldrig hört men oskuld.

Jo men visst, det här är något att tills att man fått en ring på fingret så är man liksom singel.
Citera
2020-08-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Är du hög?

Vad menar du?
Citera
2020-08-13, 19:44
Medlem
GanjaFarfars avatar
Asså hur menar du egentligen? Tänker du att du ska dejta massvis av män/kvinnor samtidigt o knulla runt o härja tills någon friar?
Citera
2020-08-13, 19:48
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Per definiation är man singel till man är gift. Möjligtvis är sambo ett mellanting då det ger respektive sambo vissa rättigheter till samboegendom och det är något som nästan uteslutande tillämpas i Norden. I resten av världen är du antingen singel eller gift, inga mellanting.

Rent juridiskt då. Vad kidsen kallar sina tillfälliga sexuella kontakter är av mindre betydelse.
Citera
2020-08-13, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Asså hur menar du egentligen? Tänker du att du ska dejta massvis av män/kvinnor samtidigt o knulla runt o härja tills någon friar?

Jag kan tänka mig att det som menas med begreppet är att man träffar en person, men att man är öppen för förslag om någon annan vill träffas. Personen man träffar vet att man inte är exklusiva utan träffas för att båda vill. När personen man träffar är redo att ta det till nästa nivå, äktenskap/förlovning/whatever så gör den det och då är man tillsammans och monogama.

Jag vet inte vad jag tycker om det och tråden är ju för att diskutera.

Kan gilla idén eftersom att båda måste anstränga sig och fortsätta kämpa för att ha kvar personen den tycker om på kroken och den som är på kroken är där just för att den tycker om personen den träffar. Inte för att en etikett och löfte utan mening är gjort.
Citera
2020-08-13, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomboclat.el.bombo
Per definiation är man singel till man är gift. Möjligtvis är sambo ett mellanting då det ger respektive sambo vissa rättigheter till samboegendom och det är något som nästan uteslutande tillämpas i Norden. I resten av världen är du antingen singel eller gift, inga mellanting.

Rent juridiskt då. Vad kidsen kallar sina tillfälliga sexuella kontakter är av mindre betydelse.

Wow! Det är just det här som är intressant.

Varför är det såhär i Norden? Vad tror ni om att skrota det nordiska sambolivet?
Citera
2020-08-13, 21:57
Medlem
Nej, det innebär att man lever ensam och träffar någon under seriösa former. Man har alltså inte sex före ett giftermål.
Citera
2020-08-13, 22:35
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telgetoka
Jo men visst, det här är något att tills att man fått en ring på fingret så är man liksom singel.

formella benämningen är ogift, gift, skild, änka, avliden
sen i folkmun kommer till ett par steg.. i relation, särbo/sambo, förlovad, separarerad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in