2006-05-08, 11:33
Medlem
kalabalikens avatar
Jag bor i en tvåplansvilla och ibland (några gånger per år) har vattnet i vattenlåset på toaletten på övervåningen fösvunnit. Eler egentligen sjunkit så mycket att lukt kommer in från avloppet. Jag har funderat på vad det eg. är som händer utan att komma fram till något vettigt svar. Det finns inget särskilt i vårt beteende som borde kunna orsaka detta. Avdunstning är uteslutet då det förekommit (senast igår) att jag spolade vid lunchtid och det var "tomt" vid sextiden på eftermiddagen. Således borde det vara nån form av baksug som drar ner vattnet. Men vad kan orsaka detta månntro?
Citera
2006-05-08, 12:11
Medlem
StigAllans avatar
Högst på avloppsstammen ska de sitta en ventil som ska utjämna undertrycket i avloppet.
När den upphör att fungera korrekt så kan det bli som i ditt fall.
Citera
2006-05-08, 12:25
Medlem
kalabalikens avatar
Hm, var ska jag leta efter ventilen?
I badrummet finns en toalettstol, ett handfat, och en golvbrunn. Samtliga dessa går ihop i golvet för att sedan dyka upp som ett enda rör i tvättstugan (på bottenvåningen) och sedan gå ner i husgrunden. Inga andra avlopp finns på övervåningen.
Citera
2006-05-08, 13:07
Medlem
StigAllans avatar
Har du en kallvinda kan den finnas där.
Annars så återstår bara taket, själv har jag inte sett någon takmonterad.
Citera
2006-05-08, 13:37
Medlem
kalabalikens avatar
Tackar.
När jag tänker på det så är det faktiskt en takpanna som har ett stort hål i sig, vilket nån har nämnt skulle gå till avloppet. Det skulle kunna vara den. Annars blir det till att krypa på den minimala vinden (ibland är det bra att vara liten!)
Finns det nåt sätt att se på ventilen vad som ev. är fel?
Citera
2006-05-08, 13:51
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Tackar.
När jag tänker på det så är det faktiskt en takpanna som har ett stort hål i sig, vilket nån har nämnt skulle gå till avloppet. Det skulle kunna vara den. Annars blir det till att krypa på den minimala vinden (ibland är det bra att vara liten!)

Är det ett äldre hus så finns kanske ingen ventil alls. Troligen har du fått in ett fågelbo eller liknande där vilket täpper till...
Citera
2006-05-08, 13:55
Medlem
kalabalikens avatar
Huset är rätt så nytt. Ska jag testa skicka ner armen i hålet för att se om det är fritt längst upp?
Citera
2006-05-08, 21:03
Medlem
D69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken
Tackar.

Vi har samma sak hemma hos oss, hos oss är det när det blåser mycket som vattnet försvinner. Beror väl helt enkelt på att vindbyarna först trycker upp vattnet ur vattenlåset, sen går det tillbaka och skvalpar ut i avloppet när vindbyn avtar.
Citera
2006-05-09, 10:54
Medlem
Grouts avatar
Luftstammen är ditt svar!
Citera
2006-05-09, 20:42
Medlem
Kanske larvigt med en bild, men..

Är det dålig avluftning så fungerar röret som en cykelpump när man drar upp vatten.... papper å jox fungerar som pakningen i pumpen och vakumet drar med vattnet i div vattenlås..

det rödmärkta är en typisk avluftning. jag har så...( gammalt hus )

http://www.freewebs.com/crowsfun/mugg.JPG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in