• 1
  • 2
2020-08-13, 18:11
Medlem
Såg detta på en engelsk sight idag och jag måste säga jag blev förvånad.

Är ordet tobacco rasistiskt och i så fall på vilket sätt?

M&S ber alltså om ursäkt för att de använt namnet tobacco på en färg i sitt sortiment.

Hur ska man förhålla sig till andra färger i så fall?

Om detta är fel forum får mod gärna flytta det.

https://www.google.se/amp/s/metro.co...-13118872/amp/
Citera
2020-08-13, 18:20
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Klart att det är rasistiskt att kalla mörkare toner utav brunt för "tobak". En människa som gör detta anser att afrikaner är lika med cancer för det västerländska samhället.

En oförsvarlig och fruktansvärd handling!
Citera
2020-08-13, 18:26
Medlem
På vilket sätt är det rasistiskt att torkad tobak är brunt och företaget har valt att benämna BHn efter dess färg som liknar torkad tobak? Hudfärg är ju inte inblandat alls? Jag får inte ihop det.

Jag kan förstå om det hade blivit kallat något annat som associerar till svarta. Typ

Nigger, slave, coon, criminal, no father etc.

Men det här? Det letas ju efter saker att uppröras över.
Senast redigerad av MasterXS 2020-08-13 kl. 18:33.
Citera
2020-08-13, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Klart att det är rasistiskt att kalla mörkare toner utav brunt för "tobak". En människa som gör detta anser att afrikaner är lika med cancer för det västerländska samhället.

En oförsvarlig och fruktansvärd handling!

Du skämtar och är sarkastisk antar jag...
Citera
2020-08-13, 18:31
Medlem
Får man skriva choklad, mörkbrunt, indian red, preussiskt blå, gammalrosa eller gud förbjude svart eller vitt?
Citera
2020-08-13, 18:46
Medlem
franges avatar
Allt är rasistiskt idag - bara någon vänstertomte eller hudfärgshandikappad tycker det.
Citera
2020-08-13, 18:55
Medlem
amerikanska för tobak? inge fel
Citera
2020-08-13, 19:11
Medlem
Ja, det var ju verkligen långsökt som bara den, men å andra sidan så klagade hon främst över att det var namngivet efter en ej så hälsosam produkt. Antagligen när de sade att de tagit det utifrån någon industristandard, så är det säkert något som hängt kvar sedan länge, då det var lite mer coolt med tobak. Bra att de uppdaterade och moderniserade det hela, samt inte ger något så ohälsosamt som tobak onödig exponering och marknadsföring.
Citera
2020-08-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det var ju verkligen långsökt som bara den, men å andra sidan så klagade hon främst över att det var namngivet efter en ej så hälsosam produkt. Antagligen när de sade att de tagit det utifrån någon industristandard, så är det säkert något som hängt kvar sedan länge, då det var lite mer coolt med tobak. Bra att de uppdaterade och moderniserade det hela, samt inte ger något så ohälsosamt som tobak onödig exponering och marknadsföring.

Visst ska inte tobak marknadsföras men det är ändå ganska långsökt att koppla det till rasism.

Artikeln hänvisar ju till att det är en rasistisk BH, inte risken att bli rökare...
Citera
2020-08-13, 21:53
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varformanga
Du skämtar och är sarkastisk antar jag...

Anta vad du vill, man ju blir ju alldeles matt av allt whitesplainande!
Citera
2020-08-13, 23:30
Medlem
Mmmm, det är sådant här som omvänder rasister och högerextremt folk Genast blir världen lättare för oss alla att samsas och umgås i. Ingen känner sig det minsta påhoppad av den andre, med finfina argument mot rasistisk tobak.
Citera
2020-08-14, 09:58
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Reklam och marknadsföring
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto