• 1
  • 2
2020-08-13, 17:58
Medlem
falconer8s avatar
Som rubriken lyder. Vad gäller egentligen? Jag känner en person som hävdar det styvnackat! Alltså även sänkt sjukersättning, för de som tidigare kallades " förtidspensionerade/ sjukpensionärer."

Enligt information jag har fått på annat håll så stämmer inte det. Åtminstone inte beträffande de som uppbär sjukersättning. Men jag vill inte satsa mitt liv på det, då jag inte är säker. Googlar man det så får man främst fram info angående ålderspension, stod t.o.m något om att det skulle höjas!

Någon med koll & insyn som kan räta ut frågetecknen?
Citera
2020-08-13, 18:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8

De enda som har insyn i något sådant är regeringen, som det ser ut nu har väl ingenting sagts? På 90-talet sänkte man de flesta ersättningar när statens kassa sinade så det är givetvis inte allt för oväntat om det händer även i denna ekonomiska nedgång. Det handlar mest om hur långvarig den blir och huruvida arbetslösheten bromsas upp.
Citera
2020-08-13, 18:06
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De enda som har insyn i något sådant är regeringen, som det ser ut nu har väl ingenting sagts? På 90-talet sänkte man de flesta ersättningar när statens kassa sinade så det är givetvis inte allt för oväntat om det händer även i denna ekonomiska nedgång. Det handlar mest om hur långvarig den blir och huruvida arbetslösheten bromsas upp.

Ja. Vi får helt enkelt vänta och se.
Citera
2020-08-13, 18:40
Medlem
Pungterings avatar
Är inte de flesta ersättningar kopplade till prisbasbeloppet? (Som inte är lönebaserade)

Och min pension sänks inte, då jag inre får någon, så allas är helt fel ord.
Citera
2020-08-13, 18:50
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Är inte de flesta ersättningar kopplade till prisbasbeloppet? (Som inte är lönebaserade)

Och min pension sänks inte, då jag inre får någon, så allas är helt fel ord.

Med " alla " så avses ju alla som faktiskt får pension givetvis!
Citera
2020-08-13, 18:57
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Med " alla " så avses ju alla som faktiskt får pension givetvis!

Då räcker det ju att säga "sänkt pension", då den allmänna pensioner sänks eller höjs lika för folk.
Citera
2020-08-13, 19:05
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder. Vad gäller egentligen? Jag känner en person som hävdar det styvnackat! Alltså även sänkt sjukersättning, för de som tidigare kallades " förtidspensionerade/ sjukpensionärer."

Enligt information jag har fått på annat håll så stämmer inte det. Åtminstone inte beträffande de som uppbär sjukersättning. Men jag vill inte satsa mitt liv på det, då jag inte är säker. Googlar man det så får man främst fram info angående ålderspension, stod t.o.m något om att det skulle höjas!

en so mjag känner sa att han får ut 10k/m fast han varit lovad 20k/m. så bara för den analfabetiserade bastarden och alkisen löfv én inte gått ut med det så händer det saker "åt rätt håll". Jag undrar var pengarna går till?
Citera
2020-08-13, 19:48
Medlem
Opaques avatar
Pensionssystemet har en inbyggt broms. När skatteintäkterna minskar (som nu under Covid) slår den till och ersättningarna till pension minskas. Det beror till största delen av att pensionsystemet baseras på löpande inkomster i realtid.

Siffror jag sett indikerar ca. -180 kr per månad i minskad pension. Detta är dock först klart i Oktober exakt hur mycket det blir.
Citera
2020-08-13, 22:31
Medlem
Citat:

Pensionen höjs med 600 kr nästa år. Läs på fakta.
Citera
2020-08-13, 22:35
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10minutemails

👌👍
Citera
2020-08-13, 22:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10minutemails

För att det skall ske nu efter att pandemin slagit till måste ett mindre under ske: https://www.pensionsmyndigheten.se/f...nsionssystemet
Citera
2020-08-14, 00:15
Medlem
glajarns avatar
Oavsätt vad som händer med pensionen så måste man själv se till att ha pengar den dagen. Så varför ens bry sig om pensionen. Det blir vad det blir.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in