• 1
  • 2
2020-08-13, 00:52
Medlem
Varför är så många svenskar slavar till trender?

Jag märker att det kan handla om allt möjligt; kläder, accessoarer, uteställen, caféer, musik, tv-serier, politiska rörelser.

Låt oss ta ett få enkla exempel...

• Jag kan svära på att jag inte såg en enda person med en sån där huvudairbag (s k "Hövding") för några veckor sedan. Denna veckan har jag sett minst 10 om dagen. Jag är för skydd och hjälm, men det är uppenbart att folk använder det för att det nu helt plötsligt är trendigt.

• Unika hundar, särskilt valpar, har jag sett skitmycket av denna sommaren. Varför har alla helt plötsligt skaffat hund, speciellt blandrashundar?

• Den blåa eller gula regnponchojackan. Vet inte vad de heter med det är typ en vattentät rock med hoodie. En sån som ungen Georgie hade i skräckfilmen "It". Håll utkik när det regnar nån dag så kommer du se att varenda svensk har på sig en sådan.

Många kan dra slutsatsen om att "ja, det kanske är bra kvalitet och produkt" eller "jag gillar hundar", men jag märker av ett mönster bland svenskar som är svår att beskriva. Trendslavar helt enkelt till något som måste överexploiteras, tills det längre inte är coolt.
2020-08-13, 00:56
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Handlar om status. Och att få likes på Facebook och Instahram. "Titta på mig, jag är lyckad"

Typ så.
2020-08-13, 01:00
Människor överlag ( iallafall första världen) är tyvärr uppmärksamhetskåta trendberoende attention whores, sorgligt men sant . Allt handlar om ” status ” likes ” följare” etc patetiskt är det
2020-08-13, 01:00
Medlem
Misantrop1891s avatar
Av samma anledning vi har en mycket smal åsiktskorridor och låtsas vara en "humanitär stormakt" fast vi bara sabbar för alla 10 miljoner befintliga invånare i Sverige, och lyckas rädda 0,0000001% av alla "displaced" människor här i Världen. En droppe i havet och vi leker duktiga inför resten av världen. Svensk flockmentalitet och internationell "virtue signaling". På samma noter fungerar svenskarnas konsumption, vi ska ha det som är inne just nu.
2020-08-13, 01:14
Medlem
Det är inte bara svenskar, hela västvärlden ju
2020-08-13, 01:15
Medlem
Silltunnas avatar
Därför att vi är ett ängsligt folk, som gärna vill låta andra bestämma åt oss.
2020-08-13, 01:33
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanddoktorn

Jag märker att det kan handla om allt möjligt; kläder, accessoarer, uteställen, caféer, musik, tv-serier, politiska rörelser.

• Jag kan svära på att jag inte såg en enda person med en sån där huvudairbag (s k "Hövding") för några veckor sedan. Denna veckan har jag sett minst 10 om dagen. Jag är för skydd och hjälm, men det är uppenbart att folk använder det för att det nu helt plötsligt är trendigt.

• Unika hundar, särskilt valpar, har jag sett skitmycket av denna sommaren. Varför har alla helt plötsligt skaffat hund, speciellt blandrashundar?

• Den blåa eller gula regnponchojackan. Vet inte vad de heter med det är typ en vattentät rock med hoodie. En sån som ungen Georgie hade i skräckfilmen "It". Håll utkik när det regnar nån dag så kommer du se att varenda svensk har på sig en sådan.

Många kan dra slutsatsen om att "ja, det kanske är bra kvalitet och produkt" eller "jag gillar hundar", men jag märker av ett mönster bland svenskar som är svår att beskriva. Trendslavar helt enkelt till något som måste överexploiteras, tills det längre inte är coolt.

Osäkra, rädda hjon, långt in i benmärgen fega. Ofta kaxiga, men ingen klass eller stil, flockdjur.
2020-08-13, 02:09
Medlem
Termamentuss avatar
Passa in och/eller imponera på omgivningen (tror dem, fast ingen bryr sig). Majoriteten verkar vara NPCs som inte reflekterar över vad de gör, de bara existerar och gör som alla andra gör, sedan när de når pensionen så undrar de vad fan som hände.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=e9dZQelULDk
2020-08-13, 02:16
Medlem
Vermillionss avatar
Det stämmer in i västvärlden.

För att passa in och vara som alla andra samt bryr sig mer om vad andra tycker.

Samhörighet och gemenskap. Vi fungerar så. Jag känner dock att det är fel att tvinga sig själv att tycka om saker man inte bryr sig om.

Följer samma tv-serier för att man ska ha nånting att prata om på jobbet.
Fikar ute för att lägga ut en bild på Instagram.
Tar massa selfies för att få likes på Facebook.
Kudos till de som förstår att ingen annan vill se dem.

Stereotypen.
Svenskar är finare och bättre än alla andra. Översättning: Arroganta och naiva.

Avundsjuka. Man får inte vara framgångs eller besitta talanger och därför så finner jag njutning i att provocera ”dem”.

De följer trender, typer av klädstilar.
Dyrare märkeskläder har jag inte märkt.
Det skulle vara om man slutar använda viss jacka om invandrare börjar använda det.
För det enda som är sant med ’Vi gillar olika’, ’Welcome refugees’, inga rasister på vara gator och BLM är att det bara är en lögn.

Citat:
Ursprungligen postat av Termamentus
Passa in och/eller imponera på omgivningen (tror dem, fast ingen bryr sig). Majoriteten verkar vara NPCs som inte reflekterar över vad de gör, de bara existerar och gör som alla andra gör, sedan när de når pensionen så undrar de vad fan som hände.

Exempel: https://www.youtube.com/watch?v=e9dZQelULDk

”Thank gods that this is just rats. Imagine humans were like this.”

Den var bra gjord.
Senast redigerad av Vermillions 2020-08-13 kl. 02:21.
2020-08-13, 02:24
Medlem
Worjens avatar
De är inte lika coola som er i tråden, därav trendbesattheten.
2020-08-13, 02:57
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Gruppmänniskor, mobbare och fega.

Vad får du ut då? Just det, trendslavar.
2020-08-13, 04:42
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag är för skydd och hjälm, men det är uppenbart att folk använder det för att det nu helt plötsligt är trendigt.
Ja trendigt, för att det är så bra. Bra att vara trendig när det gäller säkerhet

Ont om hundar, stort behov av hundar i coronatider, slut på hundar. Trendigt för att det är så bra. Bra att koppla på trenden med en hund i ensamtider

Varit poppis länge. På Biltema och Claes Ohlsson. Jävla bra produkt som äntligen börjar säljas
.
Trendslavar? Bryr du dig?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in