2020-08-12, 22:32
Försökte leta kunde inte hitta någon tråd om just små vinflaskor.

Vad är era tankar om det? Är de fantastiska eller tragiska ? Vilka är de som köper dem? Galna kattdamer och incels eller finsmakare och snobbar? Köper ni små vinflaskor ? Är det värt att köpa en liten vinflaska av något märke där en stor version kanske kostar över 200 kr?

Själv har jag precis börjat köpa dem och tycker att de är riktigt nice att ha om man har en helg övers. Eller om man kommer hem från jobbet en ( nu onsdag) och vill bara slappna av .

Köps dessa små vinflaskor för att folk vill provsmaka en massa sorter? Vad tycker ni? Vad säger ni? Små vinflaskor hiss eller diss?

Har ni några favoriter ? Finns det vissa små vinflaskor som enbart säljs som små? Har jag aldrig tänkt på faktiskt .

Edit men små champagneflaskor känns ju enbart rakt av tragiskt nej fy fan det skulle man aldrig köpa själv .

Edit 2 de varierar ju i storlek men en liten flaska innehåller cirka 3-4 glas
Senast redigerad av americandadfan 2020-08-12 kl. 22:52.
Citera
2020-08-12, 23:17
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan

Vad är era tankar om det? Är de fantastiska eller tragiska ? Vilka är de som köper dem? Galna kattdamer och incels eller finsmakare och snobbar? Köper ni små vinflaskor ? Är det värt att köpa en liten vinflaska av något märke där en stor version kanske kostar över 200 kr?

Själv har jag precis börjat köpa dem och tycker att de är riktigt nice att ha om man har en helg övers. Eller om man kommer hem från jobbet en ( nu onsdag) och vill bara slappna av .

Köps dessa små vinflaskor för att folk vill provsmaka en massa sorter? Vad tycker ni? Vad säger ni? Små vinflaskor hiss eller diss?

Har ni några favoriter ? Finns det vissa små vinflaskor som enbart säljs som små? Har jag aldrig tänkt på faktiskt .

Edit men små champagneflaskor känns ju enbart rakt av tragiskt nej fy fan det skulle man aldrig köpa själv .

Vårat gäng köper som present olika sorters vin för att det ska bli olika sorter att smaka och ser festligare ut med små när man har fest.

Champagne ska vara i små flaskor till brudparet och på nyår
Mycket festligare när det smäller massor av korkar samtidigt som det regnar confetti!

Det handlar inte om priset utan stämningen.
Citera
2020-08-13, 00:16
Medlem
Saumyas avatar
Jag köper dom. Dricker inte vin men de är behändiga till matlagning.
Citera
2020-08-13, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan

De används till matlagning. Standard att man köper dessa små flaskor i mataffärer i andra länder. Tyvärr måste man hanka sig till bolaget i detta land för att kunna laga en bolognese.
Värsta är om du blir sugen på att laga något med vin på lördagen efter klockan 14. Då får man vänta fram till måndag klockan 10. Eller ringa till Kalle som är en frekvent Tysklands handlare.
Slutar med att man har en 3 liters bag in box stående i köket, istället för sin 40cl flaska som man ska ha i grytan. på det suger Man i sig halva lådan medans man lagar maten.
Vaknar upp Dagen efter och undrar vilken gris det är som har härjat i köket då det ser ut som ett krig. Huvet bultar och man mår dåligt.

Länge leve alkoholmonopolet!
Senast redigerad av Thegodlight 2020-08-13 kl. 01:42.
Citera
2020-08-13, 08:38
Medlem
Dundersnubbens avatar
Brukar kunna köpa en liten flaska om man ska sätta sig i en park eller något och inte vill dricka en hel flaska tex. Eller om man bara vill prova nya viner och inte vill köpa flera stora.
Citera
2020-08-13, 09:02
Medlem
Det händer rätt så ofta att jag köper små vinflaskor. Eftersom jag lever ensam så tycker jag det är lagom till en middag.
Citera
2020-08-13, 09:04
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Brukar kunna köpa en liten flaska om man ska sätta sig i en park eller något och inte vill dricka en hel flaska tex. Eller om man bara vill prova nya viner och inte vill köpa flera stora.

Detta! Perfekt att köpa en liten flaska rött och en liten flaska vitt om man har picknick och kanske den ena vill ha vitt till laxsmörgåsen och den andra rött till rostbiffmackan.

Köper ofta de små flaskorna faktiskt. Speciellt till utflykter och picknick.
Citera
2020-08-13, 10:28
Medlem
magpies avatar
Utbudet av småflaskor på sovjetbolaget är tyvärr miserabelt, men de enklare viner som finns på halvflaska är utmärkta till matlagning.

Det finns några undantag med bättre halvor; Champagne, någon vit Bourgogne, någon Bordeaux, någon Barolo och några söta vita viner. Praktiskt om man på förhand vet med sig att en hel flaska inte kommer att gå åt.
Citera
2020-08-13, 12:04
Medlem
StefanDavidssons avatar
Min kompis som är dvärg köper uteslutande såna flaskor. ”Helt perfekta ju!” brukar han ryta till innan han drar näven i bordet och sveper skiten.
Citera
2020-08-13, 12:07
Medlem
carlpetersen73s avatar
Dricker sällan vin men när det passar med ett glas eller två, så är storleken perfekt. Tidigare blev det att slänga en massa vin eftersom jag brukar vara nöjd med ett till två glas.
Citera
2020-08-13, 17:49
Såklart att det är ju logiskt att folk använder det till matlagning. Är ju onödigt att korka upp en stor flaska för lite matlagning.

Föredrar ni att köpa små eller stora flaskor ? Såklart är det ju lite beroende på sammanhanget , men känner ni att det är lättare att unna sig lite vin en vardagskväll med små flaskor ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in