Citat:
Ursprungligen postat av
Nakkvarr
Jag är rätt säker på att den normala människohjärnan är i stort sett optimerad för de funktioner en individ normalt kan förväntas behöva i sin vardag. Med ett visst litet utrymme för att fullända vissa färdigheter på bekostnad av andra.
En sak som jag tycker talar för detta är att personer med extrema specialtalanger ("savanter") ofta tycks sakna en hel del andra funktioner! De kanske kan multiplicera tiosiffriga tal i huvudet, eller spela ett musikstycke de hört en gång, eller minnas alla rätter på menyn i en restaurang de besökte för tio år sedan; men i gengäld kan de inte knyta skorna själva eller uppskatta hur mycket ett strykjärn väger!
Nu finns det förstås flera lager i vad som förväntas i vardagen också, även om en primärförväntan är den undersökande och förväntande attityden så att man har en möjlighet att vara redo att ta till sig av livets okända områden.
Jag gillar att verka smart. Fast jag gillar ännu mer att lyckas med något jag vill.
Andra gillar också att lyckas med något de vill, och att uppleva sig som smart kan vara ett känslomässigt substitut för annan framgång. Så om jag gör avkall på att upplevas som smartast så innebär det att någon annan kan det, såvida det inte handlar om att bevisa högst känslomässig förståelse och sålunda vinna ändå, eftersom det blev en prioritet att se till andras behov.
Och ja, då börjar det vara oklart om en som resonerar så är autistisk eller psykopat. Bryr han sig inte om sig själv, eller knyter han inte an till folk tillräckligt för att faktiskt värdera deras upplevelse så mycket att de upplever en bekräftelse på sin upplevelse?
Finns risken att de tror sig bli manipulerade eller dumförklarade om han prioriterar att bekräfta deras positiva upplevelse allt för mycket?
Men appropå att knyta skorna, det är väl en vanesak, likt att uppskatta strykjärn och vikten i andra ting.
Och vikten av att inte behöva bevisa hur bra man är kanske är bra i andra situationer. Så den mest välutvecklade hjärnan torde vara den som kan anpassas till att lyckas med alla situationer som går att lyckas med.
Har jag förresten berättat hur ödmjuk min far är?
Oj vad ödmjuk han är. Jag är knappt någonting i jämförelse med honom.