• 1
  • 2
2020-08-12, 10:43
Medlem
Jag har hört att det är gift i ris och att man får canser om man inte tvättar det innan man kokar det. Kan det stämma? Har aldrig tvättat och överlevt i 25 år
Citera
2020-08-12, 10:45
Medlem
Nej det stämmer inte. Man tvättar för att få en bättre slutprodukt.
Citera
2020-08-12, 10:46
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det kan ta flera decennier för cancer att utvecklas.
Citera
2020-08-12, 10:50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axolotlskrallet
Jag har hört att det är gift i ris och att man får canser om man inte tvättar det innan man kokar det. Kan det stämma? Har aldrig tvättat och överlevt i 25 år

Det stämmer. Det är arsenikhalterna som kan bli ett problem över tid: https://www.livsmedelsverket.se/livs...ookieSupport=1
Citera
2020-08-12, 11:28
Medlem
Semikolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axolotlskrallet
Har aldrig tvättat och överlevt i 25 år

Du tänker fel. Att du överlevt i 25 år är ingen garanti för att det är ofarligt. Det finns många som röker ett paket cigaretter om dagen hela livet utan att få cancer. Det betyder inte att rökning ej orsakar cancer. Äter du ris någon gång i veckan spelar det ingen roll hur du tillagar det. Äter du ris oftare är det smart att koka ris som man kokar pasta; rikligt med vatten som sedan hälls bort.
Citera
2020-08-12, 11:29
Moderator
Maviels avatar
Jag är också lärd detta - och höll på med det länge. Googlade när jag undrade varför och tydligen är det så att ris innehåller arsenik och genom att skölja det så minskar du arsenik innehållet med minst hälften. Jag gör det oftast eftersom jag tycker riset blir godare och mindre stabbigt om man sköljer det - tänker mig att en del stärkelse försvinner? Enl google är det främst fullkornsris som innehåller höga halter arsenik. Jag är också lärd att man inte ska frysa eller spara ris. Men det gör jag ändå faktiskt.
Citera
2020-08-12, 11:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Vilken är egentligen den vettigaste studien eller beviset på faktiska giftinnehållet eller cancerrisken i ris? Den här texten på SvD skrevs för fem år sedan och balanserar upp saken, eller ökar förvirringen, beroende på hur man ser saken.
Citera
2020-08-12, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Semikolonn
Du tänker fel. Att du överlevt i 25 år är ingen garanti för att det är ofarligt. Det finns många som röker ett paket cigaretter om dagen hela livet utan att få cancer. Det betyder inte att rökning ej orsakar cancer. Äter du ris någon gång i veckan spelar det ingen roll hur du tillagar det. Äter du ris oftare är det smart att koka ris som man kokar pasta; rikligt med vatten som sedan hälls bort.

Bra exempel med rökningen!

Här står det om arsenik i just ris.

https://www.livsmedelsverket.se/livs.../arsenik-i-ris

Här står de mer om att få i sig just arsenik.

https://www.livsmedelsverket.se/livs...aller1/arsenik
Citera
2020-08-12, 12:21
Medlem
Jordgubbes avatar
I den här studien käkar de asiatiska männen nästan ett halvkilo ris om dagen, och kvinnorna en tredjedels kilo, varmed deras risk för cancer är ökad. Jag förstår emellertid ej med hur mycket. Sista meningen lyder "this study cohort’s lifetime cancer risk of 5.28×10−4 is 5.28 times higher than the U.S. EPA upper limit of 1 in 10,000, with the upper limit being 100 times higher than the universally accepted cancer risk for an environmental carcinogen of one case/one million people". Eventuellt betyder den meningen att deras riskonsumtion ökar cancerrisken med fem gånger. Eller långt mycket mer än så. En annan studie visar hur arsenik mätt i hårstrån på ett sjuttiotal asiater korrelerar till deras riskonsumtion (och vattendrickande).
Citera
2020-08-12, 12:24
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Man kan skölja bort arseniken (lite) genom att skölja det.
Däremot sköljer jag tills vattnet inte är grått längre, det gråa är smuts som ger en bismak och gör att riset klibbar.
Men jag tror få att hemmakockar fattar det.
Citera
2020-08-12, 12:29
Medlem
Jag frågade en risätande person (åt mycket ris i sitt hemland) varför han tvättade riset. För att ta bort smuts och insekter/kryp . Och jag förstod det då jag råkat glömma en stor påse ris och kollade , japp en del skadeinsekter . Det blev storsanering av köket kan jag säga.
Så inte bara för arseniken alltså.
Citera
2020-08-12, 12:34
Medlem
Bajsmohammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JKeM.611
Nej det stämmer inte. Man tvättar för att få en bättre slutprodukt.

Fel ! Importerat otvättat ris kan innehålla små mängder arsenik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in