• 1
  • 2
2020-08-15, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej du kan inte anvnda matematiska regler vid logik alla gnger.

Om du sger att du ljuger s kan du inte tala sanning. De r tv exklusiviteter.

Jag sa att det r en paradox, vilket du sjlv kom fram till redan. Det finns inget rtt svar.

Men det gr nd att lsa genom att frkorta.

D kan det inte vara efterssom 0% omjligt kan ge ett rtt svar, s den kan vi plocka bort direkt.

25% finns tv gnger och om det vore rtt svar s behvs det bara finnas en gng, drav kan vi ocks frkorta bort C.

Kvar blir
A 25%
och
B 50%

Svaret blir sledes B. Tnk utanfr boxen, anvnd sedan logik.

Om ett svar av fyra alternativ r rtt s r det 25% chans att gissa rtt men eftersom det finns tv stycken 25% s r chansen att jag gissar rtt p frgan 50 % tack vare att det finns tv 25% som r rtt svar s d dubblas chansen att jag vljer rtt genom att random gissa bokstav.
S rtt svar r egentligen A och C men eftersom det r tv 25% s blir svaret B 50%.
S nr jag random gissar mellan A,B,C,D s har jag 50 % chans att gissa rtt.

Sen beror vl det hur man tolkar frgan 😁
Citera
2020-08-15, 17:58
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterofunivers
Om ett svar av fyra alternativ r rtt s r det 25% chans att gissa rtt men eftersom det finns tv stycken 25% s r chansen att jag gissar rtt p frgan 50 % tack vare att det finns tv 25% som r rtt svar s d dubblas chansen att jag vljer rtt genom att random gissa bokstav.
S rtt svar r egentligen A och C men eftersom det r tv 25% s blir svaret B 50%.
S nr jag random gissar mellan A,B,C,D s har jag 50 % chans att gissa rtt.

Sen beror vl det hur man tolkar frgan 😁

Men 50% finns ju bara en gng? d kommer du bara pricka den 25% av gngerna vid en randomgiss. Men hissen gr nnu hgre. Fr att 50% ska kunna vara rtt svar s mste 25% vara rtt svar. Paradox. Svaret betyder s lngt att det aldrig kan bli rtt svar mellan dessa 3 alternativ, s svaret mste drfr vara det slutgiltiga alternativet: 0%. Men om det r rtt svar s mste det ju vara omjligt att gissa rtt, men det r ju bara ett av de fyra alternativen allts 25%. Logisk dubbelrundning.

Drfr mste du frkorta, tnka utanfr boxen nr du inser att boxen r sluten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in