2020-08-11, 19:50
Medlem
Knullkungens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ka-i-cykelpark

"I onsdags kraschade Alexander i Järvsö bergscykelpark.

Nu är han nedsövd och svävar mellan liv och död.

Olyckan är den tredje svåra på kort tid – på samma bana.

– De gamblar med människors liv, säger mamman Barbro Elfqvist.

Larmet kom till Aftonbladet i fredags från en källa på Akademiska sjukhuset i Uppsala:

På 1,5 vecka har flera svårt skadade patienter kommit från Järvsö Downhill Bergcykelpark. Det rör sig om patienter med permanenta neurologiska skador och åtminstone en patient som sannolikt avlider. Det verkar råda något allvarligt fel vad gäller företagets säkerhetspolicy.

Alexander Schakonat Elfqvist, en fysioterapeut från Falkenberg, är 34-åringen som riskerar att dö. Han hade åkt till cykelparken i Järvsö med två kompisar för att åka ”downhill”. Banorna går i skogen mellan vad som på vintrarna är skidbackar."

Någon med egna erfarenheter av denna cykelpark?
Citera
2020-08-11, 20:03
Medlem
Mullrets avatar
Undrar om Meribel i Franska Alperna kritiseras för Schumacher åkte offpist?

Synd sådant händer, men är nog en del risker med downhill.
Citera
2020-08-11, 20:07
Medlem
SittFints avatar
Jadu, jag har ingen erfarenhet av downhill, men när jag har sett det har jag alltid tyckt att det ser helt livsfarligt ut. Cyklar man i toktempo i en brant nedförsbacke bland massa träd ska man kanske inte bli förvånad om det går illa.
Citera
2020-08-11, 20:07
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Undrar om Meribel i Franska Alperna kritiseras för Schumacher åkte offpist?

Synd sådant händer, men är nog en del risker med downhill.
Japp, men mamman ville kräkas ut i kvällspressen! Och dom publicerar villigt!
Citera
2020-08-11, 20:10
Medlem
dwgs avatar
Är väl besökarnas ansvar att vilja bana efter egen kapacitet.
Att skylla Järvsö är fel, i så fall kan man skylla på Sälen/Åre när man har brytit benet vid slalomåkning.

Är en farlig sport och de vet nog dom flesta som sätter sig på cykeln.

Jag själv åker MTB på stig.
Vill inte åka nedför berg då jag tänker på skaderisken.
(Har brytit för många ben i kroppen i mina dagar pga sport)
Nedför åker jag på vintern 5 dagar i veckan
Citera
2020-08-11, 20:13
Medlem
sfrges avatar
Man väljer väl vilken sport man håller på med.
Det är klart att det finns risker med downhill.
Citera
2020-08-11, 20:14
Medlem
JerzyWolodarskis avatar
Given Darwin om han kolar.
Alla risktagare får stå sitt kast oavsett om de kör i fel färdrikting på motorvägen, försöker bestiga kilimanjaro eller spelar Allan i cykelparken.
Senast redigerad av JerzyWolodarski 2020-08-11 kl. 20:18.
Citera
2020-08-11, 20:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Har bara sett downhillfilmer på YT, men det verkar ju nästan vara som att be om ordentliga skador.
Knappt några skydd har dom heller utom hjälmen.
Citera
2020-08-11, 20:19
Moderator
Sökte på parken på youtube och fick upp detta klipp (från öppningsveckan?) https://www.youtube.com/watch?v=fPnHIkOTK14, hittade några andra liknande filmer. Dem jag kollade på verkade vara tagna rätt tidigt på säsongen så vet inte hur bra dem håller efter banorna och hoppet men ser ingenting direkt fel med banorna.

Downhill kan vara en farlig sport precis som att hoppa i parker när man åker twintips/snowboard, känns som en sport där det är mycket eget ansvar.

Det som framgår av tidningsartikeln är att det var i en svår led och att kompisarna åkt före så de klarade det. Ska ha varit vid ett dropp. Leden heter "Twist Twist” och den som är avstängd för underhåll (för att utreda hur olyckan skett).

27 ambulanstransporter förra säsongen låter inte speciellt mycket tycker jag för att vara en sådan aktivitet, låter på anhöriga som att banan är livsfarlig, kan visserligen vara vinklingen i artikeln. Alltid tråkigt när folk skadar sig men om inte banan är feldimensionerad har jag svårt att se att en anmälan ska leda till någonting.
Citera
2020-08-11, 20:23
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Pysslar man med extremsporter känner man till riskerna. Morsan i detta fall begriper inte sin sons intresse.

Järvsö har förmodligen inte gjort fel. Skulle de instifta hårdare regler skulle ingen vara intresserad att cykla hos dom.

Trist att skada sig men man ska ju ha kul också...
Citera
2020-08-11, 20:23
Medlem
Om man röker, så ökar risken att dö i förtid. Om man ofta reser med zeppelinare så ökar risken att brinna upp.
Om man väljer att bli rockstjärna så händer det ibland att man dör av en överdos heroin. Men chansen att få ligga ökar den med.

Live, and let live. Passar ganska bra här.
Citera
2020-08-11, 20:56
Medlem
Studsbolls avatar
Det är inte synd om mannen; leker man dylika lekar måste det vara för kickarna man får av fara och han utsatte sig för överhängande fara av fri vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in