2020-08-11, 19:04
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Såklart den har nåt värde även om garantin gått ut..Men att sälja för 30-35000 eller vad man nu kan få är nog lite surt kanske

Prisvärt 90000:- för ett beg batteri MEN då är det fraktfritt..=) https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=43328545

Ja sen ska du byta också. Det känns inte som ett smidigt jobb, kan tänka mig ca 10-15 tusen i verkstadskostnader utöver batteriet.

Så då är vi över bilens värde för BAB7. När jag jobbade på verkstad så avrådde vi kunder att reparera bilen om reparationen började komma i närheten av vad bilen är värd.
Citera
2020-08-11, 19:21
Medlem
Man kanske kan jämföra med gasbilar med för gamla tankar (efter 15-20 år är de utdömda av myndigheterna). Ingen vettig människa byter ju en sådan, så i bästa fall står han med en de facto bensinbil med extra barlast. Död som disco.

Det är ju inte helt ovanligt med "renoverade" batteripack till Toyota Prius i USA, men det är ju i allmänhet något klåparjobb där de sämsta cellerna bytts ut mot andra dåliga. När man tänker för mycket på saken är ju alla bilar rent skit och borde inte köpas av någon.
Citera
2020-08-11, 19:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man kanske inte ska köpa en bil som bara garanterar batteriet i 3 år alls? Det straffar sig att vara en dum konsument.

Hade du läst trådstarten lite mer noga, så hade du kanske sett att garantin till i stort sett alla elbilar upphör vid 16.000 mil, oavsett om bilen är två eller tre eller fem år gammal..
Citera
2020-08-11, 19:43
Medlem
Mullrets avatar
Alla köpare är inte nervösa. Räkna du får samma som inbytet hos en handlare
Citera
2020-08-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Man kanske kan jämföra med gasbilar med för gamla tankar (efter 15-20 år är de utdömda av myndigheterna). Ingen vettig människa byter ju en sådan, så i bästa fall står han med en de facto bensinbil med extra barlast. Död som disco.

Det är ju inte helt ovanligt med "renoverade" batteripack till Toyota Prius i USA, men det är ju i allmänhet något klåparjobb där de sämsta cellerna bytts ut mot andra dåliga. När man tänker för mycket på saken är ju alla bilar rent skit och borde inte köpas av någon.

Fast Prius är väl en hybrid och ingen ren elbil, eller hur? Dessutom lämnar Toyota 10 års garanti på batteriet.
Citera
2020-08-11, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Fast Prius är väl en hybrid och ingen ren elbil, eller hur? Dessutom lämnar Toyota 10 års garanti på batteriet.

Hybridgaranti* 5 år eller 10.000 mil,
vilket som först
inträff ar. Genom
årlig Hybridservice,
förlängs garantitiden
på elhybridbatteriet tills
bilen är 10 år. Förlängs
med 1 år/1.500 mil
Citera
2020-08-11, 19:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Hade du läst trådstarten lite mer noga, så hade du kanske sett att garantin till i stort sett alla elbilar upphör vid 16.000 mil, oavsett om bilen är två eller tre eller fem år gammal..

Det jag menar är att man ska ge fingret åt det och kräva mer. Och får man inte det köper man något annat.
Citera
2020-08-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjonk
Hybridgaranti* 5 år eller 10.000 mil,
vilket som först
inträff ar. Genom
årlig Hybridservice,
förlängs garantitiden
på elhybridbatteriet tills
bilen är 10 år. Förlängs
med 1 år/1.500 mil

Ja, jag servar mina bilar och då är det 10 år som gäller. Med tanke på vad ett batteribyte skulle kosta tror jag det är värt kostnaden. Sedan kanske man inte behåller bilen så länge, men det är en annan sak. Och det beror förstås på om man är långmilare eller håller sig inom 1500-milsförbehållet. Jag hör till den senare kategorin.
Citera
2020-08-11, 20:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det jag menar är att man ska ge fingret åt det och kräva mer. Och får man inte det köper man något annat.

Vad menar du man ska köpa då?
Alla biltillverkare verkar ge endast 16,000 mil garanti på batterierna..
Så det kvittar ju om jag köper en Skoda citigo-e IV för 210.000 kronor eller en Tesla för 1 miljon, efter 16.000 mil är bilarna i stort sett värdelösa ändå..
Citera
2020-08-11, 20:10
Medlem
Baalzamons avatar
I Norge finns ju mycket fler begagnade elbilar och där får man en 5 år gammal Nissan Leaf med under 10.000 mil för under 100.000kr. De kostar från 400.000kr nya numera, vilket är det samma som tex. BMW 320d eller volvo V90. Dessa när de är fem år gamla med max 10.000 mil ligger på 150-200.000kr.

De som köper elbilar är ofta prylbögar, de vill ha det senaste och ingen gammal begagnad elbil. Andrahandsvärdet blir således katastrofalt lågt.

Man sparar ju en del pengar på att slippa köpa diesel, men det kompenseras av att andrahandsvärdet är riktigt lågt på elbilar. Jag vet inte riktigt vilket man egentligen tjänar på om man räknar både drivmedel och värdeminskning?
Citera
2020-08-11, 20:13
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Åh du igen din dumma fan, ja nu ligger du pyrt till.

När garantin på dina batterier går ut så kommer du bli bjuden ungefär 15-20 tusen för bilen. Ingen handlare kommer vilja ta in den. Då dom kan få betala för nya batterier.

Jag har jobbat i branschen för många år sedan så jag vet. Sedan har du själv skrivit om hur du har misshandlat dina batterier genom att köra dom helt tomma.

Jag känner en Lexus ägare som själv har erkänt att han varit dum i huvudet, han kan aldrig byta in sin bil hos någon annan en Lexus han har kollat runt och han blir bjuden ca 100000kr mindre överallt förutom hos Lexus.

Så räkna på milkostnaden på din älskade fina underbara världens bästa bil, när du får 15000kr för den efter 3 år.

Vi har haft våran premium dieselbil i 1,5år nu och det jag köpte den för kan jag sälja den för 😂😂.

Då den har stått sig bra.
Tror inte det går att få 15.000 för en sådan. Den är ointressant och hemskt ful och därmed
är det ingen som vil ha den när batteriet är kass så den gör sej bäst på återvinning
Citera
2020-08-11, 20:14
Kul om man köpt en Tesla för 1,5 mille haha. Det blir ju runt 400k i värdeminskning/år vid normal användning. Fast de som köper Tesla bryr sig väl inte om sånt strunt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in