Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanja86
Det låter i sig ganska mysigt. Men 1 h på rygg i gräset? Kommer det inte myror och andra kryp och hälsar på då?

Nja det är inte så farligt. Mer irriterande med "bromsar" i så fall just nu. Och fästingar verkar av någon anledning inte gilla mig.

Det är ju inte direkt några farliga djur så det är nog från person till person och en vanesak om man tycker det är obehagligt eller inte.

Prova
Citera
2020-08-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag kikar in lite här och stör, så lite jag bara kan Eftersom du verkar intresserad av andras erfarenheter och inte mina. Jag lovar att inte bli någon återkommande plåga i denna tråd.

Jag blir både imponerad av att du försöker dig på dettta och samtidligt lite besviken att du inte haft den rejäla grounding erfarenheten som jag hade hoppats, då du skriver: "Jag vet inte om det är nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig ändå uppleva något ökad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna."

Detta tolkar jag framförallt på 2 sätt:

* Din hälsa är förmodligen oehörta bra redan från start. Du tar säkert hand om dig på ett bra sätt, är ute relativt mycket, äter bra, etc. Och har redan från början ett bra inre lugn.

* Jag noterar att du endast verkar ha legat på rygg? Det är verkligen när jag exponerar så mycket jag kan av min bara, nakna kropp, (du behöver naturligtvis inte vara spritt språngande naken, även om detta naturligtvis vore det optimala) under ett ca 1.5 timmars pass som jag maximalt känner effekt.

För att uppnå MAXIMAL EFFEKT, så KRÄVS det att jag håller på och groundar, i direkt kontakt mot jord:

* #1 Något så skämmigt som min tunga! Jag vågade inte ens skriva detta tidigare, hehe, i rädsla att du skulle skrämmas bort, och förkasta allt jag skrev på denna punkt enbart. Och detta är kanske inte direkt något man vill folk ska se om man har folk omkring sig, men det går ju att vara lite diskret, och gömma att man gör detta med händerna. Men detta är verkligen EFFEKTIVT.

* #2 Groundar huvudet, och då särskilt pannan, EDIT: men även ansiktet, öronen, och alla tänkbara andra delar av huvudet, inklusive toppen av hvudet, där håret sitter - Också lite skumt beteende för grannen att ha på gräsmattan Men detta är verkligen EFFEKTIVT att lugna ner tankarna, och det centrala nervsystemet (hjärnan)

* #3 Groundar så mycket det går av framsidan av kroppen, då det verkligen är här ens "NERVER" sitter överlag, och folk som är nervvrak tenderar att sova på just magen, för att stablisera sig bättre.

När jag groundar så prioriterar jag dessa ställningar ovan allra mest, även om jag verkligen inte tycker det är kul att folk ser mig, och jag önskar att jag bodde mer diskret ute på landet än vad jag gör. Men jag tänker så här: min hälsa går före vad några random personer tycker och tänker om mig.

Men jag håller även på med:

* #4 Fortsätter vrida och vända på mig under detta minst ca 1.5 timmars pass, i alla tänkbara ställningar, så att jag verkligen maxar kroppsexponeringen direkt mot jord. OBS! Jag behåller samma ställning minst en 10-20 minuter, innan jag provar en ny. Ju längre, desto bättre, särskilt om du aldrig groundat dessa ställen tidigare.

Det är nog viktigt att göra samtliga 4 punkter ovan, under ett pass, samt så klart rygg, och jag brukar även avsluta med att knalla omkring lite på till fots, och de dagar jag är för rastlös, så varierar jag även med att hoppa upp på fötter, barfota, och gå omkring lite x minuter, innan jag åter lägger mig ner igen.

Att grounda ska ju inte vara en plåga, utan något man ser fram emot!

Nu är det så, att oavsett om du ligger på rygg, eller står barfota, så kommer du, nog, successivt till slut lyckas grounda hela kroppen, men min erfarenhet säger mig tveklöst att detta kommer ta mycket mycket mycket längre tid i anspråk jämtemot att du direkt-kontakt groundar olika typiska problemområden, ja faktiskt hela kroppen.

Att höra att du sovit som en stock är något de som groundar pratar om mycket dock, så det är jag glad över att det sker. Då ska du veta hur oooerhört bra man sover om man är groundad under tiden man gör det, i ca hela 8 timmar. Naturligtvis är det svårt att säga även på denna punkt hur pass mycket groundingen var att tacka i ditt fall.

Sista en "idiotfråga": din gräsmatta är väl kopplad till just jord på ett bra sätt? Du råkar väl inte ha oturen att ligga på en gräsmatta ovanpå något med BETONG under, t.ex ett GARAGE inne i en stad? För då kommer det, såklart, inte hända ett smack

Ja, jag kommer som sagt sluta störa, och endast dyka upp i nåt enstaka svar om du eventuellt skulle svara på detta inlägg.

Tack för mig!

EDIT: När det gäller vad den högsta auktoriteten säger om grounding, nämligen han som upptäckte fenomenet, så säger han att:

* Helst ska man ju vara grodunad 24/7, alltså dygnet runt. Vilket ju är svårt att uppnå, här i väst och:

* Om man är frisk och relativt ung, så rek han 2 st 30 minuters pass, ett på morgonen för att starta dagen med, och ett på kvällen, för att motverka all stress som byggts upp, särskilt då man inte varit groundad under dagen.

* Ju äldre man är, desto mer tid i dessa två pass, och är man sjuk eller gammal och sjuk, så mycket man bara kan.

Det tycker jag låter sunt och förnuftigt, men när man börjar, för en normal person, så är min erfarenhet att det är verkligen är efter ca 1.5 timmar man har uppnåt en bra maximal avkastning för minst tid ratio, även om 1.5 timmar är relativit lång tid.

Du stör absolut inte. Tvärtom du är ju min främsta inspirationskälla och guru så det var framförallt dig jag hoppades på mest av allt skulle skriva i tråden.

Det var enbart efter inrådan av moderator som jag växlade över hit i stället för att fortsätta i den förra tråden, där detta låg på gränsen till ot.

Jag körde lite mage/panna i går. Framförallt panna gav en direkt och sval känsla.

Gräset har som du var inne på INTE betong under sig.

Ska läsa ditt inlägg mer ingående och återkommer med mer frågor men två saker som slog mig direkt:

Hur gör du när det blir svalare ute? Än så länge har min Grounding inte inneburit någon större förändring än att jag legat och solat direkt på gräset i stället för på ett badlakan eller i en solstol. Eller gått omkring utan skor istället för med.

Dom här varma fina dagarna hade jag ändå varit ute och gjort i princip samma sak.

Men hur gör du när temperaturen blir avsevärt mindre behaglig?

Tänkte sticka och bada i dag, vad är din åsikt om sand och att ligga direkt på den istället för på gräs?

Tack för inspiration och goda råd. Hoppas du och alla andra i tråden får en bra dag!
Citera
2020-08-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du stör absolut inte. Tvärtom du är ju min främsta inspirationskälla och guru så det var framförallt dig jag hoppades på mest av allt skulle skriva i tråden.

Det var enbart efter inrådan av moderator som jag växlade över hit i stället för att fortsätta i den förra tråden, där detta låg på gränsen till ot.

Jag körde lite mage/panna i går. Framförallt panna gav en direkt och sval känsla.

Gräset har som du var inne på INTE betong under sig.

Ska läsa ditt inlägg mer ingående och återkommer med mer frågor men två saker som slog mig direkt:

Hur gör du när det blir svalare ute? Än så länge har min Grounding inte inneburit någon större förändring än att jag legat och solat direkt på gräset i stället för på ett badlakan eller i en solstol. Eller gått omkring utan skor istället för med.

Dom här varma fina dagarna hade jag ändå varit ute och gjort i princip samma sak.

Men hur gör du när temperaturen blir avsevärt mindre behaglig?

Tänkte sticka och bada i dag, vad är din åsikt om sand och att ligga direkt på den istället för på gräs?

Tack för inspiration och goda råd. Hoppas du och alla andra i tråden får en bra dag!

Att du känner just en (härlig) "sval känsla" är exakt vad jag känner när jag groundar min kropp, och känner du det specifikt just i pannan, men inte så mycket på andra ställen, så antar jag att resten av din kropp redan har väldigt bra med antioxidanter då kanske

Utöver denna svala känsla (det är nog inflammationen som sänks... inflammation känns het) så känner jag faktiskt att "något händer" rent energimässigt i huden där den har kontakt mot jord, jag känner mig faktiskt som ett jäkla träd eller en planta som håller på och "dricker" något ur marken, men jag kan tänka mig att kanske inte alla är lika känsliga och kanske inte märker detta på samma starka vis jag gör.

Saken är den att, som det låter, så har du redan groundat rätt mkt utan att ens veta om det. När du t.ex ligger på ett badlakan på gräsmattan och solar, som väl för det mesta är av bomull, så groundar du, om än mindre effektivt. Det mest effektiva är som sagt, direkt hudkontakt, och det med lite vätska emellan.

Är det däremot i en solstol så:

Är solstolen av plast, så groundar du inte alls.
Är den av trä, så groundar du, men mindre effektivt.
Är den av metall och trä, så groundar du, återigen mindre effektivt, men du plockar dessutom upp en del EMF (radiovågor/elektromagnetiska fält) via luften, via metallen, och detta direkt in i kroppen, vilket inte är så hälsosamt.

När du badar, kanske inte i en pool, men i sjön/havet/etc, så groundar du även då, då vatten leder elektroner bra (men man ska dock ha klart för sig att sötvatten inte leder ström lika bra som saltvatten) och du nu är så totalt våt som du bara kan bli, (fiskar mår nog ganska bra, hehe), men frågan är hur länge du är i vattnet? Jag menar, hur ofta är man där i hela 1.5 timmar t.ex? Och du är förmodligen inte särskillt avslappnad i vattnet, utan håller på och rör på dig. Och hur mycket är ditt huvud under ytan för att direkt-ground:a huvudet? Nog inte många sek overall.

Men som sagt, om du badat en del på detta sätt, så har du alltså redan fyllt på rejält med elektroner, men kanske inte så mycket just i/runt huvudet.

Du kan ju prova när du ska bada, att vara under ytan så mycket du orkar med, och till och med sticka ut tungan när du gör det, för att grounda av bara sjuttsingen, hehe. Jag menar, ingen kommer ju se det, ändå. Du kan ju även prova att bada i bomullsshorts ist för syntet, eller rent av, lite diskret, plocka av dem när du väl är i vattnet för att sedan, lika diskret plocka på dem, innan du ska kliva upp.

Jag har dock noterat att gräset i sig har någon form av rejält lugnande effekt, då jag provat att ta hem endel knippen gräs, och gnidit mot min kropp, när jag väl varit hemma. Detta har HELT KLART haft en positiv effekt där jag gnidit. Detta betyder alltså att om du groundar på en gräsmatta, så gör du nog någon form av kombinations grej och det, vad de verkar, har en ännu mer totalt lugnande effekt på kroppen.

När det är kallare ute, så som i höst, så kan man skaffa sig ett "lätt att montera" tält av typen, "man drar i ovansidan av tältet, och hela tältet är klart på en sekund" (dessa brukar finnas på t.ex jysk), och klippa upp en del av botten på det, och lägga sig och grounda. Värmen kommer förmodligen öka successivt i tälet, men även om det inte gör det, så kan man ju ta med sig ett varmt täcke, att ha ovanpå sig.

När det däremot gäller VINTER, så blir det desto klurigare. Det folk rek då här är att grounda genom att "krama ett träd" Men här går dessvärre även MIN smärtgräns, då jag absolut bara inte pallar stå och krama ett träd när folk går förbi.

Naturligtvis kan man göra detta om man bor mer diskret.

Mer diskreta sätt att grounda på under vintern, är att LUTA SIG mot ett träd, med händerna bakom ryggen. Då groundar du åtminstonne händer och rygg. Att grounda pannan och övriga kroppsdelar mot ett träd på detta vis, ja du hör ju själv hur tok det här kommer se ut, men det kan man som sagt göra om man bor mer avskillt.

Det ÄR dock oftast faktiskt inte i närheten av så kallt som man kanske tror att det är, att ha vanliga bomullskläder på sig, och lägga sig ner i en snödriva, och ligga där en stund. Visserligen säger många att snö inte leder ström så bra, men det säger de ju om trä med, och min ERFARENHET är det att, trots detta, så är det tydligen tillräckligt, för at jag skall känna en rejäl effekt, och jag har noterat att man groundar överlag ändå väldigt effektivt på detta sätt. Man kan packa snö runt kroppen så att snön kommer i direkt kontakt med bomullskläderna, för att komma åt ordentligt överalt.

Man kan ju låtsas göra snö änglar t.ex om folk tycker man har ett skumt beteende.

De flesta vintrar brukar vara ganska milda i Sverige numera, det beror så klart på var man bor antar jag, men bor du i mellansverige, så är det nog inte alltför många dagar du inte kan grounda på detta vis.

Om du inte vill göra något av det ovan när det blir kallare, så KAN du ju t.ex köpa ett jordat lakan, som folk tidigare i tråden gjort, eller grounding pads, att sova på. Det ÄR ju egentligen att rek att sova groundad även på sommaren.

Det finns dock en del RISKER med detta, och min PERSONLIGA erfarenhet av att grounda på detta sätt är minst sagt dålig, ja, den var faktiskt raka motsatsen till hälsosam för specifikt MIG. Men jag är dock en extremt känsligt människa, så jag kan verkligen tänka mig att inte alla reagerar likadant, men det beror också som sagt på vissa faktorer:

* Är groundinglakanet/pad:en av typen man kopplar till jord i ett eluttag? Detta kan du INTE i normalfallet göra i Sverige!!! Se mitt extra inlägg nedan.

* Jag provade själv grounda mig via ett vatten-elementet (obs elektriska element funkar inte) - jag reagerade efter flera timmar oerhört negativt!!! Jag gör ALDRIG om detta, och kan verkligen inte rek detta för känsliga människor som jag själv. Jag vet dock inte hur DU reagerar, eller hur väl isolerade från annan elektronik dina vattenrör är i ditt hus. Det skiljer sig nog rejält, men här har vi t.ex internet och tv kablar dragna längs med rören, vilket absolut inte är bra.

* Jag kan tänka mig att mer hälsosamt kan vara att om du bor t.ex på landet, eller i eget hus, att du kan kasta ut den där kabeln som kommer med ett jordat lakan eller en pad, genom fönstret, och gräva ner den i jorden. Men, även här, så håller du på och gör dig själv till en antenn, då du har en lång metallsladd med i kedjan =/ Jag har dock inte provat, så jag vet inte hur hälsosamt det är, men jag antar att detta är överlägset bästa metoden. OBS! Du behöver ändå kolla hur bra jord är direkt utanför fönstret, den KAN vara kontaminerad!!!

* Det finns ju andra sätt att jorda sin säng, t.ex med kolfiber som jag tänkt på. Nu är jag dock ingen expert på kolfibers egenskaper, men av vad jag hittills förstått, och jag kan ha fel, så verkar det inte plocka upp EMF så som t.ex koppar gör. Att köpa en sladd av detta, och jorda på bästa sätt, dvs ut genom fönstret och ner i marken, är nog det allra bästa! Obs: jag är ingen allvetande Gud, och jag har inte provat själv som sagt, då jag dessvärre inte bor i hus Buhu. Jag hade groundat natten lång annars!

* Det bästa sättet att jorda sin säng på, vore av en icke metall grej, så som att ställa en träsäng med madrass ovanpå ett jordgolv. Det finns dock ingen som har jordgolv i sverige typ, så detta går ju bort.

Vad gäller sand så har jag ingen personlig erfarenhet, så jag kan egentligen inte uttala mig här, men det påstås att sand leder elektroner det med i grounding sammanhang Dock påstås det göra det rätt urslet i andra elektroniksammanhang. Så hur effektivt eller inte det är har jag dessvärre ingen aning om.

Puh. Nu är jag äntligen klar

Om du har fler frågor, så räkna med en allt bra längre svarstid. Jag har annat att göra för närvarande, men jag tror nog att jag svarat på det mesta som går att fråga om över huvud taget när det gäller grounding.

Lycka till!!

Edit: Obs, om du söker på nätet om earthing/grounding så kommer du få en hel del motstridiga svar, har jag märkt. Google är verkligen inte din bästa vän på detta område. Så sök på samma fråga länge innan du drar någon slutsats, och prova helst själv för att vara säker.
Senast redigerad av KristusKorus 2020-08-12 kl. 13:43.
Citera
2020-08-12, 13:30
Medlem
OBS! Att koppla ens säng till jord i ett el-uttag är tydligen ännu värre än jag visste om, i Sverige:

"Kan man koppla jordsladden direkt till jorden i ett vägguttag?

Gör det inte! Om du inte är utbildad elektriker så låt bli att experimentera med elsystemet. Det kan leda till att du får en elektrisk chock. Det är dessutom ytterst tveksamt om det överhuvudtaget fungerar att använda vägguttagets jord eftersom jorden i det svenska elsystemet är kopplad till nollskenan, en farlig korskoppling. Det finns ingen person insatt i denna problematiken som inte varnar för faran med att använda elsystemets jord. Är jorden i elsystemet dessutom felkopplad kan det leda till elektrisk chock.

Det kan även finnas krypströmmar som kan ge störningar i kroppen. Mer information finns på sidan ”Viktig information”. Det är lagligt att be en elektriker att slå ner ett jordspett i marken, koppla en jordledning från spettet till elcentralen och separera nollan och jord såsom det är kopplat i större delen av världen. När man har en helt separat jord i elsystemet är det inga problem med att jorda produkterna den vägen. Även i nybyggda hus med 5-ledar system är det inte tillrådligt att jorda via eluttaget, oberoende av vad utländska företag som säljer jordningsprodukter säger. De är inte insatta i problematiken."
Citera
2020-08-12, 14:11
Medlem
För grundning inomhus fungerar vattenledningar och element bra. Man måste vara helt säker på att det är jordat bara.
Citera
2020-08-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Att du känner just en (härlig) "sval känsla" är exakt vad jag känner när jag groundar min kropp, och känner du det specifikt just i pannan, men inte så mycket på andra ställen, så antar jag att resten av din kropp redan har väldigt bra med antioxidanter då kanske

Utöver denna svala känsla (det är nog inflammationen som sänks... inflammation känns het) så känner jag faktiskt att "något händer" rent energimässigt i huden där den har kontakt mot jord, jag känner mig faktiskt som ett jäkla träd eller en planta som håller på och "dricker" något ur marken, men jag kan tänka mig att kanske inte alla är lika känsliga och kanske inte märker detta på samma starka vis jag gör.

Saken är den att, som det låter, så har du redan groundat rätt mkt utan att ens veta om det. När du t.ex ligger på ett badlakan på gräsmattan och solar, som väl för det mesta är av bomull, så groundar du, om än mindre effektivt. Det mest effektiva är som sagt, direkt hudkontakt, och det med lite vätska emellan.

Är det däremot i en solstol så:

Är solstolen av plast, så groundar du inte alls.
Är den av trä, så groundar du, men mindre effektivt.
Är den av metall och trä, så groundar du, återigen mindre effektivt, men du plockar dessutom upp en del EMF (radiovågor/elektromagnetiska fält) via luften, via metallen, och detta direkt in i kroppen, vilket inte är så hälsosamt.

När du badar, kanske inte i en pool, men i sjön/havet/etc, så groundar du även då, då vatten leder elektroner bra (men man ska dock ha klart för sig att sötvatten inte leder ström lika bra som saltvatten) och du nu är så totalt våt som du bara kan bli, (fiskar mår nog ganska bra, hehe), men frågan är hur länge du är i vattnet? Jag menar, hur ofta är man där i hela 1.5 timmar t.ex? Och du är förmodligen inte särskillt avslappnad i vattnet, utan håller på och rör på dig. Och hur mycket är ditt huvud under ytan för att direkt-ground:a huvudet? Nog inte många sek overall.

Men som sagt, om du badat en del på detta sätt, så har du alltså redan fyllt på rejält med elektroner, men kanske inte så mycket just i/runt huvudet.

Du kan ju prova när du ska bada, att vara under ytan så mycket du orkar med, och till och med sticka ut tungan när du gör det, för att grounda av bara sjuttsingen, hehe. Jag menar, ingen kommer ju se det, ändå. Du kan ju även prova att bada i bomullsshorts ist för syntet, eller rent av, lite diskret, plocka av dem när du väl är i vattnet för att sedan, lika diskret plocka på dem, innan du ska kliva upp.

Jag har dock noterat att gräset i sig har någon form av rejält lugnande effekt, då jag provat att ta hem endel knippen gräs, och gnidit mot min kropp, när jag väl varit hemma. Detta har HELT KLART haft en positiv effekt där jag gnidit. Detta betyder alltså att om du groundar på en gräsmatta, så gör du nog någon form av kombinations grej och det, vad de verkar, har en ännu mer totalt lugnande effekt på kroppen.

När det är kallare ute, så som i höst, så kan man skaffa sig ett "lätt att montera" tält av typen, "man drar i ovansidan av tältet, och hela tältet är klart på en sekund" (dessa brukar finnas på t.ex jysk), och klippa upp en del av botten på det, och lägga sig och grounda. Värmen kommer förmodligen öka successivt i tälet, men även om det inte gör det, så kan man ju ta med sig ett varmt täcke, att ha ovanpå sig.

När det däremot gäller VINTER, så blir det desto klurigare. Det folk rek då här är att grounda genom att "krama ett träd" Men här går dessvärre även MIN smärtgräns, då jag absolut bara inte pallar stå och krama ett träd när folk går förbi.

Naturligtvis kan man göra detta om man bor mer diskret.

Mer diskreta sätt att grounda på under vintern, är att LUTA SIG mot ett träd, med händerna bakom ryggen. Då groundar du åtminstonne händer och rygg. Att grounda pannan och övriga kroppsdelar mot ett träd på detta vis, ja du hör ju själv hur tok det här kommer se ut, men det kan man som sagt göra om man bor mer avskillt.

Det ÄR dock oftast faktiskt inte i närheten av så kallt som man kanske tror att det är, att ha vanliga bomullskläder på sig, och lägga sig ner i en snödriva, och ligga där en stund. Visserligen säger många att snö inte leder ström så bra, men det säger de ju om trä med, och min ERFARENHET är det att, trots detta, så är det tydligen tillräckligt, för at jag skall känna en rejäl effekt, och jag har noterat att man groundar överlag ändå väldigt effektivt på detta sätt. Man kan packa snö runt kroppen så att snön kommer i direkt kontakt med bomullskläderna, för att komma åt ordentligt överalt.

Man kan ju låtsas göra snö änglar t.ex om folk tycker man har ett skumt beteende.

De flesta vintrar brukar vara ganska milda i Sverige numera, det beror så klart på var man bor antar jag, men bor du i mellansverige, så är det nog inte alltför många dagar du inte kan grounda på detta vis.

Om du inte vill göra något av det ovan när det blir kallare, så KAN du ju t.ex köpa ett jordat lakan, som folk tidigare i tråden gjort, eller grounding pads, att sova på. Det ÄR ju egentligen att rek att sova groundad även på sommaren.

Det finns dock en del RISKER med detta, och min PERSONLIGA erfarenhet av att grounda på detta sätt är minst sagt dålig, ja, den var faktiskt raka motsatsen till hälsosam för specifikt MIG. Men jag är dock en extremt känsligt människa, så jag kan verkligen tänka mig att inte alla reagerar likadant, men det beror också som sagt på vissa faktorer:

* Är groundinglakanet/pad:en av typen man kopplar till jord i ett eluttag? Detta kan du INTE i normalfallet göra i Sverige!!! Se mitt extra inlägg nedan.

* Jag provade själv grounda mig via ett vatten-elementet (obs elektriska element funkar inte) - jag reagerade efter flera timmar oerhört negativt!!! Jag gör ALDRIG om detta, och kan verkligen inte rek detta för känsliga människor som jag själv. Jag vet dock inte hur DU reagerar, eller hur väl isolerade från annan elektronik dina vattenrör är i ditt hus. Det skiljer sig nog rejält, men här har vi t.ex internet och tv kablar dragna längs med rören, vilket absolut inte är bra.

* Jag kan tänka mig att mer hälsosamt kan vara att om du bor t.ex på landet, eller i eget hus, att du kan kasta ut den där kabeln som kommer med ett jordat lakan eller en pad, genom fönstret, och gräva ner den i jorden. Men, även här, så håller du på och gör dig själv till en antenn, då du har en lång metallsladd med i kedjan =/ Jag har dock inte provat, så jag vet inte hur hälsosamt det är, men jag antar att detta är överlägset bästa metoden. OBS! Du behöver ändå kolla hur bra jord är direkt utanför fönstret, den KAN vara kontaminerad!!!

* Det finns ju andra sätt att jorda sin säng, t.ex med kolfiber som jag tänkt på. Nu är jag dock ingen expert på kolfibers egenskaper, men av vad jag hittills förstått, och jag kan ha fel, så verkar det inte plocka upp EMF så som t.ex koppar gör. Att köpa en sladd av detta, och jorda på bästa sätt, dvs ut genom fönstret och ner i marken, är nog det allra bästa! Obs: jag är ingen allvetande Gud, och jag har inte provat själv som sagt, då jag dessvärre inte bor i hus Buhu. Jag hade groundat natten lång annars!

* Det bästa sättet att jorda sin säng på, vore av en icke metall grej, så som att ställa en träsäng med madrass ovanpå ett jordgolv. Det finns dock ingen som har jordgolv i sverige typ, så detta går ju bort.

Vad gäller sand så har jag ingen personlig erfarenhet, så jag kan egentligen inte uttala mig här, men det påstås att sand leder elektroner det med i grounding sammanhang Dock påstås det göra det rätt urslet i andra elektroniksammanhang. Så hur effektivt eller inte det är har jag dessvärre ingen aning om.

Puh. Nu är jag äntligen klar

Om du har fler frågor, så räkna med en allt bra längre svarstid. Jag har annat att göra för närvarande, men jag tror nog att jag svarat på det mesta som går att fråga om över huvud taget när det gäller grounding.

Lycka till!!

Edit: Obs, om du söker på nätet om earthing/grounding så kommer du få en hel del motstridiga svar, har jag märkt. Google är verkligen inte din bästa vän på detta område. Så sök på samma fråga länge innan du drar någon slutsats, och prova helst själv för att vara säker.

Oerhört generöst av dig att dela med dig av så mycket information och väldigt inspirerande att möta människor som dig som brinner för sin sak.

Ca 14 dagar har nu gått sedan jag blev bekant med fenomenet och jag har nu testat dom flesta varianter, allt från att bada näck till att bara tvätta egen odlad morot lite fort (lite jord kvar)

Men det jag tycker gett mest påtaglig effekt är att ligga på rygg på gräsmattan. Oklart dock om det är den meditativa bieffekten eller själva groundingen som gett mest effekt.

Ju mer jag läser inser jag dock att jag redan lever ganska grundat från början sommartid. Inget av det jag gjort senaste 14 dagarna har varit något större avsteg från normala aktiviteter vid bra väderlek som vi haft nu.

Det som blir verkligt intressant blir att se om man kan hålla i detta och utvärdera vintern.
Citera
2020-08-29, 13:20
Medlem
Samtidigt undrar man om fenomenet grounding inte hör samman med forest bathing vilket ska leda till en bättre hälsa. Alltså genom att bara befinna sig i naturen så förbättrar man sitt immunsystem och hälsa.

Citat:
Forest bathing has many benefits, including:

Creating kung fu fighting killer cells.

One Japanese study demonstrated that after a three-day camping trip in the forest, participants averaged a whopping 50 percent increase in NK cell activity. Forest bathing has been scientifically shown to increase immunity, decrease the risk of cancer and help you to recover from illness faster.

Decreased risk of heart attack.

Multiple forest bathing studies have demonstrated its ability to significantly reduce blood pressure, stress levels and pulse rate. A trip through the woods will also increase your body’s adiponectin levels. These have an anti-inflammatory effect on blood vessel cells and have been shown to decrease the risk of heart attack.

Protection against obesity and diabetes.
More energy and better sleep.
Mood-boosting effects.
Decreased inflammation.
Clearer, more comfortable skin.
Soothing relief for sore muscles.
Anti-inflammatory terpenes.

Different terpenes have also proven to be effective against inflammation in the brain, liver and pancreas to keep these vital organs healthy. The terpene borneol protects the brain and nervous system and may help protect against degenerative brain diseases that stem from inflammation, like Alzheimer’s.
https://www.mamanatural.com/forest-bathing/
Citera
2020-08-30, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Samtidigt undrar man om fenomenet grounding inte hör samman med forest bathing vilket ska leda till en bättre hälsa. Alltså genom att bara befinna sig i naturen så förbättrar man sitt immunsystem och hälsa.

Ja det är det som slog mig också. Om jag hörde rätt när jag slölyssnade på radio har man även kommit fram till att den typ av ljud som förekommer i skogen, fågelkvitter etc har en mycket possitiv inverkan på människor som lider av PTSD, stressöverkänslighet etc.

Själv sover jag som en stock efter en dag i skogen men knappast efter en dags mellandagsrea, trots att sträckan man vandrat kan vara den samma. Så det måste handla om något annat än enbart motionen.
Citera
2020-09-11, 11:20
Medlem
DonkenPonkens avatar
Köpte ett sådant grounding-lakan för några
månader sedan som gör så jag är groundad under all tid jag spenderar i sängen.

Av allt som det lovar kan jag
garanterat säga att jag sover bättre med groundinglakanet. Somnar snabbare, sover djupare och vaknar upp piggare. Har självklart dåliga nätters sömn med men mina tidigare
problem med sömnmönster och insomning
är som bortblåst.
Citera
2025-11-05, 13:38
Medlem
Nägon mer som testat jordningslakan? Vad tycker ni?
Citera
2025-11-06, 20:03
Medlem
Hej svejs alla glada Flashbackare, såg ämnet och tyckte att det såg mycket intressant ut. Jag funderade bara på vad som kvalificerar materialet man använder för ”grounding” om man vill göra det hemifrån?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in