• 1
  • 2
2020-08-11, 08:23
Medlem
Kom av en tillfllighet i kontakt med Grounding hr om dagen nr en synnerligen trevlig forumkamrat skrev ett lngt inlgg om detta i en trd som egentligen handlade om att stlla frgor till en sjukskterska om hennes vardag.

Testade mest p skoj mycket fr att jag har semester, att vdret varit s underbart och fr att jag nd egentligen helst bara ville ligga i solen och ta det lugnt.

Frutom lite problem med att komma ner i varv och f en bra smn, nr det varit mycket, har jag inte direkt ngra hlsorelaterade problem.

Jag vet inte om det r nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig nd uppleva ngot kad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna.

Dag 1. Hll jag p med annat under tiden jag gick barfota i grset.

Efter tips frn coachen krde jag:

Dag 2. Lg p rygg passivt 1H i grset

Dag 3. Lg p rygg passivt 2H i grset

Sllan man (jag) ger mig tid att bara ligga och meditera s hr lnga sammanhngande perioder mitt p dagen normalt sett s kanske r det just detta att vara passiv och tvinga sig sjlv till lugn som gett mest effekt. Oklart i dagslget.

S lnge vdret och andra omstndigheter tillter kommer jag fortstta.

Jag har alltid haft lite svrt fr yoga och vanlig meditation men det hr som fenomen knns dessutom "vldigt conny" och har ven bonuseffekten att fruntimret som stryker runt hr och har ett maniskt behov av att stta mig i arbete, s fort jag visar tendens att vara sysslols, nu enkelt kan avfrdas med: "str inte jag kr grounding"

Det blir lite lttare fr mig att ta den dr fokuserade timmen om man stter en etikett p och schemalgger den.

Jag klipper in ursprungsinlggen som fick mig att testa detta i efterfljande trd.

Det jag vill diskutera r fenomenet "Grounding", hra erfarenheter frn er som praktiserar det, kanske f vetenskaplig input och inspirera andra att testa och hra vad ni tycker.

Allt som relaterar till mnet r fritt fr min del att diskutera.

Nu har jag lite annat att pyssla med men 12.00 r det dags fr nsta Grounding sejour.

Ha en bra dag och haka p och testa du ocks vettja
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-08-11 kl. 08:31.
Citera
2020-08-11, 08:26
Medlem
Hr fljer inlggen utbrutna frn ursprungstrden:

Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag r rtt vertygad om att TS kommer svara "nej", p denna frga. Han/hon har s klart ingen aning.

Det r fr mig fullstndigt sjlvklart att det r frga om ett LOTTERI nr det gller diagnoser p psykiskt sjuka.

Jag kan bara se mig om i min vnskapskrets, dr man inom vrden bytt diagnos "stup i kvarten" p folk jag knner, "staplat diagnoser ovanp varandra, i absurdum", och dr en person gtt till flera olika vrdenheter och ftt vitt skilda diagnoser(!), eller frnvon drav(!!!) beronde p person de mtt.

Man kan ven frga sig om man ens R psykiskt sjuk, eller om det ligger ngot annat, rent fysiskt problem i botten av det hela.

Mnga som har ngest, och r stressade, och knarkar, etc... de har i regel ett fysiskt problem i sin kropp, dr de inte r ute i moder natur tillrckligt ofta. Det finns en "skum grej ingen tror p", men som har starkt vetenskapligt std numera, som heter GROUNDING/EARTHING, som du kan googla fram sjlv, som gr ut p ngot s konstigt som att vr kontakt med "jord" r bruten.

Man fr nmligen i sig OOOOOERHRDA mngder antioxidanter, som du kanske hrt talas om, om man bara stller sig barafota p grset/jord i runt en 30-60 (minst) minuter om dagen. Ju oftarde, desto bttre. Ju mer sjuk, desto lngre.

Detta tror folk r ngon LITEN grej, eller en flumgrej som hr hemma i foliehatt kategorin av mnniskor, men det som hnder, rent tekniskt, r att det finns ett ENROMT (milt sagt) frrd av ELEKTRONER i marken, som om man stller sig barfota p den (gr inte med skor), s fr man dem i sig, eftersom elektroner brjar vandra upp ur marken in i kroppen, precis som ett batteri frungerar.

Elektroner R antioxidanter. Och antioxidanter binder sig till olika celler i kroppen, och motverkar FRIA RADIKALER & INFLAMATION. Och inflamation ligger till grund fr MERPARTEN av VSTERLNDSKA SJUKDOMMAR, bde fysiska och mentala!

Nr du, nu lavinartat, kar mngden antioxidanter, s reducerar du OERHRT kraftigt saker som STRESS, NGEST, ORO, och begr efter KNARK!

Du kanske har hrt talas om att det finns antioxidanter i MAT? Och det gr det, men mngden r helt otroligt mycket lgre n att bara stlla sig p jord, och f in dem genom huden in i kroppen.

Men, dessvrre kommer jag inte vertyga ngon med detta inlgg, srskilt inte folk som lider av dessa symptom, eller ens idioter inom psykiatrin som VERKLIGEN borde knna till grounding vid det hr laget, d det nu finns DATA som backar upp dessa pstenden.

Och ingen hr kommer ens att prova. Men om man provar det, och gr det lnge, s pass att man lgger sig s pass bar-hudad man bara kan, te.x i t-shit och shorts/kjol, och ligger ute p grsmattan, s lnge man bara kan (ca 1.5 timme r ett bra "pass" att brja med, d knner man verkligen SKILLNAD).

Eftert har man, p ett plan, samma effekt i kroppen som efter det att man gett sig ut i skogen och SPRUNGIT nrmre EN MIL(!) Men ta detta UTAN ngon som helst fysisk anstrgning, och utan knslan av slitage inne i kroppen.

Du blir REJLT "flum lg", p mnga stt som om du "rkt p rejlt", men ta detta och gngra med sisdr en x2 eller x10, i effekt, ja det verkar inte finnas ngon vre grns p hur otroligt bra man kan brja m av detta, eftersom det beror p:

* Hur lnge du groundat
* Hur pass mycket stress/ngest/etc du hade i kroppen till att brja med

Naturligtvis finns det en grns, nr kroppen inte lngre r fysioligiskt mottaglig fr fler elektroner dock Men denna grns r GAAAANSKA SVR att uppn, eftersom det naturliga fr oss som djurart varit att nstintill ALDRIG bryta kontakten med jord, dvs; ven nr du r super-frisk och super-pfylld med antioxidanter, s kommer du kontinuerligt behva fylla p eftersom din kropp aldrig r AVSTNGD som en apparat. Behovet av elektroner, tar dr med ALDRIG SLUT.

Det frbttrar ocks SMNEN mega-fantastiskt. Du sover verkligen som en stock (men inte ndvndigtvis frsta natten, eftersom du kan bli s jvla stabiliserad att du fr svrt att sova med all ny energi i kroppen), srskilt om du r groundad ven under NATTEN i hela 8+ timmar. (Obs, grounda ej med grounding mattor, dessa r dliga p mnga stt, det bsta r att ta ett tlt och campa och skra upp botten p det, och sova p bar mark ngra ntter om man r riktigt sjuk.)

Citat:
Ursprungligen postat av Groldir
Intressant inlgg, ska lsa p mer om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har ingen egen erfarenhet men ganska bra inblick i tv mnniskors liv som snurrat runt i psykiatrin och bda har ftt olika diagnoser av olika lkare och knner sig sjlva vldigt frgande infr dom.

Du skrev ett s lngt, vlformulerat och trevligt inlgg s jag tnkte p dig tidigare i dag och har gtt barfota strre delen av dagen.

Nu mr jag som sagt inte dligt sjlv, s det kanske inte har s stor effekt men p vilket vis ska man knna av att man tankat?

Har du skrivit ngon trd om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag r glad att du velat prova detta Jag rek att dock att du inte bara knallar omkring barfota, ven om detta sklart r mycket bra, men fr din "frsta grounding experience", s vill jag ju att du verkligen ska mrka en ENORM SKILLNAD S att du vet att det funkar!

Fr att gra detta, s rek jag att du just lgger dig ner p grsmattan, s du kan slappna av, eller ngonstans i skogen dr du inte blir strd, om du r rdd fr att folk intresserar sig fr vad du hller p med! Ta med dig ngot fr nackstd/huvudstd! Helst nr solen inte skiner, eller i rejl skugga, s att du ven kan rkna bort denna vad gller vlbefinnande!

Fr det har mycket strre effekt d nr du kan slappna av, av ngon anledning, och dessutom s exponerar du mycket strre del av din kropp fr jord, s du kommer f RADIKALT mycket mer elektroner in i kroppen p detta vis.

Jag rek ven STARKT att du exponerar olika delar av kroppen fr jord i olika "pass", nr det passar sig fr dig. Att du allts kanske brjar med att ligga p rygg (frsk med att dra upp baksidan av t-shirten lite, s du exponerar maximalt med hud mot marken, p samma stt som vill maximera bar hud nr man solar).

Lgg dig sedan p mage, ven om det kan vara krngligt i ett pass. P sidan, etc. Frsk ven att exponera huvudet, srskilt pannan, mot jord i ett visst pass. Ju lngre tid i samtliga pass, desto bttre.

Jag vill verkligen att du ska f en maximal effekt, s du inte blir besviken!

S korta shorts och t-shirts r att rek! Frsk fixa bomullsshorts om du kan, d dessa r hyfsat konduktiva. Och liggandes ner med MINST ca 1.5 timmars elektron-tankande! Inte mindre, ven om du blir rastls. Du kan ven prova att ta med dig en spray flaska vatten, eller bara vanligt vatten i en pet flaska, och splasha / spraya p dina ftter hnder, etc s du blir extra konduktiv! Detta r inget mste dock, men det hjlper.

Jag vill dock ppeka, att om du idag knallat omkring barfota, vilket absolut r bra fr din hlsa, s blir det kanske desto svrare att avgra vilket som gav dig vlbefinnande; var det att du rrt p dig merparten av dagen, och det "ute i friska luften", solen, eller var det groundingen? Faktum r att det var alltihop! Drav skert din frga "hur ska man knna att man tankat?"

Jag vill ge dig en REJL dos grounding istllet, och skippa allt det andra, s du mrker exakt vad groundingen gr i din kropp Naturligtvis skall du annars frska maximera alltihop, dvs motion sol, och grounding. Men jag menar, som ett frsta frsk, s skippa som sagt allt det andra, inklusive solen. Ha en LAT DAG p grsmattan, och frsk gra s lite annat du bara kan Rent fysiskt. S du som sagt kan utesluta allt det andra.

Och, du kommer aldrig knna att du "tankat" frdigt dessvrre. Efter ett lngre pass, s kommer du knna att du inte vill bryta din konakt med jord, ngonsin mer, men du mste, tyvrr Eftersom hur vi byggt vra hus hr i vst.

S klart har det strre effekt ju mer "sjuk" du r i form av stress, smrta, inflamation etc, men du sger dig ju inte vara det, men ville bara frtydliga.

Men du br knna av en rejl effekt p detta vis.

Men, fr att svara p din frga "p vilket vis ska man knna att man tankat?":

Du br knna en knsla av enormt lugn, lghet istllet fr stress, nedvarvning av bara 17, du borde knna att tankarna maler mindre, och en knsla av "vrme" i kroppen, och p hnderna och i ansiktet. Du borde knna dig rejlt annorlunda p andra stt med som r svra att beskriva. En enorm knsla av frbttrad hlsa, hur man nu skall beskriva detta? En knsla av kad inre trygghet, och att du r mer i nuet, och att du blir hyfsat smnig, och brjar nstan stappla fram istllet fr att g. (Detta r dock vergende, men det kan ta x antal dagar.)

En sak att ta i betnkande dock, r att du br gra detta VARJE DAG (d det r mjligt, pga vder och vind), fr att VERKLIGEN maximera effekten. Detta r ingen "one time, quick fix", utan en grej man ska syssla med livet ut fr att se till att man aldrig blir sjuk (nja, det finns sjukdomar man inte kan undg), lever lngre, snker sin stress permanent, etc.

Srskilt om man r svrt sjuk, i t.ex stress, ngest, etc, s tar det s klart fler dagar i ansprk att mrka en rejl skillnad.

Och, nej jag, har dessvrre inte skrivit ngon trd om detta.

Jag hoppas hra frn dig igen nr du provat!

Edit: ledsen om detta inlgg var lite skumt skrivet, jag skrevt det mitt i natten, och ska nu ntligen sova!

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tack fr dina tips.
Det r allmnt knt att naturen har en lkande effekt.
Det kan rcka med att sitta och titta ut ver en sj eller hav.
Sitta p en stubbe och smaka p ett blbr. Sitta i en skogsglnta och lyssna p fgelkvitter.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-08-11 kl. 08:34.
Citera
2020-08-11, 08:35
Medlem
Jag har tittat lite p detta mne och sjlva teorin r vl att "joner frn jorden" gr in i kroppen via nrkontakt och lindrar t ex inflammationer. Fanns en del studier om detta och hur inflammationer hade minskat hos personer som gjorde detta. Visar vl hur viktigt det r att vara i naturen.

Sedan kanske det ocks rcker med att bara vara i naturen fanns ju studier p att minst 2 h per vecka var vldigt bra.

Dock fr man se upp med fstingar i grset s kanske stenar, sand osv kan vara bttre att vara p.
Senast redigerad av Favoritgame 2020-08-11 kl. 08:46.
Citera
2020-08-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Jag har tittat lite p detta mne och sjlva teorin r vl att "joner frn jorden" gr in i kroppen via nrkontakt och lindrar t ex inflammationer. Fanns en del studier om detta och hur inflammationer hade minskat hos personer som gjorde detta. Visar vl hur viktigt det r att vara i naturen.

Sedan kanske det ocks rcker med att bara vara i naturen fanns ju studier p att minst 2 h per vecka var vldigt bra.

Dock fr man se upp med fstingar i grset s kanske stenar, sand osv kan vara bttre att vara p.

Jaha, sand funkar allts ocks? Men finns det antioxidanter i sand?
Citera
2020-08-11, 09:05
Medlem
Citat:
Jaha, sand funkar allts ocks? Men finns det antioxidanter i sand?

Det r vl jordens joner som man vill sammankoppla med kroppens system? Jag har lst att det ska funka ven med t ex sand. Hr r en artikel om mnet:

Citat:

Grounding, also called earthing, is a therapeutic technique that involves doing activities that ground or electrically reconnect you to the earth.

This practice relies on earthing science and grounding physics to explain how electrical chargesTrusted Source from the earth can have positive effects on your body.

Grounding is currently an under-researched topic and there are very few scientific studies on the benefits. However, the most recent scientific research has explored grounding for inflammation, cardiovascular disease, muscle damage, chronic pain, and mood.

The central theory from one review studyTrusted Source is that grounding affects the living matrix, which is the central connector between living cells.

Electrical conductivity exists within the matrix that functions as an immune system defense, similar to antioxidants. They believe that through grounding, the natural defenses of the body can be restored. Further research expands on this idea.

In a small studyTrusted Source on grounding and heart health, 10 healthy participants were grounded using patches on the palms of their hands and soles of their feet.

Blood measurements were taken before and after grounding to determine any changes in red blood cell fluidity, which plays a role in heart health. The results indicated significantly less red blood cell clumping after grounding, which suggests benefits for cardiovascular health.

Another slightly larger studyTrusted Source examined the role of grounding on post-exercise muscle damage. Researchers used both grounding patches and mats and measured creatine kinase, white blood cell count, and pain levels before and after grounding.

Blood work indicated that grounding reduced muscle damage and pain in participants. This suggests that grounding may influence healing abilities.

This research is supported by a recent studyTrusted Source on grounding for pain reduction and mood improvement. Sixteen massage therapists alternated between periods of grounding and no grounding.

Before grounding therapy, physical and emotional stress and pain were common side effects of their physically demanding jobs. After the earthing therapy, pain, stress, depression, and fatigue were all reduced among participants.

Most of the studies on grounding are small and rely somewhat on subjective measures, such as self-reported feelings, mood, or even self-administered treatment. https://www.healthline.com/health/grounding#the-science
Citera
2020-08-11, 12:30
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det r nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig nd uppleva ngot kad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna.

Dag 1. Hll jag p med annat under tiden jag gick barfota i grset.

Efter tips frn coachen krde jag:

Dag 2. Lg p rygg passivt 1H i grset

Dag 3. Lg p rygg passivt 2H i grset

Jag har alltid haft lite svrt fr yoga och vanlig meditation men det hr som fenomen knns dessutom "vldigt conny" och har ven bonuseffekten att fruntimret som stryker runt hr och har ett maniskt behov av att stta mig i arbete, s fort jag visar tendens att vara sysslols, nu enkelt kan avfrdas med: "str inte jag kr grounding"

Jag kikar in lite hr och str, s lite jag bara kan Eftersom du verkar intresserad av andras erfarenheter och inte mina. Jag lovar att inte bli ngon terkommande plga i denna trd.

Jag blir bde imponerad av att du frsker dig p dettta och samtidligt lite besviken att du inte haft den rejla grounding erfarenheten som jag hade hoppats, d du skriver: "Jag vet inte om det r nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig nd uppleva ngot kad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna."

Detta tolkar jag framfrallt p 2 stt:

* Din hlsa r frmodligen oehrta bra redan frn start. Du tar skert hand om dig p ett bra stt, r ute relativt mycket, ter bra, etc. Och har redan frn brjan ett bra inre lugn.

* Jag noterar att du endast verkar ha legat p rygg? Det r verkligen nr jag exponerar s mycket jag kan av min bara, nakna kropp, (du behver naturligtvis inte vara spritt sprngande naken, ven om detta naturligtvis vore det optimala) under ett ca 1.5 timmars pass som jag maximalt knner effekt.

Fr att uppn MAXIMAL EFFEKT, s KRVS det att jag hller p och groundar, i direkt kontakt mot jord:

* #1 Ngot s skmmigt som min tunga! Jag vgade inte ens skriva detta tidigare, hehe, i rdsla att du skulle skrmmas bort, och frkasta allt jag skrev p denna punkt enbart. Och detta r kanske inte direkt ngot man vill folk ska se om man har folk omkring sig, men det gr ju att vara lite diskret, och gmma att man gr detta med hnderna. Men detta r verkligen EFFEKTIVT.

* #2 Groundar huvudet, och d srskilt pannan, EDIT: men ven ansiktet, ronen, och alla tnkbara andra delar av huvudet, inklusive toppen av hvudet, dr hret sitter - Ocks lite skumt beteende fr grannen att ha p grsmattan Men detta r verkligen EFFEKTIVT att lugna ner tankarna, och det centrala nervsystemet (hjrnan)

* #3 Groundar s mycket det gr av framsidan av kroppen, d det verkligen r hr ens "NERVER" sitter verlag, och folk som r nervvrak tenderar att sova p just magen, fr att stablisera sig bttre.

Nr jag groundar s prioriterar jag dessa stllningar ovan allra mest, ven om jag verkligen inte tycker det r kul att folk ser mig, och jag nskar att jag bodde mer diskret ute p landet n vad jag gr. Men jag tnker s hr: min hlsa gr fre vad ngra random personer tycker och tnker om mig.

Men jag hller ven p med:

* #4 Fortstter vrida och vnda p mig under detta minst ca 1.5 timmars pass, i alla tnkbara stllningar, s att jag verkligen maxar kroppsexponeringen direkt mot jord. OBS! Jag behller samma stllning minst en 10-20 minuter, innan jag provar en ny. Ju lngre, desto bttre, srskilt om du aldrig groundat dessa stllen tidigare.

Det r nog viktigt att gra samtliga 4 punkter ovan, under ett pass, samt s klart rygg, och jag brukar ven avsluta med att knalla omkring lite p till fots, och de dagar jag r fr rastls, s varierar jag ven med att hoppa upp p ftter, barfota, och g omkring lite x minuter, innan jag ter lgger mig ner igen.

Att grounda ska ju inte vara en plga, utan ngot man ser fram emot!

Nu r det s, att oavsett om du ligger p rygg, eller str barfota, s kommer du, nog, successivt till slut lyckas grounda hela kroppen, men min erfarenhet sger mig tveklst att detta kommer ta mycket mycket mycket lngre tid i ansprk jmtemot att du direkt-kontakt groundar olika typiska problemomrden, ja faktiskt hela kroppen.

Att hra att du sovit som en stock r ngot de som groundar pratar om mycket dock, s det r jag glad ver att det sker. D ska du veta hur oooerhrt bra man sover om man r groundad under tiden man gr det, i ca hela 8 timmar. Naturligtvis r det svrt att sga ven p denna punkt hur pass mycket groundingen var att tacka i ditt fall.

Sista en "idiotfrga": din grsmatta r vl kopplad till just jord p ett bra stt? Du rkar vl inte ha oturen att ligga p en grsmatta ovanp ngot med BETONG under, t.ex ett GARAGE inne i en stad? Fr d kommer det, sklart, inte hnda ett smack

Ja, jag kommer som sagt sluta stra, och endast dyka upp i nt enstaka svar om du eventuellt skulle svara p detta inlgg.

Tack fr mig!

EDIT: Nr det gller vad den hgsta auktoriteten sger om grounding, nmligen han som upptckte fenomenet, s sger han att:

* Helst ska man ju vara grodunad 24/7, allts dygnet runt. Vilket ju r svrt att uppn, hr i vst och:

* Om man r frisk och relativt ung, s rek han 2 st 30 minuters pass, ett p morgonen fr att starta dagen med, och ett p kvllen, fr att motverka all stress som byggts upp, srskilt d man inte varit groundad under dagen.

* Ju ldre man r, desto mer tid i dessa tv pass, och r man sjuk eller gammal och sjuk, s mycket man bara kan.

Det tycker jag lter sunt och frnuftigt, men nr man brjar, fr en normal person, s r min erfarenhet att det r verkligen r efter ca 1.5 timmar man har uppnt en bra maximal avkastning fr minst tid ratio, ven om 1.5 timmar r relativit lng tid.
Senast redigerad av KristusKorus 2020-08-11 kl. 12:50.
Citera
2020-08-11, 19:28
Medlem
Det lter i sig ganska mysigt. Men 1 h p rygg i grset? Kommer det inte myror och andra kryp och hlsar p d?
Citera
2020-08-11, 21:57
Medlem
Jag sover p ett jordat lakan. Vaknar piggare, knner mig mer utvilad och sover verkligen mycket bttre. Det r ju en vldigt bekvm terapi ocks, krvs ju bara att man sover i princip. Rekommenderar det verkligen.
Har mrkt att jag numera kan ta mat som jag tidigare hade svrt fr som mjlk och vete. Inflammation har minskat/frsvunnit och cirkulationen frbttrats.
Citera
2020-08-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Jag sover p ett jordat lakan. Vaknar piggare, knner mig mer utvilad och sover verkligen mycket bttre. Det r ju en vldigt bekvm terapi ocks, krvs ju bara att man sover i princip. Rekommenderar det verkligen.
Har mrkt att jag numera kan ta mat som jag tidigare hade svrt fr som mjlk och vete. Inflammation har minskat/frsvunnit och cirkulationen frbttrats.

Var har du hittat detta lakan?
Citera
2020-08-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen

Hur fixar man ett jordat lakan?
Citera
2020-08-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Var har du hittat detta lakan?

Jag kpte det av ett svenskt fretag:
https://www.earthingpeople.se/index....g/all/-/date/1

Finns andra sidor ocks men det r ganska viktigt att vlja bra kvalite. De flesta jordningslakan tillverkas av silvertrd som oxiderar ver tid. Earthingpeoples lakan innehller mer silver s att det hller lngre.

https://www.earthing.com/collections/sleep-kits
https://www.groundology.se/earthing/jordade-lakan

edit: ser ut som att earthingpeople har nya lakan ute nu gjorda av stl istller fr silver.
Citera
2020-08-12, 09:40
Medlem
Dag 4: tre pass 'a en halvtimme under grdagen.

Slocknade s fort jag sg sngen i gr kvll och har sovit som en stock hela natten. Lnge sedan det hnde sist. Speciellt varma ntter som dom hr.

Vet dock inte om det bara r en tillfllighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in