Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag vet inte om det r nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig nd uppleva ngot kad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna.
Dag 1. Hll jag p med annat under tiden jag gick barfota i grset.
Efter tips frn coachen krde jag:
Dag 2. Lg p rygg passivt 1H i grset
Dag 3. Lg p rygg passivt 2H i grset
Jag har alltid haft lite svrt fr yoga och vanlig meditation men det hr som fenomen knns dessutom "vldigt conny" och har ven bonuseffekten att fruntimret som stryker runt hr och har ett maniskt behov av att stta mig i arbete, s fort jag visar tendens att vara sysslols, nu enkelt kan avfrdas med: "str inte jag kr grounding"

Jag kikar in lite hr och str, s lite jag bara kan

Eftersom du verkar intresserad av andras erfarenheter och inte mina. Jag lovar att inte bli ngon terkommande plga i denna trd.
Jag blir bde imponerad av att du frsker dig p dettta och samtidligt lite besviken att du inte haft den rejla grounding erfarenheten som jag hade hoppats, d du skriver: "Jag vet inte om det r nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig nd uppleva ngot kad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna."
Detta tolkar jag framfrallt p 2 stt:
* Din hlsa r frmodligen oehrta bra redan frn start. Du tar skert hand om dig p ett bra stt, r ute relativt mycket, ter bra, etc. Och har redan frn brjan ett bra inre lugn.
* Jag noterar att du endast verkar ha legat p rygg? Det r verkligen nr jag exponerar s mycket jag kan av min bara, nakna kropp, (du behver naturligtvis inte vara spritt sprngande naken, ven om detta naturligtvis vore det optimala) under ett ca 1.5 timmars pass som jag maximalt knner effekt.
Fr att uppn MAXIMAL EFFEKT, s KRVS det att jag hller p och groundar, i direkt kontakt mot jord:
* #1 Ngot s skmmigt som min tunga! Jag vgade inte ens skriva detta tidigare, hehe, i rdsla att du skulle skrmmas bort, och frkasta allt jag skrev p denna punkt enbart. Och detta r kanske inte direkt ngot man vill folk ska se om man har folk omkring sig, men det gr ju att vara lite diskret, och gmma att man gr detta med hnderna. Men detta r verkligen EFFEKTIVT.
* #2 Groundar huvudet, och d srskilt pannan, EDIT: men ven ansiktet, ronen, och alla tnkbara andra delar av huvudet, inklusive toppen av hvudet, dr hret sitter - Ocks lite skumt beteende fr grannen att ha p grsmattan

Men detta r verkligen EFFEKTIVT att lugna ner tankarna, och det centrala nervsystemet (hjrnan)
* #3 Groundar s mycket det gr av framsidan av kroppen, d det verkligen r hr ens "NERVER" sitter verlag, och folk som r nervvrak tenderar att sova p just magen, fr att stablisera sig bttre.
Nr jag groundar s prioriterar jag dessa stllningar ovan allra mest, ven om jag verkligen inte tycker det r kul att folk ser mig, och jag nskar att jag bodde mer diskret ute p landet n vad jag gr. Men jag tnker s hr: min hlsa gr fre vad ngra random personer tycker och tnker om mig.
Men jag hller ven p med:
* #4 Fortstter vrida och vnda p mig under detta minst ca 1.5 timmars pass, i alla tnkbara stllningar, s att jag verkligen maxar kroppsexponeringen direkt mot jord. OBS! Jag behller samma stllning minst en 10-20 minuter, innan jag provar en ny. Ju lngre, desto bttre, srskilt om du aldrig groundat dessa stllen tidigare.
Det r nog viktigt att gra samtliga 4 punkter ovan, under ett pass, samt s klart rygg, och jag brukar ven avsluta med att knalla omkring lite p till fots, och de dagar jag r fr rastls, s varierar jag ven med att hoppa upp p ftter, barfota, och g omkring lite x minuter, innan jag ter lgger mig ner igen.
Att grounda ska ju inte vara en plga, utan ngot man ser fram emot!
Nu r det s, att oavsett om du ligger p rygg, eller str barfota, s kommer du, nog, successivt till slut lyckas grounda hela kroppen, men min erfarenhet sger mig tveklst att detta kommer ta mycket mycket mycket lngre tid i ansprk jmtemot att du direkt-kontakt groundar olika typiska problemomrden, ja faktiskt hela kroppen.
Att hra att du sovit som en stock r ngot de som groundar pratar om mycket dock, s det r jag glad ver att det sker. D ska du veta hur oooerhrt bra man sover om man r groundad under tiden man gr det, i ca hela 8 timmar. Naturligtvis r det svrt att sga ven p denna punkt hur pass mycket groundingen var att tacka i ditt fall.
Sista en "idiotfrga": din grsmatta r vl kopplad till just jord p ett bra stt? Du rkar vl inte ha oturen att ligga p en grsmatta ovanp ngot med BETONG under, t.ex ett GARAGE inne i en stad? Fr d kommer det, sklart, inte hnda ett smack
Ja, jag kommer som sagt sluta stra, och endast dyka upp i nt enstaka svar om du eventuellt skulle svara p detta inlgg.
Tack fr mig!
EDIT: Nr det gller vad den hgsta auktoriteten sger om grounding, nmligen han som upptckte fenomenet, s sger han att:
* Helst ska man ju vara grodunad 24/7, allts dygnet runt. Vilket ju r svrt att uppn, hr i vst och:
* Om man r frisk och relativt ung, s rek han 2 st 30 minuters pass, ett p morgonen fr att starta dagen med, och ett p kvllen, fr att motverka all stress som byggts upp, srskilt d man inte varit groundad under dagen.
* Ju ldre man r, desto mer tid i dessa tv pass, och r man sjuk eller gammal och sjuk, s mycket man bara kan.
Det tycker jag lter sunt och frnuftigt, men nr man brjar, fr en normal person, s r min erfarenhet att det r verkligen r efter ca 1.5 timmar man har uppnt en bra maximal avkastning fr minst tid ratio, ven om 1.5 timmar r relativit lng tid.