Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-11, 08:23
Medlem
Kom av en tillfällighet i kontakt med Grounding här om dagen när en synnerligen trevlig forumkamrat skrev ett långt inlägg om detta i en tråd som egentligen handlade om att ställa frågor till en sjuksköterska om hennes vardag.

Testade mest på skoj mycket för att jag har semester, att vädret varit så underbart och för att jag ändå egentligen helst bara ville ligga i solen och ta det lugnt.

Förutom lite problem med att komma ner i varv och få en bra sömn, när det varit mycket, har jag inte direkt några hälsorelaterade problem.

Jag vet inte om det är nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig ändå uppleva något ökad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna.

Dag 1. Höll jag på med annat under tiden jag gick barfota i gräset.

Efter tips från coachen körde jag:

Dag 2. Låg på rygg passivt 1H i gräset

Dag 3. Låg på rygg passivt 2H i gräset

Sällan man (jag) ger mig tid att bara ligga och meditera så här långa sammanhängande perioder mitt på dagen normalt sett så kanske är det just detta att vara passiv och tvinga sig själv till lugn som gett mest effekt. Oklart i dagsläget.

Så länge vädret och andra omständigheter tillåter kommer jag fortsätta.

Jag har alltid haft lite svårt för yoga och vanlig meditation men det här som fenomen känns dessutom "väldigt conny" och har även bonuseffekten att fruntimret som stryker runt här och har ett maniskt behov av att sätta mig i arbete, så fort jag visar tendens att vara sysslolös, nu enkelt kan avfärdas med: "stör inte jag kör grounding"

Det blir lite lättare för mig att ta den där fokuserade timmen om man sätter en etikett på och schemalägger den.

Jag klipper in ursprungsinläggen som fick mig att testa detta i efterföljande tråd.

Det jag vill diskutera är fenomenet "Grounding", höra erfarenheter från er som praktiserar det, kanske få vetenskaplig input och inspirera andra att testa och höra vad ni tycker.

Allt som relaterar till ämnet är fritt för min del att diskutera.

Nu har jag lite annat att pyssla med men 12.00 är det dags för nästa Grounding sejour.

Ha en bra dag och haka på och testa du också vettja
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-08-11 kl. 08:31.
Citera
2020-08-11, 08:26
Medlem
Här följer inläggen utbrutna från ursprungstråden:

Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag är rätt övertygad om att TS kommer svara "nej", på denna fråga. Han/hon har så klart ingen aning.

Det är för mig fullständigt självklart att det är fråga om ett LOTTERI när det gäller diagnoser på psykiskt sjuka.

Jag kan bara se mig om i min vänskapskrets, där man inom vården bytt diagnos "stup i kvarten" på folk jag känner, "staplat diagnoser ovanpå varandra, i absurdum", och där en person gått till flera olika vårdenheter och fått vitt skilda diagnoser(!), eller frånvon därav(!!!) beronde på person de mött.

Man kan även fråga sig om man ens ÄR psykiskt sjuk, eller om det ligger något annat, rent fysiskt problem i botten av det hela.

Många som har ångest, och är stressade, och knarkar, etc... de har i regel ett fysiskt problem i sin kropp, där de inte är ute i moder natur tillräckligt ofta. Det finns en "skum grej ingen tror på", men som har starkt vetenskapligt stöd numera, som heter GROUNDING/EARTHING, som du kan googla fram själv, som går ut på något så konstigt som att vår kontakt med "jord" är bruten.

Man får nämligen i sig OOOOOERHÖRDA mängder antioxidanter, som du kanske hört talas om, om man bara ställer sig barafota på gräset/jord i runt en 30-60 (minst) minuter om dagen. Ju oftarde, desto bättre. Ju mer sjuk, desto längre.

Detta tror folk är någon LITEN grej, eller en flumgrej som hör hemma i foliehatt kategorin av människor, men det som händer, rent tekniskt, är att det finns ett ENROMT (milt sagt) förråd av ELEKTRONER i marken, som om man ställer sig barfota på den (går inte med skor), så får man dem i sig, eftersom elektroner börjar vandra upp ur marken in i kroppen, precis som ett batteri frungerar.

Elektroner ÄR antioxidanter. Och antioxidanter binder sig till olika celler i kroppen, och motverkar FRIA RADIKALER & INFLAMATION. Och inflamation ligger till grund för MERPARTEN av VÄSTERLÄNDSKA SJUKDOMMAR, både fysiska och mentala!

När du, nu lavinartat, ökar mängden antioxidanter, så reducerar du OERHÖRT kraftigt saker som STRESS, ÅNGEST, ORO, och begär efter KNARK!

Du kanske har hört talas om att det finns antioxidanter i MAT? Och det gör det, men mängden är helt otroligt mycket lägre än att bara ställa sig på jord, och få in dem genom huden in i kroppen.

Men, dessvärre kommer jag inte övertyga någon med detta inlägg, särskilt inte folk som lider av dessa symptom, eller ens idioter inom psykiatrin som VERKLIGEN borde känna till grounding vid det här laget, då det nu finns DATA som backar upp dessa påståenden.

Och ingen här kommer ens att prova. Men om man provar det, och gör det länge, så pass att man lägger sig så pass bar-hudad man bara kan, te.x i t-shit och shorts/kjol, och ligger ute på gräsmattan, så länge man bara kan (ca 1.5 timme är ett bra "pass" att börja med, då känner man verkligen SKILLNAD).

Efteråt har man, på ett plan, samma effekt i kroppen som efter det att man gett sig ut i skogen och SPRUNGIT närmre EN MIL(!) Men ta detta UTAN någon som helst fysisk ansträgning, och utan känslan av slitage inne i kroppen.

Du blir REJÄLT "flum låg", på många sätt som om du "rökt på rejält", men ta detta och gångra med sisådär en x2 eller x10, i effekt, ja det verkar inte finnas någon övre gräns på hur otroligt bra man kan börja må av detta, eftersom det beror på:

* Hur länge du groundat
* Hur pass mycket stress/ångest/etc du hade i kroppen till att börja med

Naturligtvis finns det en gräns, när kroppen inte längre är fysioligiskt mottaglig för fler elektroner dock Men denna gräns är GAAAANSKA SVÅR att uppnå, eftersom det naturliga för oss som djurart varit att nästintill ALDRIG bryta kontakten med jord, dvs; även när du är super-frisk och super-påfylld med antioxidanter, så kommer du kontinuerligt behöva fylla på eftersom din kropp aldrig är AVSTÄNGD som en apparat. Behovet av elektroner, tar där med ALDRIG SLUT.

Det förbättrar också SÖMNEN mega-fantastiskt. Du sover verkligen som en stock (men inte nödvändigtvis första natten, eftersom du kan bli så jääävla stabiliserad att du får svårt att sova med all ny energi i kroppen), särskilt om du är groundad även under NATTEN i hela 8+ timmar. (Obs, grounda ej med grounding mattor, dessa är dåliga på många sätt, det bästa är att ta ett tält och campa och skära upp botten på det, och sova på bar mark några nätter om man är riktigt sjuk.)

Citat:
Ursprungligen postat av Groldir
Intressant inlägg, ska läsa på mer om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har ingen egen erfarenhet men ganska bra inblick i två människors liv som snurrat runt i psykiatrin och båda har fått olika diagnoser av olika läkare och känner sig själva väldigt frågande inför dom.

Du skrev ett så långt, välformulerat och trevligt inlägg så jag tänkte på dig tidigare i dag och har gått barfota större delen av dagen.

Nu mår jag som sagt inte dåligt själv, så det kanske inte har så stor effekt men på vilket vis ska man känna av att man tankat?

Har du skrivit någon tråd om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Jag är glad att du velat prova detta Jag rek att dock att du inte bara knallar omkring barfota, även om detta såklart är mycket bra, men för din "första grounding experience", så vill jag ju att du verkligen ska märka en ENORM SKILLNAD Så att du vet att det funkar!

För att göra detta, så rek jag att du just lägger dig ner på gräsmattan, så du kan slappna av, eller någonstans i skogen där du inte blir störd, om du är rädd för att folk intresserar sig för vad du håller på med! Ta med dig något för nackstöd/huvudstöd! Helst när solen inte skiner, eller i rejäl skugga, så att du även kan räkna bort denna vad gäller välbefinnande!

För det har mycket större effekt då när du kan slappna av, av någon anledning, och dessutom så exponerar du mycket större del av din kropp för jord, så du kommer få RADIKALT mycket mer elektroner in i kroppen på detta vis.

Jag rek även STARKT att du exponerar olika delar av kroppen för jord i olika "pass", när det passar sig för dig. Att du alltså kanske börjar med att ligga på rygg (försök med att dra upp baksidan av t-shirten lite, så du exponerar maximalt med hud mot marken, på samma sätt som vill maximera bar hud när man solar).

Lägg dig sedan på mage, även om det kan vara krångligt i ett pass. På sidan, etc. Försök även att exponera huvudet, särskilt pannan, mot jord i ett visst pass. Ju längre tid i samtliga pass, desto bättre.

Jag vill verkligen att du ska få en maximal effekt, så du inte blir besviken!

Så korta shorts och t-shirts är att rek! Försök fixa bomullsshorts om du kan, då dessa är hyfsat konduktiva. Och liggandes ner med MINST ca 1.5 timmars elektron-tankande! Inte mindre, även om du blir rastlös. Du kan även prova att ta med dig en spray flaska vatten, eller bara vanligt vatten i en pet flaska, och splasha / spraya på dina fötter händer, etc så du blir extra konduktiv! Detta är inget måste dock, men det hjälper.

Jag vill dock påpeka, att om du idag knallat omkring barfota, vilket absolut är bra för din hälsa, så blir det kanske desto svårare att avgöra vilket som gav dig välbefinnande; var det att du rört på dig merparten av dagen, och det "ute i friska luften", solen, eller var det groundingen? Faktum är att det var alltihop! Därav säkert din fråga "hur ska man känna att man tankat?"

Jag vill ge dig en REJÄL dos grounding istället, och skippa allt det andra, så du märker exakt vad groundingen gör i din kropp Naturligtvis skall du annars försöka maximera alltihop, dvs motion sol, och grounding. Men jag menar, som ett första försök, så skippa som sagt allt det andra, inklusive solen. Ha en LAT DAG på gräsmattan, och försök göra så lite annat du bara kan Rent fysiskt. Så du som sagt kan utesluta allt det andra.

Och, du kommer aldrig känna att du "tankat" färdigt dessvärre. Efter ett längre pass, så kommer du känna att du inte vill bryta din konakt med jord, någonsin mer, men du måste, tyvärr Eftersom hur vi byggt våra hus här i väst.

Så klart har det större effekt ju mer "sjuk" du är i form av stress, smärta, inflamation etc, men du säger dig ju inte vara det, men ville bara förtydliga.

Men du bör känna av en rejäl effekt på detta vis.

Men, för att svara på din fråga "på vilket vis ska man känna att man tankat?":

Du bör känna en känsla av enormt lugn, låghet istället för stress, nedvarvning av bara 17, du borde känna att tankarna maler mindre, och en känsla av "värme" i kroppen, och på händerna och i ansiktet. Du borde känna dig rejält annorlunda på andra sätt med som är svåra att beskriva. En enorm känsla av förbättrad hälsa, hur man nu skall beskriva detta? En känsla av ökad inre trygghet, och att du är mer i nuet, och att du blir hyfsat sömnig, och börjar nästan stappla fram istället för att gå. (Detta är dock övergående, men det kan ta x antal dagar.)

En sak att ta i betänkande dock, är att du bör göra detta VARJE DAG (då det är möjligt, pga väder och vind), för att VERKLIGEN maximera effekten. Detta är ingen "one time, quick fix", utan en grej man ska syssla med livet ut för att se till att man aldrig blir sjuk (nåja, det finns sjukdomar man inte kan undgå), lever längre, sänker sin stress permanent, etc.

Särskilt om man är svårt sjuk, i t.ex stress, ångest, etc, så tar det så klart fler dagar i anspråk att märka en rejäl skillnad.

Och, nej jag, har dessvärre inte skrivit någon tråd om detta.

Jag hoppas höra från dig igen när du provat!

Edit: ledsen om detta inlägg var lite skumt skrivet, jag skrevt det mitt i natten, och ska nu äntligen sova!

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Tack för dina tips.
Det är allmänt känt att naturen har en läkande effekt.
Det kan räcka med att sitta och titta ut över en sjö eller hav.
Sitta på en stubbe och smaka på ett blåbär. Sitta i en skogsglänta och lyssna på fågelkvitter.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-08-11 kl. 08:34.
Citera
2020-08-11, 08:35
Medlem
Jag har tittat lite på detta ämne och själva teorin är väl att "joner från jorden" går in i kroppen via närkontakt och lindrar t ex inflammationer. Fanns en del studier om detta och hur inflammationer hade minskat hos personer som gjorde detta. Visar väl hur viktigt det är att vara i naturen.

Sedan kanske det också räcker med att bara vara i naturen fanns ju studier på att minst 2 h per vecka var väldigt bra.

Dock får man se upp med fästingar i gräset så kanske stenar, sand osv kan vara bättre att vara på.
Senast redigerad av Favoritgame 2020-08-11 kl. 08:46.
Citera
2020-08-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Jag har tittat lite på detta ämne och själva teorin är väl att "joner från jorden" går in i kroppen via närkontakt och lindrar t ex inflammationer. Fanns en del studier om detta och hur inflammationer hade minskat hos personer som gjorde detta. Visar väl hur viktigt det är att vara i naturen.

Sedan kanske det också räcker med att bara vara i naturen fanns ju studier på att minst 2 h per vecka var väldigt bra.

Dock får man se upp med fästingar i gräset så kanske stenar, sand osv kan vara bättre att vara på.

Jaha, sand funkar alltså också? Men finns det antioxidanter i sand?
Citera
2020-08-11, 09:05
Medlem
Citat:
Jaha, sand funkar alltså också? Men finns det antioxidanter i sand?

Det är väl jordens joner som man vill sammankoppla med kroppens system? Jag har läst att det ska funka även med t ex sand. Här är en artikel om ämnet:

Citat:

Grounding, also called earthing, is a therapeutic technique that involves doing activities that “ground” or electrically reconnect you to the earth.

This practice relies on earthing science and grounding physics to explain how electrical chargesTrusted Source from the earth can have positive effects on your body.

Grounding is currently an under-researched topic and there are very few scientific studies on the benefits. However, the most recent scientific research has explored grounding for inflammation, cardiovascular disease, muscle damage, chronic pain, and mood.

The central theory from one review studyTrusted Source is that grounding affects the living matrix, which is the central connector between living cells.

Electrical conductivity exists within the matrix that functions as an immune system defense, similar to antioxidants. They believe that through grounding, the natural defenses of the body can be restored. Further research expands on this idea.

In a small studyTrusted Source on grounding and heart health, 10 healthy participants were grounded using patches on the palms of their hands and soles of their feet.

Blood measurements were taken before and after grounding to determine any changes in red blood cell fluidity, which plays a role in heart health. The results indicated significantly less red blood cell clumping after grounding, which suggests benefits for cardiovascular health.

Another slightly larger studyTrusted Source examined the role of grounding on post-exercise muscle damage. Researchers used both grounding patches and mats and measured creatine kinase, white blood cell count, and pain levels before and after grounding.

Blood work indicated that grounding reduced muscle damage and pain in participants. This suggests that grounding may influence healing abilities.

This research is supported by a recent studyTrusted Source on grounding for pain reduction and mood improvement. Sixteen massage therapists alternated between periods of grounding and no grounding.

Before grounding therapy, physical and emotional stress and pain were common side effects of their physically demanding jobs. After the earthing therapy, pain, stress, depression, and fatigue were all reduced among participants.

Most of the studies on grounding are small and rely somewhat on subjective measures, such as self-reported feelings, mood, or even self-administered treatment. https://www.healthline.com/health/grounding#the-science
Citera
2020-08-11, 12:30
Medlem
Citat:
Jag vet inte om det är nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig ändå uppleva något ökad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna.

Dag 1. Höll jag på med annat under tiden jag gick barfota i gräset.

Efter tips från coachen körde jag:

Dag 2. Låg på rygg passivt 1H i gräset

Dag 3. Låg på rygg passivt 2H i gräset

Jag har alltid haft lite svårt för yoga och vanlig meditation men det här som fenomen känns dessutom "väldigt conny" och har även bonuseffekten att fruntimret som stryker runt här och har ett maniskt behov av att sätta mig i arbete, så fort jag visar tendens att vara sysslolös, nu enkelt kan avfärdas med: "stör inte jag kör grounding"

Jag kikar in lite här och stör, så lite jag bara kan Eftersom du verkar intresserad av andras erfarenheter och inte mina. Jag lovar att inte bli någon återkommande plåga i denna tråd.

Jag blir både imponerad av att du försöker dig på dettta och samtidligt lite besviken att du inte haft den rejäla grounding erfarenheten som jag hade hoppats, då du skriver: "Jag vet inte om det är nyhetens behag eller inbillning men jag tror mig ändå uppleva något ökad harmoni och lugn av Grounding och har faktiskt sovit som en stock och vaknat pigg och utvilad senaste dagarna."

Detta tolkar jag framförallt på 2 sätt:

* Din hälsa är förmodligen oehörta bra redan från start. Du tar säkert hand om dig på ett bra sätt, är ute relativt mycket, äter bra, etc. Och har redan från början ett bra inre lugn.

* Jag noterar att du endast verkar ha legat på rygg? Det är verkligen när jag exponerar så mycket jag kan av min bara, nakna kropp, (du behöver naturligtvis inte vara spritt språngande naken, även om detta naturligtvis vore det optimala) under ett ca 1.5 timmars pass som jag maximalt känner effekt.

För att uppnå MAXIMAL EFFEKT, så KRÄVS det att jag håller på och groundar, i direkt kontakt mot jord:

* #1 Något så skämmigt som min tunga! Jag vågade inte ens skriva detta tidigare, hehe, i rädsla att du skulle skrämmas bort, och förkasta allt jag skrev på denna punkt enbart. Och detta är kanske inte direkt något man vill folk ska se om man har folk omkring sig, men det går ju att vara lite diskret, och gömma att man gör detta med händerna. Men detta är verkligen EFFEKTIVT.

* #2 Groundar huvudet, och då särskilt pannan, EDIT: men även ansiktet, öronen, och alla tänkbara andra delar av huvudet, inklusive toppen av hvudet, där håret sitter - Också lite skumt beteende för grannen att ha på gräsmattan Men detta är verkligen EFFEKTIVT att lugna ner tankarna, och det centrala nervsystemet (hjärnan)

* #3 Groundar så mycket det går av framsidan av kroppen, då det verkligen är här ens "NERVER" sitter överlag, och folk som är nervvrak tenderar att sova på just magen, för att stablisera sig bättre.

När jag groundar så prioriterar jag dessa ställningar ovan allra mest, även om jag verkligen inte tycker det är kul att folk ser mig, och jag önskar att jag bodde mer diskret ute på landet än vad jag gör. Men jag tänker så här: min hälsa går före vad några random personer tycker och tänker om mig.

Men jag håller även på med:

* #4 Fortsätter vrida och vända på mig under detta minst ca 1.5 timmars pass, i alla tänkbara ställningar, så att jag verkligen maxar kroppsexponeringen direkt mot jord. OBS! Jag behåller samma ställning minst en 10-20 minuter, innan jag provar en ny. Ju längre, desto bättre, särskilt om du aldrig groundat dessa ställen tidigare.

Det är nog viktigt att göra samtliga 4 punkter ovan, under ett pass, samt så klart rygg, och jag brukar även avsluta med att knalla omkring lite på till fots, och de dagar jag är för rastlös, så varierar jag även med att hoppa upp på fötter, barfota, och gå omkring lite x minuter, innan jag åter lägger mig ner igen.

Att grounda ska ju inte vara en plåga, utan något man ser fram emot!

Nu är det så, att oavsett om du ligger på rygg, eller står barfota, så kommer du, nog, successivt till slut lyckas grounda hela kroppen, men min erfarenhet säger mig tveklöst att detta kommer ta mycket mycket mycket längre tid i anspråk jämtemot att du direkt-kontakt groundar olika typiska problemområden, ja faktiskt hela kroppen.

Att höra att du sovit som en stock är något de som groundar pratar om mycket dock, så det är jag glad över att det sker. Då ska du veta hur oooerhört bra man sover om man är groundad under tiden man gör det, i ca hela 8 timmar. Naturligtvis är det svårt att säga även på denna punkt hur pass mycket groundingen var att tacka i ditt fall.

Sista en "idiotfråga": din gräsmatta är väl kopplad till just jord på ett bra sätt? Du råkar väl inte ha oturen att ligga på en gräsmatta ovanpå något med BETONG under, t.ex ett GARAGE inne i en stad? För då kommer det, såklart, inte hända ett smack

Ja, jag kommer som sagt sluta störa, och endast dyka upp i nåt enstaka svar om du eventuellt skulle svara på detta inlägg.

Tack för mig!

EDIT: När det gäller vad den högsta auktoriteten säger om grounding, nämligen han som upptäckte fenomenet, så säger han att:

* Helst ska man ju vara grodunad 24/7, alltså dygnet runt. Vilket ju är svårt att uppnå, här i väst och:

* Om man är frisk och relativt ung, så rek han 2 st 30 minuters pass, ett på morgonen för att starta dagen med, och ett på kvällen, för att motverka all stress som byggts upp, särskilt då man inte varit groundad under dagen.

* Ju äldre man är, desto mer tid i dessa två pass, och är man sjuk eller gammal och sjuk, så mycket man bara kan.

Det tycker jag låter sunt och förnuftigt, men när man börjar, för en normal person, så är min erfarenhet att det är verkligen är efter ca 1.5 timmar man har uppnåt en bra maximal avkastning för minst tid ratio, även om 1.5 timmar är relativit lång tid.
Senast redigerad av KristusKorus 2020-08-11 kl. 12:50.
Citera
2020-08-11, 19:28
Medlem
Det låter i sig ganska mysigt. Men 1 h på rygg i gräset? Kommer det inte myror och andra kryp och hälsar på då?
Citera
2020-08-11, 21:57
Medlem
Jag sover på ett jordat lakan. Vaknar piggare, känner mig mer utvilad och sover verkligen mycket bättre. Det är ju en väldigt bekväm terapi också, krävs ju bara att man sover i princip. Rekommenderar det verkligen.
Har märkt att jag numera kan äta mat som jag tidigare hade svårt för som mjölk och vete. Inflammation har minskat/försvunnit och cirkulationen förbättrats.
Citera
2020-08-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen
Jag sover på ett jordat lakan. Vaknar piggare, känner mig mer utvilad och sover verkligen mycket bättre. Det är ju en väldigt bekväm terapi också, krävs ju bara att man sover i princip. Rekommenderar det verkligen.
Har märkt att jag numera kan äta mat som jag tidigare hade svårt för som mjölk och vete. Inflammation har minskat/försvunnit och cirkulationen förbättrats.

Var har du hittat detta lakan?
Citera
2020-08-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traningsnarkomanen

Hur fixar man ett jordat lakan?
Citera
2020-08-11, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MO0nsHinE
Var har du hittat detta lakan?

Jag köpte det av ett svenskt företag:
https://www.earthingpeople.se/index.php?catalog/all/-/date/1

Finns andra sidor också men det är ganska viktigt att välja bra kvalite. De flesta jordningslakan tillverkas av silvertråd som oxiderar över tid. Earthingpeoples lakan innehåller mer silver så att det håller längre.

https://www.earthing.com/collections/sleep-kits
https://www.groundology.se/earthing/jordade-lakan

edit: ser ut som att earthingpeople har nya lakan ute nu gjorda av stål iställer för silver.
Citera
2020-08-12, 09:40
Medlem
Dag 4: tre pass 'a en halvtimme under gårdagen.

Slocknade så fort jag såg sängen i går kväll och har sovit som en stock hela natten. Länge sedan det hände sist. Speciellt varma nätter som dom här.

Vet dock inte om det bara är en tillfällighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in