• 1
  • 2
2020-08-10, 23:35
Medlem
EmmaW85s avatar
Jag fick barn i december 2019. Jag gick endast upp några kilon under min graviditet, ca 8 kg. Efter graviditeten tappade jag nästan hälften av dessa kilon jag gick upp. Nu har jag däremot gått upp en del i vikt, har nog unnat mig lite för mycket godsaker med socker de senaste månaderna.
Till min förskräckelse mätte jag bmi och midjemått, som båda var alldeles för höga. Jag har tidigare uteslutit socker i en eller två månader vid två tillfällen tidigare. Nu tänkte jag dra i bromsen för min viktuppgång och vara helt utan socker i över 100 dagar, 113 dagar för att vara exakt. Från idag den 10 augusti till sista november.

För mig innebär detta givetvis att utesluta vitt, raffinerat socker och produkter som jag vet innehåller socker. Lösgodis, kakor, bullar, bakelser, saft, läsk, smaksatt yoghurt, sylt, glass, och så vidare. Det innebära även att utesluta sådant där socker finns med i innehållsförteckningen, alltså det dolda sockret.

Jag kommer däremot tillåta mig att äta mycket frukt, trots att det innehåller mycket socker. Dock naturligt. Kommer även dricka nocco eller någon Light läsk då och då, trots att jag vet att det är en god idé att utesluta även detta.

Detta gör jag inte enbart för min vikt utan även för min hälsa (det hänger iofs samman...)
De gångerna jag gjort samma "socker-detox" har jag känt mig piggare och bättre på många sätt i kroppen. Kan nämnas att jag inte har några ( kända) sjukdomar. Men jag vill inte heller dra på mig några på grund av min övervikt. Dessutom vill jag ha mer energi och ork till mitt lilla barn.

Har du gjort något liknande? Har du tips och idéer? Vore kul att ta del av andras erfarenheter och bli inspirerad.
Citera
2020-08-10, 23:47
Medlem
sommarlovs avatar
Jag tycker absolut du ska göra detta.
Under en riktigt lång tid, och vara strikt med din föda.
Många misslyckas då de ser mat som både belöningar och tröst, du behöver inget av detta.

Personligen har jag under ett halvår haft en diet som ser ut ungefär som denna:
Frukost med 2 kokta ägg och en bit ost.
Äter jag lunch gör jag det ute men tar sallad istället för potatis, ris eller pasta.
Middagen är lite kött och grönsallad + tomater.
Aldrig bröd eller något med socker.

Jag har rasat i vikt på ett bra sätt och är egentligen aldrig hungrig, bara lite uttråkad av att inte få ge mig själv matkoma.

Mitt problem är väl att ingen vill tro på mig att man kan äta så här och må bra.
Jag gör det och vill uppmuntra andra att lägga om sin kost.
Citera
2020-08-10, 23:53
Medlem
tjorven20s avatar
så vad är resultatet? hur många % bmi gick du ned? ge mer info tack

jag själv avstår från kolhydrater när det finns alternativ, äter helst mitt djur protein med grönsaker.
Citera
2020-08-10, 23:58
Medlem
styckets avatar
Levde nästan helt utan socker i någon månad. Den enda källan av socker som jag åt var turkisk yoghurt, vilket har väldigt lite socker i sig. Jag gick ner väldigt mycket, från 60kg drygt till 55. Kan nog rekommendera att börja äta lite frukt och så efter någon månad iaf! Candida dieten åt jag då.
Citera
2020-08-11, 00:01
Medlem
Jordgubbes avatar
Varför planerar du återuppta sockret igen, det är väl inget svårt att undvika lösgodis och bullar. Knepigare om all typ av socker skall undvikas. Förstår inte riktigt planen med studien, är det för att kurvorna skall hoppa upp sen, eller för att du skall undvika allt och de gå ned ytterligare.
Citera
2020-08-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Varför planerar du återuppta sockret igen, det är väl inget svårt att undvika lösgodis och bullar. Knepigare om all typ av socker skall undvikas. Förstår inte riktigt planen med studien, är det för att kurvorna skall hoppa upp sen, eller för att du skall undvika allt och de gå ned ytterligare.
Fattar inte vitsen heller? Jag lade bara av & då älskar jag ändå socker! Inget som helst problem...
Citera
2020-08-11, 00:10
Medlem
EmmaW85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe

Nej, du har helt rätt.
Ska givetvis försöka skippa det sockret.
Men det är svårare att undvika "det dolda" sockret. Jag tänker en kickstart nu till sista nov. Men efter det kommer jag nog tillåta mig att äta livsmedel med dolt socker i, typ kaviar och leverpastej ( som jag tyvärr älskar)
Men klart , målet är att förändringen ska bli en livsstil och inget litet projekt. Att gå upp och ned i vikt som en jojo är ju ingen idé alls.
Citera
2020-08-11, 00:12
Medlem
EmmaW85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag tycker absolut du ska göra detta.
Under en riktigt lång tid, och vara strikt med din föda.
Många misslyckas då de ser mat som både belöningar och tröst, du behöver inget av detta.

Personligen har jag under ett halvår haft en diet som ser ut ungefär som denna:
Frukost med 2 kokta ägg och en bit ost.
Äter jag lunch gör jag det ute men tar sallad istället för potatis, ris eller pasta.
Middagen är lite kött och grönsallad + tomater.
Aldrig bröd eller något med socker.

Jag har rasat i vikt på ett bra sätt och är egentligen aldrig hungrig, bara lite uttråkad av att inte få ge mig själv matkoma.

Mitt problem är väl att ingen vill tro på mig att man kan äta så här och må bra.
Jag gör det och vill uppmuntra andra att lägga om sin kost.

Tack för pepp!
Bara nyfiken, Känns inte din kost ensidig? Jag menar, äter du aldrig frukt och sånt?
Citera
2020-08-11, 00:14
Medlem
EmmaW85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjorven20
så vad är resultatet? hur många % bmi gick du ned? ge mer info tack

jag själv avstår från kolhydrater när det finns alternativ, äter helst mitt djur protein med grönsaker.

Det är en bra grej, sallad till ,typ.
Nej, jag börjar ju idag. Så har inte så mycket mer info tyvärr.
Citera
2020-08-11, 00:16
Medlem
EmmaW85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Fattar inte vitsen heller? Jag lade bara av & då älskar jag ändå socker! Inget som helst problem...

Precis, jag tänker inte återuppta det.
Varför slutade du? ( mer än att det är farligt som satan och kan skapa beroende) Vad känner du för effekt?
Citera
2020-08-11, 00:22
Medlem
Kebbabturkens avatar
Socker är inget bra men är ditt primära mål att gå ner några pannor så är träning det bästa alternativet. Du kommer få bättre förbränning, mental stimulans och styrka och naturligtvis en bra och hälsosam kropp.

Anser att folk som ständigt prisar dieter till höger och vänster är lata och använder diverse dieter som ursäkt för att slippa träning. Kombinera båda så ska du se att du kommer må fantastiskt!

Efter ca en månad utan socker så kommer du heller inte känna sötsug så det är bara i början som du får hålla ut.
Citera
2020-08-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaW85
Precis, jag tänker inte återuppta det.
Varför slutade du? ( mer än att det är farligt som satan och kan skapa beroende) Vad känner du för effekt?
Kände för det, samt att jag började få lätt att samla underhudsfett. En vän noterade i samma veva att jag använde ganska mycket socker i kaffe, mat etc & förklarade lite mer ingående vad socker gör med kroppen. Bestämde mig där & då (ca 6 mån sedan). Vet inte om jag mår bättre, men min fysik blev bra mycket bättre trots att jag tränar extremt lite (löper endast ibland). I samma veva började jag hoppa över måltider etc, så vet ej riktigt vilket som gett mest resultat, men fysiken är mycket bättre på kort tid. Jag är ingen som räknar kalorier utan kör bara som jag känner men detta verkar funka bra på mig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in