Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-05-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-man
Jag har en obehaglig känsla. Att det blir Voododockan aka Hans Rosenfeldt som vinner. I så fall är det ännu mer sjukt uppgjort än vad jag trodde från början. För det finns inte en chans i helvete att panelen inte är stensäkra på vem det är. De har suttit och pratat om att han är lång och om Parlamentet från första gången han var med. I så fall är det helt enkelt riggat så att alla ska bli "jätteförvånade" när vinnaren presenteras.

Jag hoppas verkligen jag har fel, för Ellen eller Daniel är mycket mer värda att vinna. Bagge föll möjligen på att han inte utmanat sig själv, det har varit lite för mycket samma genre kanske.

Det kan jag hålla med om, däremot är det för mig när jag lyssnar på rösten helt helt helt solklart att rösten låter som Martin E-type Eriksson.
Både när han pratar och jag som lyssnat mycket på E-type känner igen rösten vid vissa svängningar och engelska ord i sången.
Så mitt tips är att dockan inte är Hans.
Citera
2021-05-17, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maag80
Det kan jag hålla med om, däremot är det för mig när jag lyssnar på rösten helt helt helt solklart att rösten låter som Martin E-type Eriksson.
Både när han pratar och jag som lyssnat mycket på E-type känner igen rösten vid vissa svängningar och engelska ord i sången.

Tycker personligen han verkligen inte låter som E-type.
Citera
2021-05-17, 09:43
Medlem
Citat:

Eh, ok, det är klockrent att det är Hans Rosenfelt, och har varit från dag 1 (eller snarare 8, eftersom han var i grupp 2).

Jag undrar om det är så att vissa helt enkelt saknar förmåga att känna igen röster. Det är nog samma förmåga som att kunna härma dialekter osv. Vissa hör inte nyanser. Att det är Hans Rosenfeldt är fullständigt stensäkert. Jag lovar att kravla om jag har fel, för det är helt omöjligt.
Citera
2021-05-17, 10:34
Medlem
Citat:
Eh, ok, det är klockrent att det är Hans Rosenfelt, och har varit från dag 1 (eller snarare 8, eftersom han var i grupp 2).

Jag undrar om det är så att vissa helt enkelt saknar förmåga att känna igen röster. Det är nog samma förmåga som att kunna härma dialekter osv. Vissa hör inte nyanser. Att det är Hans Rosenfeldt är fullständigt stensäkert. Jag lovar att kravla om jag har fel, för det är helt omöjligt.

Yep, här e Voodoo-dockan i Doobidoo, aningen falskt:

https://www.youtube.com/watch?v=N7abbKksPlc
Citera
2021-05-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Yep, här e Voodoo-dockan i Doobidoo, aningen falskt:

https://www.youtube.com/watch?v=N7abbKksPlc

Bra klipp! Han sjunger ju jättebra utan att sjunga alls tillräckligt bra för att vara en "riktig" artist tycker jag, alltså en mycket begåvad husbehovssångare. Det är exakt sådana som jag tycker ska fylla programmet. Lotta Schelin är en annan som passade utmärkt, tyckte hon åkte ut orättvist tidigt. Hade gärna sett fler programledare, tv-kockar och idrottspersoner.

Nu när konceptet har "satt" sig är jag säker på att det är lättare att hitta bra personer, och det funkar lätt några säsonger till. Att vi skulle ha "för få kändisar" i Sverige tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2021-05-17, 14:44
Medlem
serdumignus avatar
Citat:

Ja det är ju helt sjukt att folk inte hör det här och inte kopplar alla hintar till Bron etc. Och nej det låter inte ett DYFT som E-type, över huvud taget. Har även sett oroande många i andra sociala kanaler som på riktigt tror att det är Eric Saade.

Försökte stöta bort juryns tokdumma gissningar i början som att det var påhejat av produktionen men verkar som att det verkligen finns en utbredd röst-dyslexi i landet ändå.
Citera
2021-05-17, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serdumignu
Ja det är ju helt sjukt att folk inte hör det här och inte kopplar alla hintar till Bron etc. Och nej det låter inte ett DYFT som E-type, över huvud taget. Har även sett oroande många i andra sociala kanaler som på riktigt tror att det är Eric Saade.

Försökte stöta bort juryns tokdumma gissningar i början som att det var påhejat av produktionen men verkar som att det verkligen finns en utbredd röst-dyslexi i landet ändå.

Du skojar? En 175 cm lång begåvad sångare låter helt plötsligt som en halvpackad kräftskivevärd som uppenbart är över 2 meter lång...
Citera
2021-05-17, 18:44
Medlem
serdumignus avatar
Nej! Jag har sett den gissningen från av varandra oberoende personer på youtube och instagram. Det är över mitt förstånd!
Citera
2021-05-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serdumignu
Nej! Jag har sett den gissningen från av varandra oberoende personer på youtube och instagram. Det är över mitt förstånd!

Ja vad f-n ska man säga, men det är nog så att folk som inte kan härma en dialekt eller höra skillnad i ton osv, de fattar inte och förstår inte vad vi andra hör. Till det hör att jag inte är särskilt musikalisk alls.

Många dialekter på de tävlande är också rätt lätta att höra om man vill använda det som bekräftelse, typ Lotta Schelin och Robert Wells hördes det tydligt att det var exakt rätt dialekt om man visste vem det var.
Citera
2021-05-18, 09:50
Medlem
Citat:
Ja vad f-n ska man säga, men det är nog så att folk som inte kan härma en dialekt eller höra skillnad i ton osv, de fattar inte och förstår inte vad vi andra hör. Till det hör att jag inte är särskilt musikalisk alls.

Många dialekter på de tävlande är också rätt lätta att höra om man vill använda det som bekräftelse, typ Lotta Schelin och Robert Wells hördes det tydligt att det var exakt rätt dialekt om man visste vem det var.

Okej jag lägger mig platt, det är inte Martin, utan det är Hans.
Till saken hör att jag tittade bara i fredags, och hade ingen vidare aning om hur Hans Rosenfeldt låter, jag tyckte det lät som E-type.
Mycket intressant med det här med röstigenkänning osv, som ni skriver om.
Undra hur den talangen föds?
Det har nog inte direkt med ren musikalitet att göra, eftersom jag själv uppenbarligen är dålig på att känna igen röster, men har skarpt relativt gehör, dvs kan pricka ett intervall genom en refenston t.ex.
Citera
2021-05-18, 16:43
Medlem
serdumignus avatar
Citat:
Okej jag lägger mig platt, det är inte Martin, utan det är Hans.
Till saken hör att jag tittade bara i fredags, och hade ingen vidare aning om hur Hans Rosenfeldt låter, jag tyckte det lät som E-type.
Mycket intressant med det här med röstigenkänning osv, som ni skriver om.
Undra hur den talangen föds?
Det har nog inte direkt med ren musikalitet att göra, eftersom jag själv uppenbarligen är dålig på att känna igen röster, men har skarpt relativt gehör, dvs kan pricka ett intervall genom en refenston t.ex.

Jag håller med dig, det har nog inget med musikalitet att göra. Möjligen hjälper det att utesluta vissa gissningar. Adam/Daniel-diskussionen är väl ett bra exempel kanske. TV4 må ha varit kluriga i sina ledtrådar så att det skulle kunna vara båda två (om man inte googlar eller vet detaljerna). Men har man hört båda sjunga så är det ganska tydligt att det inte kan vara Adam. Han sjunger väl fint och så, men det är en väsentlig skillnad i omfång, teknik och massa annat. Möjligt att gemene man kanske inte gör såna distinktioner utan bara hör ”bra röst”. Skulle vara intressant att veta mer om detta fenomen dock!
Senast redigerad av serdumignu 2021-05-18 kl. 17:11.
Citera
2021-05-18, 21:13
Medlem
Nu när Anders Bagge åkte ut (hur fan röstar folk?????) är vägen till seger mycket enkel för Daniel Norberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in