jag säger bara, lycka till. jag höll på en vecka med att försöka installera windows på en linuxmaskin. slutade med att jag pajade hela hårddisken.
det är bättre att fixa en till dator, så du kan byta mellan dom när det behövs. eller helt enkelt göra en partition för ntfs och installera på den.
att använda linux på en begagnad dator med liten distribution för att ha som mediaspelare är underbart. lubunta = 3gb, windows = 70gb. ljudet är många gånger bättre, som en 10000kr uppdatering av din stereo.
angående spyware på windows 10 - när du installerar den, frågar programmet ~3 gånger om du vill att den får spara information om dig och olika saker. du har rätt att tacka nej till det. den KRÄVER också att du har ett lösenord för att ens logga in på datorn. på linux hade jag bara admin-namn och lösenord som "1", den klagade inte...
jag använder opera på en win 10 maskin. ingen reklam alls. på youtube videos står det nu "skip ad" direkt och en tom skärm. kunde inte vara bättre. på vissa stora sajter (typ om nyheter) står det "it seems you're using an adblocker. we need moneys from braindead ads you'll never click!!! please whitelist us.

". men då kopierar man bara adressen och paste:ar den i firefox. inga problem. på deezer så tar opera till och med bort reklamen emellan låtar. underbart.
kunde förresten inte få opera att funka på min linuxdator, men då var den 32-bit... med firefox så laggade musikspelaren hela tiden, och det var nästan osurfbart ändå, för nedladdningshastigheten var i snigeltakt. (jo, på windows på samma maskin hade jag flera megabyte per sekund).
förresten, om du bestämmer dig, så finns det win 10 för 137kr online (ja, helt legit). du betalar, får en key, och laddar ner OS:en. sen är det bara att sätta den på en usb sticka och starta om datorn.