2020-08-10, 17:11
Medlem
Hur långt går allemansrätten vad gäller privat brygga? Befinner mig på en sjö och det finns badplats här med parkeringsplats och soptunnor och allt. Det finns några stugor som ser inte ut att vara vinterbonat. Dom slangar vatten från sjön upp till sina stugor.

Sen är det några små bryggor med roddbåt bredvid. Står inget på bryggan att den är privat. Bäddade min handduk på bryggan och solade. Sen kom det en gubbe och frågade om jag kände nåt-namn och babblade nåt om arrendering och privat brygga. Antar att dom arrenderar mark här vid sjön, men inte intill sjön, för där finns det plats för folk att bada på. Tror kommunen satt upp det och underhåller det. Finns till o med Corona skylt om att hålla avstånd. Då hävdade jag allemansrätten och gubben hävdade privat brygga. Han skulle inte ens utnyttja bryggan. Slutade med att jag gick därifrån då jag varit där hela dagen i princip. Men funderar på att polisanmäla han för ofredande och även kanske nåt lag som går att gå på då han hävdade privat brygga mot allemansrätten, bryter mot allemansrätten.

Han verkar inte ”äga” bryggan, men han kände nog dom som byggt själva bryggan. Men tror i sin tur inte på att det är på nån privat tomt plus att det är långt till stugan som har mindre trä staket, kanske runt 90-200meter från bryggan och tomt staket och omöjligt att man skulle utgöra hemfridsbrott. Folk ligger ju och solar utmed sjön och stuga. Vem har rätt här?
Senast redigerad av johnsnow1337 2020-08-10 kl. 17:16.
Citera
2020-08-10, 17:13
Medlem
Är bryggan på privat mark, innanför
tomtgränsen gäller inte allemansrätten.

Även om den inte är det har jag för mig att ägaren har rätt att avvisa dig. Men du får använda den för att bada och lägga till med båt om ägaren ger godkännande.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2020-08-10 kl. 17:15.
Citera
2020-08-10, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnsnow1337
Hur långt går allemansrätten vad gäller privat brygga? Befinner mig på en sjö och det finns badplats här med parkeringsplats och soptunnor och allt. Det finns några stugor som ser inte ut att vara vinterbonat. Dom slangar vatten från sjön upp till sina stugor.

Sen är det några små bryggor med roddbåt bredvid. Står inget på bryggan att den är privat. Bäddade min handduk på bryggan och solade. Sen kom det en gubbe och frågade om jag kände nåt-namn och babblade nåt om arrendering. Antar att dom arrenderar mark här vid sjön, men inte intill sjön, för där finns det plats för folk att bada på. Tror kommunen satt upp det och underhåller det. Finns till o med Corona skylt om att hålla avstånd. Då hävdade jag allemansrätten och gubben hävdade privat brygga. Han skulle inte ens utnyttja bryggan. Slutade med att jag gick därifrån då jag varit där hela dagen i princip. Men funderar på att polisanmäla han för ofredande och även kanske nåt lag som går att gå på då han hävdade privat brygga mot allemansrätten, bryter mot allemansrätten.

Han verkar inte ”äga” bryggan, men han kände nog dom som byggt själva bryggan. Men tror i sin tur inte på att det är på nån privat tomt plus att det är långt till stugan och omöjligt att man skulle utgöra hemfridsbrott. Vem har rätt här?

Var bryggan märkt "privat"
Citera
2020-08-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Var bryggan märkt "privat"

Nej.
Citera
2020-08-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är bryggan på privat mark, innanför
tomtgränsen gäller inte allemansrätten.

Även om den inte är det har jag för mig att ägaren har rätt att avvisa dig. Men du får använda den för att bada och lägga till med båt om ägaren ger godkännande.

Tror inte det är privatmark. Kommunen verkar äga stället då det verkar vara officiellt badplats. Sen är det ju stugägarförening med sina stugor bortom badplatsen.
Citera
2020-08-10, 17:30
Medlem
Citat:
Tror inte det är privatmark. Kommunen verkar äga stället då det verkar vara officiellt badplats. Sen är det ju stugägarförening med sina stugor bortom badplatsen.

Att det är kommunal mark utesluter inte att bryggan är privat.

Om bryggan är privat och ägaren anser sig hindras av att använda den har han rätt att avvisa dig.

Sen kan man tycka att de borde skylta att den är till för de som arrenderar brygga.
Citera
2020-08-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Att det är kommunal mark utesluter inte att bryggan är privat.

Om bryggan är privat och ägaren anser sig hindras av att använda den har han rätt att avvisa dig.

Sen kan man tycka att de borde skylta att den är till för de som arrenderar brygga.

Om det är privat så borde dom satt upp skyltar. Men att dom fått skit från kommunen om dom skulle sätta upp privat skylt. Tror snarare på att alla får utnyttja dessa bryggor och dom bara hittar på.
Citera
2020-08-10, 17:40
Medlem
Citat:
Om det är privat så borde dom satt upp skyltar. Men att dom fått skit från kommunen om dom skulle sätta upp privat skylt. Tror snarare på att alla får utnyttja dessa bryggor och dom bara hittar på.

Du kan ju kolla med kommunen. Är den inte privat hade jag gått dit och lagt mig igen och bett honom att dra åt helvete.
Citera
2020-08-10, 17:42
Medlem
tastass avatar
Oavsett vad lagen säger tycker jag det tillhör allmän hyfs att inte inte använda andras byggnationer utan att specifikt har fått lov att göra så.
Citera
2020-08-10, 17:46
Medlem
Citat:
Nej.

Då så...

Kan knappast vara din plikt att hålla reda på vilka bryggor som är privata eller ej. Såvida du inte passerat ett juridiskt hinder eller skyltning.

Det finns så många som kallar det för sitt och enda anledningen är att de vill ha det ifred till sig själva utan någon som helst rätt.

Folk har en förmåga att muta in saker som sitt, fast att de egentligen borde pinka revir långt där ifrån.
Citera
2020-08-10, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Oavsett vad lagen säger tycker jag det tillhör allmän hyfs att inte inte använda andras byggnationer utan att specifikt har fått lov att göra så.

Jovisst finns det hyfs o så för saker som nån har byggt, men samtidigt om man byggt en liten brygga på allmän badplats så ska man vara beredd på att folk använder det. Gubben hade inte ens byggt det. Men samtidigt är det väldigt viktigt med allemansrätten. Kan inte hela bakgrunden till den rätten men tror det är ämnat för folket, tyvärr urholkas lagen om man inte försvarar och utövar den.
Citera
2020-08-10, 17:55
Medlem
sommarlovs avatar
Man ska inte behöva sätta upp skyltar på privata bryggor för att få ha dom i fred.
Ni skulle ju inte gå in på folks verandor, bara för att ägarna inte är hemma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in