2020-08-20, 20:52
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusfamiljen
Det har kommit upp en kamera på huset mitt i mot mitt filmar allt/alla som kommer till mig å alla som åker förbi väg igenom ett samhälle olagligt vet det men skulle vilja hacka den hjälp mig 🙊🙉🙈🇸🇪

Varför inte bara prata direkt med grannen? Förutsatt att kameran inte filmar något annat än hans privata villatomt behövs inget tillstånd. Filmar han även utanför sin egen tomt är det garanterat lättare att lösa det genom ett artigt samtal, istället för att göra det många konflikträdda klappskaft i den här tråden föreslår. Bara för att han eventuellt bryter mot lagen om kameraövervakning ger det inte dig eller någon annan rätt att förstöra eller hacka hans kamera.
Citera
2020-08-20, 21:08
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kolla istället om grannen har tillstånd, man får inte sätta upp en kamera bara så där.

det behlvs inget tillstånd. retarderade och det finns horder av jhon här tror alltid att allting kretsar runt deras lilla värld och låga iq.

det finns en dom där en tjeck trakasserades av kriminella i sitt hem. i tjeckisk dom kom kriminella just med vad du kommer smart som man är att tjecken måste ha ett tillstånd. så datainspektionen stämde honom och det gick det till nästa instans i tjeckien som hänvisade det vidare till domstolen i luxemburg.

retards på datainspektionen har knullat till sig sina jobb så deras låga iq greppar inte att lagen som appliceras är skriven i bryssel och implementerad i alla eu länder, så man kan ta sig i röven på datainspektionen. det är bara vidriga äckel och inavlade pedofiler som jobbar på datinspektionen fr det är det bästa de klarar.

om du inte klarar av att googla heter han rynes, domen från eu domstolen finns under. läs de få sidor som liraren innan domen skrivit ihop. domen ska finnas på svenska om man är ett rövhål på engelska.

curia.europa.eu/juris/liste.jsf?num=C-212/13

jag frågade beta cucken på polisen om detta ch han hade ingen aning om domen men hade en åsikt. så go head stäm mig så ska jag ta allt retards och hjon har.
__________________
Senast redigerad av FahneHoch 2020-08-20 kl. 21:11.
Citera
2020-08-20, 21:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Varför inte bara prata direkt med grannen? Förutsatt att kameran inte filmar något annat än hans privata villatomt behövs inget tillstånd. Filmar han även utanför sin egen tomt är det garanterat lättare att lösa det genom ett artigt samtal, istället för att göra det många konflikträdda klappskaft i den här tråden föreslår. Bara för att han eventuellt bryter mot lagen om kameraövervakning ger det inte dig eller någon annan rätt att förstöra eller hacka hans kamera.

läs det sista inläggen jag postade retard och läs på.
Citera
2020-08-20, 21:12
  #16
Medlem
sebnies avatar
Sedan får du tänka på att det inte längre behövs tillstånd för att filma allmän plats, utan istället så hamnar allt under GDPR med intresseavvägning.

Det betyder att det i vissa fall kan vara lagligt att ha en kamera riktad mot allmän plats. Förutsättningen är att det ska finnas en intresseavvägning där ditt intresse som privatperson att övervaka utrymmet, väger tyngre än personers intresse av att ha sin integritet ifred.
På samma sätt, måste man också radera upptaget bildmaterial när den inte längre behövs.

Observera också att det inte är olagligt att rikta en funktionell kamera mot allmän plats sålänge som den är avstängd (detta till skillnad från den gamla kameraövervakningslagen där även en urkopplad kamera ansågs vara olaglig sålänge som den var tekniskt funktionell).
Observera också att samma regler gäller handhållet - när du filmar med mobilkameran på annat än privata platser, måste du ta hänsyn till GDPR och radera material.


Detta betyder att är det en kamera som är kopplad mot larmet, där kameran inte går igång förrens larmet går och det börjar tjuta, så kan det mycket väl bedömas som en intresseavvägning att intresset av att filma (då larmet går) väger tyngre än individers rätt att inte bli filmade när de passerar huset under tiden som larmet är på i full blast.
Citera
2020-08-20, 23:29
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FahneHoch
läs det sista inläggen jag postade retard och läs på.

Det är 18 års åldergräns på Flashback. Att kalla någon som försöker hjälpa dig för fula ord kommer knappast innebära någon ökad vilja att svara på din ursprungliga fråga. Slutade också att läsa ditt sista inlägg efter det femtioelfte könsordet, så tagga ner om du önskar mer konstruktiva förslag än att förstöra din grannens kamera.
Citera
2020-08-20, 23:50
  #18
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Sätt upp kameratrapp som "filmar" grannen
Citera
2020-08-21, 00:44
  #19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Sätt upp kameratrapp som "filmar" grannen
Menar du att detär skillnad på en sådan och en IP kamera?
Citera
2020-08-21, 00:45
  #20
Bannlyst
Känns konstigt att många reagerar som dom gör. Det sker fan inbrott tätt som titt, klart man gärna vill ha en kamera utanför sin entré. givetvis sk materialet raderas automatiskt, men det bör ju sparas i 72 kan jag tänka mig.

Sen om det är IP kamera eller vanlig övervakningskamera, vad spelar det för roll?
Citera
2020-08-21, 06:16
  #21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarSverige
Känns konstigt att många reagerar som dom gör. Det sker fan inbrott tätt som titt, klart man gärna vill ha en kamera utanför sin entré. givetvis sk materialet raderas automatiskt, men det bör ju sparas i 72 kan jag tänka mig.

Sen om det är IP kamera eller vanlig övervakningskamera, vad spelar det för roll?

Allt som är tillgängligt från utsidan skulle jag nog vilja hävda är mindre önskvärt om personen som installerade kameran har låg IT kunskap. En kamera som är sårbar för intrång kan komma att ha motsatt effekt. Skulle du exempelvis vilja bryta dig in hos någon Kan en IP kamera innebära ett sätt för tjuvar att säkerställa mönster som ger information om vilka tider en person är hemma, hur många som vistas I huset m.m. Detta kan också komma att omfatta grannar beroende av hur kameran är vinklad.

För alla som vill vakna upp till problematiken med IP kameror och dess användning I dagsläget Kan gärna surfa in på insecam eller något liknande och bestämma er för hur lämpligt det är att personer med noll IT kunskap trycker upp en kamera som övervakar ert kvarter.
Citera
2020-08-21, 13:33
  #22
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarSverige
Menar du att detär skillnad på en sådan och en IP kamera?
Stor skillnad där, en attrapp är en tom låda med lins och ibland en blinkande lysdiod för att lura folk till att tro att det är en riktig kamera. Alltså en tom låda som inte kan filma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in