2020-08-10, 15:33
Medlem
Det har kommit upp en kamera på huset mitt i mot mitt filmar allt/alla som kommer till mig å alla som åker förbi väg igenom ett samhälle olagligt vet det men skulle vilja hacka den hjälp mig 🙊🙉🙈🇸🇪
Citera
2020-08-10, 15:35
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusfamiljen
Det har kommit upp en kamera på huset mitt i mot mitt filmar allt/alla som kommer till mig å alla som åker förbi väg igenom ett samhälle olagligt vet det men skulle vilja hacka den hjälp mig 🙊🙉🙈🇸🇪

Kolla istället om grannen har tillstånd, man får inte sätta upp en kamera bara så där.
Citera
2020-08-10, 15:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Kolla istället om grannen har tillstånd, man får inte sätta upp en kamera bara så där.
Finns inga tillstånd.
Man får sätta upp kameror, så länge det inte bryter mot GDPR och Kameralagen.

Hör av dig till Datainspektionen TS. Det är inte okej om det filmar din entré eller bostad och du inte vill det.
Citera
2020-08-10, 15:40
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Finns inga tillstånd.
Man får sätta upp kameror, så länge det inte bryter mot GDPR och Kameralagen.

Hör av dig till Datainspektionen TS. Det är inte okej om det filmar din entré eller bostad och du inte vill det.

Precis så, dock kan en aktör få tillstånd att sätta upp en kamera på allmän plats.
Senast redigerad av jbswebeck 2020-08-10 kl. 15:55.
Citera
2020-08-10, 15:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det är inte lagligt att utan tillstånd ha en övervakningskamera som filmar platser dit allmänheten har tillträde. Om du har pratat med personen som satt upp kameran, och de inte vill göra något åt saken, kan du tipsa Datainspektionen.
Citera
2020-08-10, 15:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Ett lysande hack är att sätta en tejp över linsen.
Citera
2020-08-10, 20:51
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag förstår hur trådskaparen tänker, men det är inte såna frågor vi diskuterar i Övervakning & Integritet.

Däremot finns det ett forum där man gör det.

Övervakning och integritet --> IT-säkerhet
/Moderator
Citera
2020-08-10, 23:19
Moderator
vhes avatar
Jag rekommenderar trådens deltagare att inte börja spekulera i exakt vilken kamera det rör sig om ifall den råkar vara åtkomlig från Internet. Detta kan bedömas vara ett brott mot regel 1.06 och kan mycket väl resultera i avstängning.

/Moderator
Citera
2020-08-11, 02:47
Medlem
Teus avatar
Citat:

Du måste ha tillverkare och modell om någon ska kunna hjälpa dig på allvar.
Citera
2020-08-11, 07:14
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ring polisen och säg att kameran sitter där den sitter, sen lär den försvinna rätt fort. Kameraövervakning krävs det tillstånd för och varför skulle du vilja hacka den, du vet ju vad den är riktad mot, right, för inte är det väl så att du med vill ta del av den potentiellt olagliga övervakningen?
Citera
2020-08-11, 21:29
Medlem
Du har rätt jag vet ju vart den är riktad i mot för det blev så tyst på natten när den kom upp 🙈 inte någon trafik 🙉[/quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Ring polisen och säg att kameran sitter där den sitter, sen lär den försvinna rätt fort. Kameraövervakning krävs det tillstånd för och varför skulle du vilja hacka den, du vet ju vad den är riktad mot, right, för inte är det väl så att du med vill ta del av den potentiellt olagliga övervakningen?
Citera
2020-08-12, 20:32
Medlem
Kostcirkelns avatar
Anmäl honom, fixa hans IP så du kan försöka nå kameran (om den ens går att nå utifrån), eller prova och se om den dyker upp på t.ex. insecam.org som listar publika IP-kameror som upptäckts.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in