2020-08-10, 09:34
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Lön efter ålder tillämpas väl mest i låglöneyrken? Där kanske det är extra svårt med individuella lönesättningar och då blir det enklare att ge alla samma lön utifrån ålder och arbetade år i branschen.

Tror knappast det existerar där heller. Inom till exempel kommunal som inte brukar räknas till de bäst betalda har man haft individuell lönesättning sedan tidigt 90-tal. Det TS tror är något som händer/håller på att hända har vi i själva verket varit påväg bort ifrån i snart 30 år.
Citera
2020-08-10, 20:19
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Så här säger arbetsgivarverket om statlig lönesättning:

Den statliga lönepolitiken innebär i korthet att

Lönebildningen ska främja verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning.
Lönesättning ska vara individuell och differentierad.
Lönesättning ska vara saklig.
Lönerna ska i huvudsak sättas i dialog mellan chef och medarbetare.
Den statliga sektorn ska totalt sett inte vara löneledande.

Alltså ingen ålderstrappa eller någon systematisk lönesättning efter ålder. Att det en gång i tiden var så är en sak men så är det inte nu längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Solurspotatis
Känns som att du blandar ihop ålder och erfarenhet. Statliga jobb betalar dig mer för erfarenhet och inte ålder.

Visst men i praktiken så kommer de att faktorera in när du tog examen och trycka på det. Det är väldigt hårt kopplat till ålder.

Både ST och arbetsgivarna själva brukar använda examensår och lön som underlag för löneförhandling och statistik.

En stor anledning varför jag inte längre jobbar statligt är för att jag gjorde betydligt mer än alla andra, med högre kvalité än de flesta, flera sidouppdrag, attraktiv och ovanlig bakgrund som de numera saknar.

Trots detta fick jag enbart nöja mig med en 'schablonökning' på grund av något hittepå från HR OCH facket (typ en hundring). Trots att jag ändå tjänade många tusen mindre än latmaskar som i princip inte gjorde någonting.

Då blev det tack och hej, leverpastej. Något jag även sa under lönesamtal. Chef var helt på min sida med på att jag borde tjäna mycket mer, och var helt förstående med att jag sa upp mig efter att lönen blivit satt.

En av mina gamla kollegor gjorde precis samma sak.

Tyvärr är staten extremt opragmatisk som arbetsgivare. Viktiga och intressanta tjänster men tyvärr kan man inte behålla ambitiösa personer om man inte sätter lön efter vad man levererar.

EDIT: Jag kan även tillägga att jag tror att många som jobbar statligt inte förväntar sig att nödvändigtvis konkurrera med lönesättningen i privat sektor, men det måste åtminstone vara så att är man bäst på sin arbetsplats, levererar mest, har mest ansvar, eller har viktigast kompetens etc. Då bör man också vara bland de som tjänar mest. Det är helt självklart tycker jag.
Senast redigerad av IRME 2020-08-10 kl. 20:25.
Citera
2020-08-10, 21:31
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Visst men i praktiken så kommer de att faktorera in när du tog examen och trycka på det. Det är väldigt hårt kopplat till ålder.

Både ST och arbetsgivarna själva brukar använda examensår och lön som underlag för löneförhandling och statistik.

En stor anledning varför jag inte längre jobbar statligt är för att jag gjorde betydligt mer än alla andra, med högre kvalité än de flesta, flera sidouppdrag, attraktiv och ovanlig bakgrund som de numera saknar.

Trots detta fick jag enbart nöja mig med en 'schablonökning' på grund av något hittepå från HR OCH facket (typ en hundring). Trots att jag ändå tjänade många tusen mindre än latmaskar som i princip inte gjorde någonting.

Då blev det tack och hej, leverpastej. Något jag även sa under lönesamtal. Chef var helt på min sida med på att jag borde tjäna mycket mer, och var helt förstående med att jag sa upp mig efter att lönen blivit satt.

En av mina gamla kollegor gjorde precis samma sak.

Tyvärr är staten extremt opragmatisk som arbetsgivare. Viktiga och intressanta tjänster men tyvärr kan man inte behålla ambitiösa personer om man inte sätter lön efter vad man levererar.

EDIT: Jag kan även tillägga att jag tror att många som jobbar statligt inte förväntar sig att nödvändigtvis konkurrera med lönesättningen i privat sektor, men det måste åtminstone vara så att är man bäst på sin arbetsplats, levererar mest, har mest ansvar, eller har viktigast kompetens etc. Då bör man också vara bland de som tjänar mest. Det är helt självklart tycker jag.

Det äger nog sin riktighet det du säger. Förmodligen tycker man väl att det är enkelt och bekvämt med en schablonartad löneökning. Säkert är man rädda för konflikter på arbetsplatsen också, så då tar man den lättaste vägen. Ibland räcker det ju inte med all erfarenhet och kompetens i världen, en sån person kan ändå vara den lataste och mest oengagerad medarbetaren men sitter där med bäst betalt, särskilt om denne också är ögontjänare och bara anstränger sig när någon ser på. Det är inte lätt att sätta löner rättvist men jag tror överlag att man är lite bättre på det i den privata sektorn jämfört med statlig/kommunal verksamhet. Med det sagt så är allt säkert inte perfekt överallt inom det privata heller.
Citera
2020-08-10, 21:38
Medlem
Det är väl ett incitament för unga att fortsätta utbilda sig.

Eller så sammanblandar de bara ålder, arbetslivserfarenhet och kompetens när de förhandlar kollektivavtalen.

Mognadsgraden kanske gör att facken vill hålla unga borta då det (kanske) minskar andelen rötägg och extremister.

Citera
2020-08-10, 22:12
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Det är väl ett incitament för unga att fortsätta utbilda sig.

Eller så sammanblandar de bara ålder, arbetslivserfarenhet och kompetens när de förhandlar kollektivavtalen.

Mognadsgraden kanske gör att facken vill hålla unga borta då det (kanske) minskar andelen rötägg och extremister.

När var du under 25 då? För 30 år sedan?
Citera
2020-08-10, 22:13
Medlem
Citat:
När var du under 25 då? För 30 år sedan?
Förra året.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2020-08-10 kl. 22:23.
Citera
2020-08-10, 22:20
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Förra året.

Jaha, men förstår du ens innebörden av ordet systematisk? TS menar att svenska löner sätts efter en ålderstrappa, att detta satts i system och att det generellt är så det är på svensk arbetsmarknad. Även om det händer någonstans här och där så är det ju inget typsikt eller ens särskilt utbrett. Det är ett påstående som är fel helt enkelt. Bara för att det hänt dig betyder det inte att det är systematiskt. Sluta med dina anekdotiska argument.
Citera
2020-08-10, 22:30
Medlem
Citat:
Jaha, men förstår du ens innebörden av ordet systematisk? TS menar att svenska löner sätts efter en ålderstrappa, att detta satts i system och att det generellt är så det är på svensk arbetsmarknad. Även om det händer någonstans här och där så är det ju inget typsikt eller ens särskilt utbrett. Det är ett påstående som är fel helt enkelt. Bara för att det hänt dig betyder det inte att det är systematiskt. Sluta med dina anekdotiska argument.
Japp där kom det. Mållinjen flyttad återigen. Kallar du If Metalls landsomfattande kollektivavtal för ett anekdotiskt exempel?

Och varför kan man inte bemöta en nationalekonomisk fråga på ett hypotetiskt plan?
Citat:
Din lön beror bland annat på din ålder.
https://www.ifmetall.se/medlem/ung-i...t/11-goda-rad/

Edit: Kan det bli mer systematiskt?
Citera
2020-08-10, 22:34
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Japp där kom det. Mållinjen flyttad återigen. Kallar du If Metalls landsomfattande kollektivavtal för ett anekdotiskt exempel?

Och varför kan man inte bemöta en nationalekonomisk fråga på ett hypotetiskt plan?

Varför ska frågan behandlas hypotetiskt? Hela trådstarten gick ju ut på här och nu. Och vad är det för mållinje du yrar om. Jag har hävdat samma sak hela tiden.
Citera
2020-08-10, 22:43
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:

Texten du länkar till handlar om sk ungdomslön för sommarjobb om du är mellan 16-18/20 år och har ingenting med hur lönesättningen i If metall fungerar under resten av ditt arbetsliv.
Senast redigerad av Kid-Stardust 2020-08-10 kl. 22:52.
Citera
2020-08-10, 23:15
Medlem
Citat:

Du har fel, sluta tramsa i tråden eller bidra med något rimligt perspektiv utifrån trådstarten.

Nej det sker ingen generell lönesättning utifrån ålder på dagens arbetsmarknad för vuxna. Parterna finner det inte lämpligt att lönesätta pga ålder av flertalet anledningar.

Det kan finnas exempel där lönen sätts pga av ålder för t.ex dokumentet du länkade till eller enskilda arbetsplatser med bristande styrning/ledarskap men det är ingen som parterna stödjer eller verkar för generellt på arbetsmarknaden.
Citera
2020-08-10, 23:37
Medlem

Citat:
Varför ska frågan behandlas hypotetiskt? Hela trådstarten gick ju ut på här och nu. Och vad är det för mållinje du yrar om. Jag har hävdat samma sak hela tiden.
Frågan var vad det leder till. Det är en hypotetisk fråga. Den och de andra frågorna i ts kräver åtminstone att man inte totalförnekar fenomenet. Det sker givetvis inte successiv löneökning varje år (ts kanske tänkte på kompensering för inflation) bara för man blir äldre, men åldern är en avgörande faktor åtminstone upp till 25, men också för när man går i pension. Det är inte en icke-faktor. Åldersdiskrimineringen sker systematiskt.

OnT då:

Senast redigerad av Ok-perfekt 2020-08-10 kl. 23:41. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in