Citat:
Ursprungligen postat av
Kid-Stardust
Så här säger arbetsgivarverket om statlig lönesättning:
Den statliga lönepolitiken innebär i korthet att
Lönebildningen ska främja verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning.
Lönesättning ska vara individuell och differentierad.
Lönesättning ska vara saklig.
Lönerna ska i huvudsak sättas i dialog mellan chef och medarbetare.
Den statliga sektorn ska totalt sett inte vara löneledande.
Alltså ingen ålderstrappa eller någon systematisk lönesättning efter ålder. Att det en gång i tiden var så är en sak men så är det inte nu längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Solurspotatis
Känns som att du blandar ihop ålder och erfarenhet. Statliga jobb betalar dig mer för erfarenhet och inte ålder.
Visst men i praktiken så kommer de att faktorera in när du tog examen och trycka på det. Det är väldigt hårt kopplat till ålder.
Både ST och arbetsgivarna själva brukar använda examensår och lön som underlag för löneförhandling och statistik.
En stor anledning varför jag inte längre jobbar statligt är för att jag gjorde betydligt mer än alla andra, med högre kvalité än de flesta, flera sidouppdrag, attraktiv och ovanlig bakgrund som de numera saknar.
Trots detta fick jag enbart nöja mig med en 'schablonökning' på grund av något hittepå från HR OCH facket (typ en hundring). Trots att jag ändå tjänade många tusen mindre än latmaskar som i princip inte gjorde någonting.
Då blev det tack och hej, leverpastej. Något jag även sa under lönesamtal. Chef var helt på min sida med på att jag borde tjäna mycket mer, och var helt förstående med att jag sa upp mig efter att lönen blivit satt.
En av mina gamla kollegor gjorde precis samma sak.
Tyvärr är staten extremt opragmatisk som arbetsgivare. Viktiga och intressanta tjänster men tyvärr kan man inte behålla ambitiösa personer om man inte sätter lön efter vad man levererar.
EDIT: Jag kan även tillägga att jag tror att många som jobbar statligt inte förväntar sig att nödvändigtvis konkurrera med lönesättningen i privat sektor, men det måste åtminstone vara så att är man bäst på sin arbetsplats, levererar mest, har mest ansvar, eller har viktigast kompetens etc. Då bör man också vara bland de som tjänar mest. Det är helt självklart tycker jag.