• 1
  • 2
2020-08-09, 17:07
Medlem
JerzyWolodarskis avatar
Någon som använder/har erfarenhet av Kompletts egenbyggda datorer typ dessa,
https://www.komplett.se/product/1139...epic-gaming-pc,
https://www.komplett.se/product/1139...al-gpu-edition
Hur står de sig tex Inets Taurus motsvarigheter och annat?
Andra förslag tex hoppplock är välkomna eftersom jag behöver byta upp mig snarast till en dator som klarar spel typ Bf1 och bf5 på att bra sätt.
Dessutom mottages tacksamt tips på skärmar som funkar bra till spelen.
Senast redigerad av JerzyWolodarski 2020-08-09 kl. 17:12.
Citera
2020-08-09, 17:09
Medlem
VenomElites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerzyWolodarski
Någon som använder/har erfarenhet av Kompletts egenbyggda datorer typ dessa,
https://www.komplett.se/product/1139...epic-gaming-pc,
https://www.komplett.se/product/1139...al-gpu-edition
Hur står de sig tex Inets Taurus motsvarigheter och annat?

Kompletts datorer brukar vara av bra kvalité, har själv köpt datorer från dem och dom fungerar väldigt bra.

Inet data säljer bra datorer också, men som brukar vara lite dyrare än komplett.
Citera
2020-08-09, 17:12
Medlem
D45Ks avatar
Vad ska du göra på den?

i5:an var ganska klen och du kommer troligen vilja ha en ny inom 2-3 år.

i7:an var klart mer prisvärd.

Men de kommer båda vara sämre än nya xbox och ps5. Så ska du spela och inte måste ha en dator, så skulle jag vänta.
Citera
2020-08-09, 17:14
Medlem
JerzyWolodarskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D45K
Vad ska du göra på den?

i5:an var ganska klen och du kommer troligen vilja ha en ny inom 2-3 år.

i7:an var klart mer prisvärd.

Men de kommer båda vara sämre än nya xbox och ps5. Så ska du spela och inte måste ha en dator, så skulle jag vänta.
Jag vill ha pc eftersom jag använder den till en massa annat också. Dessutom är jag i behov av en så fort som möjligt eftersom en gamla är paj.
Citera
2020-08-09, 17:16
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerzyWolodarski
Jag vill ha pc eftersom jag använder den till en massa annat också. Dessutom är jag i behov av en så fort som möjligt eftersom en gamla är paj.

Vad mer ska du göra? Hitta en AMD-baserad kan vara mer ekonomiskt.
Citera
2020-08-09, 17:20
Medlem
D45Ks avatar
Ett annat alternativ är att skaffa en arbetsdator och sedan en spel-konsol. Från säkra källor kan jag säga att ny generationen ps5 är helt brutal i prestanda, helt klart värd att vänta på.

Med stor kontaktnät inom dator-spel-världen kan jag också säga att en jättestor mängd spel som görs idag görs mycket till konsol först. Det betyder att även på PC bör du koppla in controller för att få en bra upplevelse.
Citera
2020-08-09, 17:32
Medlem
JerzyWolodarskis avatar
Citat:
Vad mer ska du göra? Hitta en AMD-baserad kan vara mer ekonomiskt.
Jag använder datorn till spel, nedladdning, stream, musik, det mesta mao.
Min gamla dator är 8 år men funkade ändå halvtaskigt till spel typ Bf1. Jag vill ha en som ger en bra spelupplevelse med bra bildupplösning och bra fps, dessutom en skärm som funkar bra med datorn.
Är AMD mer prisvärt?
Typ denna, https://www.komplett.se/product/1139...epic-gaming-pc
Senast redigerad av JerzyWolodarski 2020-08-09 kl. 17:42.
Citera
2020-08-09, 19:01
Medlem
Lyssna inte på självutnämnda gurus här, ta ej heller något Gaming paket någonstans utan att jämföra vad varje individuell del kostar för sig. Linus tech tips, nexus gamers, jayz2cents eller andra kanaler på yt har riktigt bra information gällande dator och gaming. Valde själv en i5 10600K för gaming men mest value och allmänt accepterad cpu verkar vara amd ryzen 3600 serien för mainstream pcs. Det är inte svårt alls att bygga ihop en själv och det är billigare.
Citera
2020-08-09, 19:21
Medlem
D45Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yemoja
Lyssna inte på självutnämnda gurus här, ta ej heller något Gaming paket någonstans utan att jämföra vad varje individuell del kostar för sig. Linus tech tips, nexus gamers, jayz2cents eller andra kanaler på yt har riktigt bra information gällande dator och gaming. Valde själv en i5 10600K för gaming men mest value och allmänt accepterad cpu verkar vara amd ryzen 3600 serien för mainstream pcs. Det är inte svårt alls att bygga ihop en själv och det är billigare.

Jag skulle säga att överkostnaden för en färdigbyggd ligger på kanske 500-700kr.

Många har inte ork eller tid att efterforska kring vilka delar som är mest optimala för priset och sen ska allt sättas ihop. Det är inte alls svårt att köpa felaktig hastighet på minnen, undermålig kylning osv.

Köpa en färdig dator är inte alltid en dum ide. Folk köper ju färdigmonterade cyklar, trots att köpa lösa delar är billigare och montera själv.
Citera
2020-08-09, 19:25
Medlem
D45Ks avatar
Om du köper alla delar till denna löst:
https://www.komplett.se/product/1139...l-gpu-edition#

Så blir totalsumman 20131, alltså högre än om du köper den färdigmonterad.
Citera
2020-08-09, 19:58
Medlem
Citat:
Jag skulle säga att överkostnaden för en färdigbyggd ligger på kanske 500-700kr.

Många har inte ork eller tid att efterforska kring vilka delar som är mest optimala för priset och sen ska allt sättas ihop. Det är inte alls svårt att köpa felaktig hastighet på minnen, undermålig kylning osv.

Köpa en färdig dator är inte alltid en dum ide. Folk köper ju färdigmonterade cyklar, trots att köpa lösa delar är billigare och montera själv.
Ja det är inte dyrt att betala för montering men de flesta, inte alla, gaming paket skulle jag nog vilja påstå är undermåliga i förhållande till priset och prestandan.

Sen klart det är smidigt med färdiga paket men om man vill göra en bra affär så inte bara ska man tänka på vad man vill ha sin dator till utan också i vilken utsträckning så det inte blir overkill och den kanske viktigaste delen är ju att man har komponenter i en dator som går att uppgradera utan att skicka isär halva sin dator för att moderkortet inte duger eller att strömförsörjningen var för snål från början. Man kan vara snål och sen så finns det dumsnål, och det vill man inte vara när man köper sig en dator.

Att välja ett bra chassi är ju ändå inte riktigt samma sak som att välja en annan ram på sin cykel...
Citera
2020-08-09, 20:05
Medlem
JerzyWolodarskis avatar
Efter att ha kollat runt lite nätet känns det som att AMD paketet verkar klart prisvärt.
Någon som har tips på en bra skärm som funkar både till spel och vardagssysslor som streaming?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in