• 1
  • 2
2020-08-08, 21:29
Medlem
Död o återfödds avatar
.
VARFÖR TILLÅTS RÖKNING PÅ ALLMÄNNA BADPLATSER?

Att utsättas för passiv rökning sommartid på badplatser i vindstilla väder, där luftcirkulationen är begränsad, är bland det vidrigaste man kan utsättas för. Finns det nåt vidrigare än stanken från cigarettrök?

Har besökt flera badplatser denna sommar, och det slår aldrig fel, var man än sätter sig på en ledig yta på en badplats, så omringas man snart av rökare, ibland upp till 4-5 rökare...

Värst är det i invandrartäta områden, där det röks på mer.

Rökning på allmänna badplatser är totalförbjudet i Danmark och i stora delar av Blekinge, men varför inte även i resten av Sverige?

Rökning är som bekant förbjuden på perronger utomhus i kollektivtrafiken, trots att man där kan flytta på sig om en rökare mot förmodan skulle anlända, medan om man ligger på en badplats, där rökning är tillåten, så har man svårt att hålla på och flytta på sig...

Vad tycker ni om otyget att folk röker och förgiftar sina medmänniskor på allmänna badplatser?

Någon som vet om det är på gång med nåt rökförbud på badplatser i övriga Sverige än Blekinge?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-08-08 kl. 22:15.
Citera
2020-08-08, 21:39
Medlem
Vem går på allmänna badplatser nuförtiden? Hitta en egen avskild strand och nämn bara till nära och kära. Så slipper man allt med rök och massa rötägg.

Som rökare själv har jag i alla fall vettet att gå ifrån andra och röka avskilt. Det håller jag med om att det kan vara dåligt beteende. Men finns ingen lag på det så har dom lika mycket rätt också.
Citera
2020-08-08, 21:39
Medlem
mats_lindqvists avatar
Jag är inte själv rökare men jag tycker att tobaksrök i måttlig mängd luktar gott. Stör mig inte alls på det faktiskt. Fast om det är tätt med människor så kan man ju tänka på att visa lite hänsyn och låta bli att röka. Jag stör mig betydligt mer på människor som spelar musik på hög volym, och/eller pratar med hög röst som för att höras...
Citera
2020-08-08, 21:42
Medlem
Zoologens avatar
Det är ju förbjudet att röka vid busshållplatser, så det borde vara det på stranden med.
Citera
2020-08-08, 21:56
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
VARFÖR TILLÅTS RÖKNING PÅ ALLMÄNNA BADPLATSER?

Att utsättas för passiv rökning sommartid på badplatser i vindstilla väder, där luftcirkulationen är begränsad, är bland det vidrigaste man kan utsättas för. Finns det nåt vidrigare än stanken från cigarettrök?

Har besökt flera badplatser denna sommar, och det slår aldrig fel, var man än sätter sig på en ledig yta på en badplats, så omringas man snart av rökare, ibland upp till 4-5 rökare...

Rökning på allmänna badplatser är totalförbjudet i Danmark och i stora delar av Blekinge, men varför inte även i resten av Sverige?

Rökning är som bekant förbjuden på perronger utomhus i kollektivtrafiken, trots att man där kan flytta på sig om en rökare mot förmodan skulle anlända, medan om man ligger på en badplats, där rökning är tillåten, så har man svårt att hålla på och flytta på sig...

Vad tycker ni om otyget att folk röker och förgiftar sina medmänniskor på allmänna badplatser?

Någon som vet om det är på gång med nåt rökförbud på badplatser i övriga Sverige än Blekinge?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-aktuell-fraga
Citera
2020-08-08, 22:01
Medlem
sommarlovs avatar
Innan Sveriges EU-inträde, stiftade vi inte lagar som inte gick att kontrollera, vi hade inget förbud mot att gå mot röd gubbe exempelvis.

Samma sak med detta, hur ska det kollas?

Och påståented om Danmark, där röker väl alla?
Citera
2020-08-08, 22:19
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det är ju förbjudet att röka vid busshållplatser, så det borde vara det på stranden med.
Jag håller med om att rökning vid badplatser inte är bra, men din liknelse haltar betänkligt. På en busshållplats står naturligt folk närmare varandra plus att det är en viktig plats i folks vardag. Stränder är inte alls nödvändiga att besöka egentligen och det är då inte Agda 87 med astma som besöker stranden i första hand. Men busshållplatsen kan hon verkligen behöva nyttja.
Citera
2020-08-08, 22:22
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Innan Sveriges EU-inträde, stiftade vi inte lagar som inte gick att kontrollera, vi hade inget förbud mot att gå mot röd gubbe exempelvis.

Samma sak med detta, hur ska det kollas?

Och påståendet om Danmark, där röker väl alla?

Inte om vi ska lita på Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/resa/a/gP...-pa-stranderna
Citera
2020-08-08, 22:23
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen

Logiskt sett, ja!
Citera
2020-08-08, 22:28
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-aktuell-fraga

"Stockholm och Uppsala är dock exempel på kommuner som menar att ett rökförbud eller en rökfri zon inte skulle vara möjligt att införa på till exempel en kommunal badstrand, att kommunen inte har den rätten och att det inte skulle vara förenligt med lagstiftningen."

Om det funkar i Blekinge, varför då inte även i Stockholm och Uppsala?
Citera
2020-08-08, 22:31
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanyangmotors
Jag håller med om att rökning vid badplatser inte är bra, men din liknelse haltar betänkligt. På en busshållplats står naturligt folk närmare varandra plus att det är en viktig plats i folks vardag. Stränder är inte alls nödvändiga att besöka egentligen och det är då inte Agda 87 med astma som besöker stranden i första hand. Men busshållplatsen kan hon verkligen behöva nyttja.

I dagsläget verkar det vara ganska tätt även på stränderna, men det ligger något i att busshållplatserna är mer nödvändiga.
Citera
2020-08-08, 22:53
Medlem
För en gång skull håller jag mes DoÅ 100%. Åtminstone på kommunala badplaster.
. Angående att det inte går att kontrollera är min uppfattning att rökförbud på andra platser följs rätt hyfsat bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in