Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-08, 19:43
  #1
Medlem
hej!
detta är en ganska lång text, men om någon orkar läsa allt och kommentera, så skulle det hjälpa mig...

jag hyr en lägenhet utanför en mindre ort, i norra sverige.
det jag kan säga om området är:
- flera kilometer från centrum inkl. tåg, buss affärer etc.
- ca 2km från utkanten av orten
- orten i sig är på ca 3500 invånare
- genomsnittshyran i orten (alltså i de mer centrala delarna) ligger på ca 90kr/kvm (enl SCB)
- huset jag bor i ligger ganska fint, med en del natur men ändå lagom mänsklig aktivitet för att inte vara helt "dött"

jag bor i en lägenhet på 39,5 kvm, som ligger i samma byggnad som min H(hyresvärd)s verkstad (H jobbar på sin gård och genomför mycket reparationer i verkstaden, både åt sig själv och andra)

jag flyttade in här för 19 månader sedan. detta är vad som lovades mig i början, samt vad som önskades av mig:
- en gammal carport(ish) ingick (dock för smal och kort för att helt rymma en medelstor bil)
- kyl, frys, bänkdiskmaskin (gammal med enligt uppgift fungferande), tvättmaskin och vatten skulle - ingå.
- el och uppvärming (via elradiatorer och luftvärmepump) skulle jag stå för
- internet skulle till en början jag skaffa på eget håll då fiber "snart" skulle installeras och då kunde jag billigt/gratis ansluta till hyresvärdens
- lägenheten var(och är, trots att jag gjort en hel del) i ganska dåligt skick, med en väldigt övervuxen och skräpig liten gräsmatta/trädgård, en ganska rymlig balkong med mossigt och illa åtgånget virke och en hel del skönhetsfel, slitage och liknande inomhus, så det "låga" priset på hyran var för att jag som är ganska händig och inte har något emot att pula hemma, skulle göra insatser för att få upp standarden.
ALLA utgifter jag la på lägenheten skulle jag få ersättning/avdrag på hyran för.
- jag skulle stå för skötsel av utsida och det antyddes också att jag pga Hs "givmilda o hjälpsamma" pris och attityd skulle räkna med att hjälpa H med skötsel av andra delar av gården. vilket jag gjort vid flertalet tillfällen
- telefon/tvuttag/antenn finns INTE

nu till problemen. vill poängtera att jag inte är ute efter att sätta dit H, men jag känner mig lite utnyttjad och vill veta om min upplevelse har någon grund, specifikt inför en diskussion med H om detta...
för det första, så fanns det ingen frys. H skulle fixa detta. inom någon vecka märkte jag att vare sig disk eller tvättmaskin fungerade. säkringarna gick och tvättmaskinens motor var helt bränd, varpå H lovade en ny. diskmaskin hade jag inget behov av, men lägg märke till att det var en del av den muntliga (och skriftliga över sms/fb) överenskommelsen. det slutade med att jag fick köpa en begagnad tvätt, och H har fortfarande inte sagt nåt om detta...
när jag skickade kvitton på material för reparationer/uppfräschningar jag utfört (totalt över 10 000kr) låtsades H som om inget utan poängterade bara att jag redan fått avdrag på hyran - något jag INTE fått. H syftar nog på att hyran redan är så "låg".
när jag efter några månader efter inlfytt poängterade att jag fortfarande inte fått någon frys, så sa H att H hade en frysbox i en byggnad ansluten till Hs hus 150mtr bort från lägenheten som jag skulle få nycklar till. har fortfarande inte fått några nycklar.

jag har flera ggr sagt att jag vill ha avtal, vilket H lovat att fixa - inget ÄNNU

när jag hjälpte H att installera adsl och fixa med Hs gamla kopparledningar (H har tummen mitt i handen när det kommer till i princip allt förutom gamla maskiner) i Hs hus, var löftet för mig att jag kunde ansluta till det för det "billiga "priset av 150kr/mån. problemet med detta är att jag dels fick dra nätverkskabel hela vägen från Hs hus, fixa installation i både Hs hyus med dragning av kablar där samt uttag i lägenheten för en framtida fiber... totalt lade jag över 1500kr på material (switchar, router, kablar, uttag etc) samt "lånade" ut vissa saker jag redan hade och Mååånga timmar arbete. detta för att ha ett kasst internet i vanliga fall och helt oanvändbart när H och Hs familj använder det till netflix etc (H vägrar qos hos sig för att minska problemet). H har som sagt sedan inflytten sagt att fiber är på g, men inget ännu...

eftersom jag dels har ansträngd ekonomi just nu och dels för att jag inte tycker om att slösa (har hellre på mig ordentligt med kläder än att pumpa massa energi i onödan) så hade jag i princip knappt på värmen i vintras, vilket också var en ganska varm vinter. innetempen låg på ca 13-16 grader. detta resulterade i att jag förbrukade väldigt lite el. mätte och den var inte många hundra/månad inkl. avgifter. H säger då att jag ska betala 1000kr/mån i el, för att H(!!) har höga utgifter på detta.

i juni säger H att H har fått skyhöga elpriser och att jag måste betala mer. H säger ordagrant att H vet att jag inte gör av med alls mycket men H har en 25amp säkring och den betalar inte sig själv. jag började bestrida rimligheten i att höja min hyra pga det, men H sa "vänd på det" som att det skulle få mig att tänka mi gin i Hs situation och då hålla med. vilket jag verkligen inte kunde...
jag blev irriterad och började dokumntera huvudmätarens siffror. det visar sig att det i juli, vilket var en varm månad här, drog ca 10 000kwh/dag... av detta kanske mina siffror ligger på några hundra watt/dag. kör aldrig acn eller något sådan, använder inga andra krävande maskiner, speciellt inte under lång period.

har även:
byggt en ny garderob till lägenheten (den förra ramlade i princip ihop)
tvättat, skrubbat och målat balkongen
röjt träd, buskar och mängder av skräp utanför lägenheten och också på Hs övriga mark
byggt ett mindre skjul åt H, helt själv
lagat ventilationen både ovanför spisen och toaletten
hjälpt H med Hs datorproblem- många gånger
målat om i köket (det var gult(fult ) och smutsigt på väggarna
installerat ytterbelysning (den förra fungerade inte)
plus många många småsaker jag har hjälpt H med
sammanlagt hundratals timmar arbete åt H

till Hs fördel har H varit snäll och lånat ut en av Hs gamla bilar till mig under en dag då min pajade. H har även bjudit mig på en del öl och jag får låna en av Hs gamla tv-apparater

Hs attityd är i princip att H är en underbar person och att jag lever på nåd här med en så bra hyra och en så "härlig" hyresvärd... H säger ofta att jag borde vara tacksam och att H hade "en lång kö" av människor som kunde tänka sig att hyra - men H "förbarmade" sig över mig (pga. min periodvis återkommande ryggskada = väldigt svårt att få till en fungerande jobbsituation med min icke existerande utbildning och har därför LÅG inkomst. Lägg märke till att jag trots detta genomfört fysiskt arbete åt H, med Hs vetskap om problemet). numera är jag helt säker på att H är manipulativ och inte kan hantera pengar. H älskar säkert att jag arbetat så mycket åt H... H påpekar också att H har låg inkomst... detta är ett fruktansvärt påstående, med tanke på att jag har en bra uppfattning om Hs inkomst (H babblar på som bare den när H druckit lite ) och H har istället ingen koll på pengar, H impulsköper hela tiden, samt påbörjar kostsamma projekt i onödan, och jag får oftast hjälpa till att fullborda med fler tomma löften som betalning.

har en hel del "köttigt" skitsnack om någon är intresserad. H läcker som ett såll ibland + att jag hört en massa på annat håll... men det handlar inte direkt om vår situation, så lämnar det för tillfället...

nu till priset. jag betalar 3750/mån inkl. kasst internet. H vill att jag ska betala 4200/mån året runt. Då ska allt ingå.
jag har bara fått en nyckel till lägenheten, trots att H har lovat 2 i reserv.

som plus på allt detta så verkar H ha noll respekt.
H köpte nylien en gammal och ful foderkvarn och installerade den utanför ett av mina fönster. ibland körs den på helt sjuka tider och har väckt mig kl 4/5 på morgonen flera gånger. Hs svar var att det isf var min uppgift att flytta den. dessutom bråtar H uytan hänsyn i verkstaden, både tidigt och sent.
H säger att lägenheten är 50kvm, men jag har mätt och den är inte över 40...
H är i mina ögon en klumpig och impulsiv människa. H har lovat mig mängder av andra saker, såsom
ett isolerat garage, att H ska måla om på utsidan av lägenheten (färgen faller av och är fruktansvärd), att H ska hålla värme i sin verkstad för att sänka min kostnad, att H skulle fixa material till garderoben etc. etc. H har inte hållt något av dessa löften. H har ibland skaffat hem materialet till utlovat, men sedan kommit på en för H bättre ide. såsom att H istället för att isolera det garaget jag ska få låna (ett tomt ruckel, med läckor), isolerade sitt med ullen H "tagit hem för mig". nu har H dessutom lånat ut det garaget till en vän som ställt sin gamla bubbla där...?

jag har även kollat in hur isoleringen är på min övervåning, och den är helt otätad. den hänger bara fast i ribborna och luften går rakt igenom. det finns också mycket antydan till att taket är dåligt konstruerat. vad som ser ut som svartmögel finns på oljeboarden runt hela huset, och det finns tecken på att fukt har runnit från mitt innertak (dock ej synligt i lägenheten) över till Hs del av verkstaden.

en hel del av detta är helt klart subjektivt, och jag får erkänna att jag är irriterad och därför kanske vissa saker ska läsas med "felmarginal", men tänker att jag borde kunna få antingen gehör eller andra vettiga anmärkningar. jag tycker själv att jag varit alldeles för snäll mot H, och litat på H gång på gång, men H verkar helt tycka att det är H som är den goda...

i övrigt är vi "vänner", vi har varit och jagat på Hs mark och umgås till och från. jag har hela tiden försökt undvika konfrontation då jag hellre står ut med besvikelsen än att så snabbt behöva hitta nytt boende i liten ort och dessutom göra mig själv till trolig ovän med någon som känner och har kontakt med många av mina vänner och bekanta...
__________________
Senast redigerad av JockeA85 2020-08-08 kl. 20:07.
Citera
2020-08-08, 20:06
  #2
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ett tips bara: Du outar dig själv ganska tydligt i den här texten. Bara så du är medveten om det.

Jag har själv erfarenhet av att hyra lägenhet på en skrothandlares tomt. Det var rätt så liknande problem som du har.

Tycker du ska försöka se till att ni skriver ett kontrakt väldigt snart där det står mycket tydligt vad hyran är och exakt vad som ingår i hyran. Hur elkostnaden ska beräknas är också viktigt att det är tydligt.

Sluta med med massa ord om rabatt för att du hjälper till med något. Hjälp gärna till men se det då bara som en väntjänst.
Citera
2020-08-08, 20:07
  #3
Medlem
Haha sluta var en sån mes och bli utnyttjad och trampad på. Grow a pair... Och flytta!
Citera
2020-08-08, 20:11
  #4
Medlem
ShaGuar

haha... ja. nu är jag nära. men som sagt, inte helt smärtfritt...
__________________
Senast redigerad av JockeA85 2020-08-08 kl. 20:14.
Citera
2020-08-08, 20:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ett tips bara: Du outar dig själv ganska tydligt i den här texten. Bara så du är medveten om det.

Jag har själv erfarenhet av att hyra lägenhet på en skrothandlares tomt. Det var rätt så liknande problem som du har.

Tycker du ska försöka se till att ni skriver ett kontrakt väldigt snart där det står mycket tydligt vad hyran är och exakt vad som ingår i hyran. Hur elkostnaden ska beräknas är också viktigt att det är tydligt.

Sluta med med massa ord om rabatt för att du hjälper till med något. Hjälp gärna till men se det då bara som en väntjänst.


tack för svar.

tänkte också på det där med att avslöja för mycket... men H har som tur är ganska dålig koll på flashback(och likn) jag frågade H lite om det häromdan när vi pratade om annat, inför att ev. skriva här, och misstänker att H inte har något inflöde från andra heller.. men kanske är för mycket?

du har inte lust att utveckla din situation lite? intressant med liknande...

ang. det andra. ja, jag har ju mer och mer förstått att det bara blir som hjälp från min sida. men är väl irriterad över att H både verbalt och skriftligt så ofta lovat annat. samt att H höjer sig till skyarna över sin givmildhet...
__________________
Senast redigerad av JockeA85 2020-08-08 kl. 20:18.
Citera
2020-08-08, 21:50
  #6
Medlem
Om din hyersvärd är "oproffsig"? JA! Millt sagt

Detta var ju typ hela din frågeställning Mene... Du ska veta att små hyresvärdar överlag verkligen inte är att rek. Du ska ha ett komunalt bolag! Det är en enorm skillnad på service! Natt och dag!

Men även där kan det ju ibland brista. Jag hade t.ex ett kontrakt som sade att jag hade 1 månads uppsägningstid, som de verkar ha omvandlat till 3 när jag loggar in på deras hemsida. Detta gör mig minst sagt förbannad, och jag ska ringa och försöka snacka vett med dem, men jag är inte hoppfull

Man kan ha ett kontrakt som de ändå skiter i att leva upp till, och ofta vet idioter om att de kan bryta mot kontrakt, så länge man inte tar det till domstol - och det kostar ju pengar, pengar man oftast inte har, dessutom riskerar man att ändå förlora, på någon skum teknikalitet man förbisett, och då är det bara inte värt det.

Som folk redan sagt i tråden; du bör se dig om efter ett nytt boende omgående Du kommer aldrig få allt det där åtgärdat av den där idioten du har till hyresvärd.

Bara att vända blad, och flytta "upp" dig. Finns ett visst utbud av ca 3700 kronors 40 m2 överallt i sverige, så det är på inget sätt omöjligt!

Börja köa nu!

Edit: såg att orten verkligen var LITEN. Behöver du verkligen bo där? Jag menar, visst, du har bekanta och vänner och familj där kanske, men kan du inte bo lite utanför eller så? Åtminstone tills du får tag på något bättre i den lilla staden? Det där låter ju fullständigt outhärdligt som du bor nu menar jag!
Citera
2020-08-08, 22:01
  #7
Medlem
Narutoshippchops avatar
Har ni inget skriftligt avtal? Det som är skriftligt är det som gäller. Punkt och slut.
Citera
2020-08-08, 22:36
  #8
Medlem
Casual-Cultures avatar
Privata hyresvärdar är inget att hänga i grannen,
Dem ser säg själva som hjältar för att dem fixat ett boende åt dig sen ska dem göra allt i sin makt för att man inte ska trivas. Sen har dem SÅÅ mycket att göra hela tiden så dem har aldrig tid för just DIG.
Citera
2020-08-09, 02:55
  #9
Medlem
tack för svar!
__________________
Senast redigerad av JockeA85 2020-08-09 kl. 03:21.
Citera
2020-08-10, 21:34
  #10
Medlem
Men för fan flytta om det inte passar herren, helt ofattbart att du har bott kvar så länge som 19 månader.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback