Citat:
Ursprungligen postat av
Gronestune
Om man tror att ädelmetaller är en investering så kan man väldigt lite om ekonomi. Det används nästan uteslutande som försäkring mot fiatvalutans krasch, tex vid inflation (särskilt hyper).
Exakt, och fram till nyligen har det varit säkerhet. Det är på väg att bli spekulativt nu när så många fått upp ögonen för det. Notera att jag handlat ädelmetaller i flera år och fortsätter att handla med allt jag tjänar.
Ni måste titta på influxet av kapital i guld och silver CFD's samtidigt som extremt många kräver ut sina kontrakt i fysisk metall istället för att bara låta den rulla över till nästa månad. Silvermarknaden är extremt liten jmf med andra marknader och det krävs väldigt liten influx av spekulanter för att driva priset till månen.
Jag påtalar detta till er nu i förväg innan rallyt tar fart på riktigt. Ni får ju göra er egna research på statistiken men kan direkt säga att hittills i år(fram till Juni) har folk krävt ut mer guld från Comex än senaste 3 åren tillsammans, och det dubbla jmf med 2011 när både guld och silver stod på rekordnivåer.