Citat:
Ursprungligen postat av
TheAlamo
Wow den där var dålig. Läs på lite om ädelmetaller. De används i industrin, hedge mot dollar eftersom det köps i dollar (inte hedge mot ekonomin), och största delen som juveler. Ädelmetaller har varit en investering i några tusen år nu.
Och för att svara på tråden så ja, jag tror att silver kommer gå upp mycket mer. Anledningen är att ration guld/silver har ökat extremt mycket och silver har mycket att ta igen.
Exakt. Och det är just industridelen som ställer till det för JPM som hållit kursen kring 20 dollar. Jag tror inte att industrierna vill köpa silver för 300 dollar utan kommer att tanka samtidigt som spekulanterna tankar inför Sept/Okt kontrakten, därav denna shortage vi kan bevittna under hösten.
Så många grymma egenskaper silver har vilket gjort att modern teknologi för varje år fortsatt kräva silver. Vi snackar solpaneler, elbilar, finteknologi, särskilt för tandläkarna you name it.
För övrigt har silver använts som pengar i flera tusen år, det är bara senaste generationen som betraktat silver som nåt skit och/eller industrimetall.
Angående ration, exakt!! Jag kommer sälja mina mindre tackor succesivt när guld silver ratio är runt 20 och mina stora tackor om den når 1:7, annars håller jag helt enkelt i dem och låter mina barn ärva dem så småningom