2020-08-08, 11:57
Medlem
Masvingens avatar
Silver hör till kategorin lagring av värde, precis som guld och kryptovalutor. Det handlar om att du skyddar dig mot inflation i FIAT valutorna som alltid kommer att ske förr eller senare. De här tillgångarna är inget "bli rik snabbt schema" även om många idioter tycks tro det.

Visst bör alla ha en del av sina tillgångar i ädelmetaller och kryptovalutor för att vara redo inför kommande framtida kriser. Men att köpa nu och tro att du ska bli rik på kort sikt är rent av idiotiskt. Guldpriset är redan på all time high om jag minns rätt. Kryptovalutorna stiger och närmar sig all time high. Nu är inte rätt tillfälle att köpa om du inte vill vänta flera år på att marknaden återhämtar sig från nästa fall.

Andra vågen av Corona är på gång, räkna med stora börskrascher igen och räkna med att både ädelmetaller och krypto dumpas när folk samlar på sig cash för att investera när marknaderna nått botten. Bara en idiot köper nu.
Citera
2020-08-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Om man tror att ädelmetaller är en investering så kan man väldigt lite om ekonomi. Det används nästan uteslutande som försäkring mot fiatvalutans krasch, tex vid inflation (särskilt hyper).

Nu tycker jag ts siffror är löjliga. Men guld har gått betydligt bättre än alla världens index på 2000-talet och sedan den släpptes fri så är det endast nasdaq som har gått bättre.
Citera
2020-08-08, 12:32
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

Nu tycker jag ts siffror är löjliga. Men guld har gått betydligt bättre än alla världens index på 2000-talet och sedan den släpptes fri så är det endast nasdaq som har gått bättre.

Han du citerar förstår inte att guld och särskilt silver är på väg att bli spekulativa instrument. Jag skriver återigen att jag handlat fysiska metaller i strax under 5 år nu och har använt dem som säkerhet och skitit i ifall de går upp eller ner. Men just nu ser man helt klart att de är på väg att bli spekulativa instrument och dumb money är på väg in och the real dumb money kommer in när silver står på 100 dollar.

Men allt handlar om att det pekar mot att bli shortage på silver och när utbudet kollapsar totalt kommer vi att se historiska uppgångar när dumb money ska försöka komma in på 100-1000 dollar unset.

Poängen med den här tråden är att upplysa er om shortagen som är på väg att inträffa inom några månader där utbudet kollapsar och priset drivs upp flera hundra %. Mitt GAV på silvertackor är runt 7000kr per kilo och priset står just nu på 12000, men resan har precis börjat. Och ju fler vi är som byter in fiatvalutor mot riktiga pengar(läs guld och silver) desto större blir efterfrågan.
Citera
2020-08-08, 13:01
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Om man tror att ädelmetaller är en investering så kan man väldigt lite om ekonomi. Det används nästan uteslutande som försäkring mot fiatvalutans krasch, tex vid inflation (särskilt hyper).
Wow den där var dålig. Läs på lite om ädelmetaller. De används i industrin, hedge mot dollar eftersom det köps i dollar (inte hedge mot ekonomin), och största delen som juveler. Ädelmetaller har varit en investering i några tusen år nu.

Och för att svara på tråden så ja, jag tror att silver kommer gå upp mycket mer. Anledningen är att ration guld/silver har ökat extremt mycket och silver har mycket att ta igen.
Citera
2020-08-08, 13:07
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Wow den där var dålig. Läs på lite om ädelmetaller. De används i industrin, hedge mot dollar eftersom det köps i dollar (inte hedge mot ekonomin), och största delen som juveler. Ädelmetaller har varit en investering i några tusen år nu.

Och för att svara på tråden så ja, jag tror att silver kommer gå upp mycket mer. Anledningen är att ration guld/silver har ökat extremt mycket och silver har mycket att ta igen.

Exakt. Och det är just industridelen som ställer till det för JPM som hållit kursen kring 20 dollar. Jag tror inte att industrierna vill köpa silver för 300 dollar utan kommer att tanka samtidigt som spekulanterna tankar inför Sept/Okt kontrakten, därav denna shortage vi kan bevittna under hösten.

Så många grymma egenskaper silver har vilket gjort att modern teknologi för varje år fortsatt kräva silver. Vi snackar solpaneler, elbilar, finteknologi, särskilt för tandläkarna you name it.

För övrigt har silver använts som pengar i flera tusen år, det är bara senaste generationen som betraktat silver som nåt skit och/eller industrimetall.

Angående ration, exakt!! Jag kommer sälja mina mindre tackor succesivt när guld silver ratio är runt 20 och mina stora tackor om den når 1:7, annars håller jag helt enkelt i dem och låter mina barn ärva dem så småningom
Citera
2020-08-08, 13:15
Medlem
Gronestunes avatar
Citat:

Ädelmetaller är bara en säkerhet mot inflation/hyperinflation, inget mer. Det är bara grundläggande kunskap inom investering och ekonomi. Visst kan man lägga vissa resurser där, men att förvänta sig som långvarig investering så är man korkad. Skulle ekonomin krascha så har man pengarna låsta i metaller som gör att man har kvar sina pengar, det är allt det handlar om.
Citera
2020-08-08, 13:22
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ädelmetaller är bara en säkerhet mot inflation/hyperinflation, inget mer. Det är bara grundläggande kunskap inom investering och ekonomi. Visst kan man lägga vissa resurser där, men att förvänta sig som långvarig investering så är man korkad. Skulle ekonomin krascha så har man pengarna låsta i metaller som gör att man har kvar sina pengar, det är allt det handlar om.
Uppenbarligen har du helt fel eftersom det används mycket i industrin och i juveler, som sagt.

Du är korkad och inte alla andra.
Citera
2020-08-08, 13:28
Medlem
Gronestunes avatar
Citat:
Uppenbarligen har du helt fel eftersom det används mycket i industrin och i juveler, som sagt.

Du är korkad och inte alla andra.

Vilket gör att det alltid är efterfrågat och gör att det inte är bitcoin. De enda som säger att värdemetaller är en vettig investering är antingen de som är okunniga eller de som sitter på stora mängder av sagd metall.
Citera
2020-08-08, 13:45
Medlem
Jag är övertygad, säljer genast boende och alla aktier, ägodelar.
Ska flytta ut i skogen i en container bland allt mitt silver och bara vänta!
Citera
2020-08-08, 13:46
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Vilket gör att det alltid är efterfrågat och gör att det inte är bitcoin. De enda som säger att värdemetaller är en vettig investering är antingen de som är okunniga eller de som sitter på stora mängder av sagd metall.

Ingen förutom du här har nämnt bitcoin tror jag, förstår inte vad bitcoin har att göra med saken. Jag är emot bitcoin eftersom du inte kan hålla det och att det bara krävs några lagar för att ogiltigförklara dem helt.

Fysiska metaller håller du och ingen skall kunna ta det ifrån dig.

Återigen, var snäll och förstå att jag ser ädelmetaller som säkerhet och inte brytt mig mycket om priset fluktuerat. MEN! Det är på väg att bli spekulativa instrument för stora massan och jag försöker upplysa er om att gå in nu innan det är för sent och sedan kapitalisera på the real dumb money.
Citera
2020-08-08, 13:50
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wpk
Jag är övertygad, säljer genast boende och alla aktier, ägodelar.
Ska flytta ut i skogen i en container bland allt mitt silver och bara vänta!

Ha cirka 20% av ditt kapital i silver.
Citera
2020-08-08, 13:54
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Fysiska metaller håller du och ingen skall kunna ta det ifrån dig.

Givetvis kan man konfiskera guld. Man kan också avgiftsbelägga/skatta det. Den som har våldsmonopol kan förbjuda privat innehav av investeringsguld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in