• 1
  • 2
2020-08-07, 16:33
Medlem
Om vi säger att man har nya vanliga AA-batterier i någon random pryl, t.ex. en Gameboy och bara använder den en enstaka gång i några minuter och sedan stänger av den helt tillsvidare, hur länge kan det då ta innan batterierna tagit slut/laddats ur?
Citera
2020-08-07, 16:47
Medlem
sommarlovs avatar
Det beror ganska mycket på tillverkaren, vissa batterier även av en "fin" tillverkare har visat sig har hög självurladdning och läcker vit gegga i apparaten!

https://www.smh.com.au/technology/ba...09-p525f3.html
Citera
2020-08-07, 17:03
Medlem
När jag låg i lumpen på stab och tross så förvarade vi alltid batterier i ett kylskåp.
Detta för att de inte skulle ladda ur lika fort.
Alltså vanliga icke uppladdningsbara batterier typ Brunstensbatterier och Alkaliskt batterier.
Citera
2020-08-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det beror ganska mycket på tillverkaren, vissa batterier även av en "fin" tillverkare har visat sig har hög självurladdning och läcker vit gegga i apparaten!

https://www.smh.com.au/technology/ba...09-p525f3.html

Fan är det vanligt att det läcker gegga? Har inte tänkt på detta överhuvudtaget så har aldrig tagit ur batterierna ur elektroniska prylar jag ej använt på flera år.
Citera
2020-08-07, 17:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Om vi säger att man har nya vanliga AA-batterier i någon random pryl, t.ex. en Gameboy och bara använder den en enstaka gång i några minuter och sedan stänger av den helt tillsvidare, hur länge kan det då ta innan batterierna tagit slut/laddats ur?

De börjar snarare läcka innan de laddas ur och riskerar hela elektroniken de sitter i att förstöras.
Citera
2020-08-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
De börjar snarare läcka innan de laddas ur och riskerar hela elektroniken de sitter i att förstöras.

Hur vanligt är detta fenomen? Vore ju hyffsat surt att få saker förstörda pga en sådan sak.
Citera
2020-08-07, 18:07
Medlem
Det brukar stå ett "bäst före"-datum på, ta detta som en fingervisning.
Citera
2020-08-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det brukar stå ett "bäst före"-datum på, ta detta som en fingervisning.

Börjar de alltid läcka till slut alltså eller är det sällan? Om vi säger att de sitter i en elektronisk pryl i många år oanvända.
Citera
2020-08-07, 18:38
Medlem
Citat:
Börjar de alltid läcka till slut alltså eller är det sällan? Om vi säger att de sitter i en elektronisk pryl i många år oanvända.
Alla batterier läcker inte men många gör det helt klart. Vet inte om man får vad man betalar för, då jag själv handlar både dyrare och billigare. Vet inte om det är någon större skillnad mer än när det är slut.

Det skulle helt klart varit bra med ett test av Sverker Olofsson (fd Plus, SVT)!
Citera
2020-08-07, 18:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hur vanligt är detta fenomen? Vore ju hyffsat surt att få saker förstörda pga en sådan sak.

Jag tycker det är väldigt vanligt. Brukar alltid plocka ur batterier när det inte är "säsong".
Citera
2020-08-07, 23:16
Medlem
Den gamla typen av brunstensbatterier hade en ganska stor självurladdning varav det var bra ha dom i kylskåpet.

I dagsläget tror jag inte det spelar någon roll
Citera
2020-08-13, 05:59
Medlem
Citat:
Fan är det vanligt att det läcker gegga? Har inte tänkt på detta överhuvudtaget så har aldrig tagit ur batterierna ur elektroniska prylar jag ej använt på flera år.
Förr var det vanligt att saker man ej använde som var batteridrivna med A AA AAA blev funna i lådan en dag med läckt gegga i lådan so hade förstört papper osv som låg bredvid luktade illa med. Jag har sedan dess tagit för vana att alltid plocka ut batterier i saker man ej
använder så ofta . Tv stereo fjärr som ligger framme hela tiden märker man ju att batterier börjar bli dåliga och då byter man batterier snabbt för man vill ju att dessa skall funka dagligen...Gamla batterier sorteras till tippen genom rätt behållare givetvis .Allt för miljön ♡♡♥︎♥︎♡
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in