2020-08-07, 16:09
Medlem
Hej Flashback!

Håller på att starta ett företag och skickade för ett tag sen in ansökan till Bolagsverket. Idag fick jag besked att namnet ej godkänts eftersom det ”kan förväxlas med andra företagsnamn”. Detta är givetvis tråkigt då jag gillar detta namn, och jag vill gärna lösa detta och samtidigt ha kvar detta namn som varumärke, ifall möjligt.

Jag har tänkt byta namn på mitt AB till något helt annat så Bolagsverket godkänner det, men ha kvar det tänkta varumärkesnamnet. Är detta en dum idé? Innebär det bara att företaget detta namn kan förväxlas med kommer ta till åtgärder för att skydda sitt varumärke?
Citera
2020-08-07, 16:29
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker1244
Hej Flashback!

Håller på att starta ett företag och skickade för ett tag sen in ansökan till Bolagsverket. Idag fick jag besked att namnet ej godkänts eftersom det ”kan förväxlas med andra företagsnamn”. Detta är givetvis tråkigt då jag gillar detta namn, och jag vill gärna lösa detta och samtidigt ha kvar detta namn som varumärke, ifall möjligt.

Jag har tänkt byta namn på mitt AB till något helt annat så Bolagsverket godkänner det, men ha kvar det tänkta varumärkesnamnet. Är detta en dum idé? Innebär det bara att företaget detta namn kan förväxlas med kommer ta till åtgärder för att skydda sitt varumärke?

Beror helt på. Allt kan förväxlas om de vill, o det vill bolagsverket.

Jag har stött på patrull när jag ägt både .com o .Se o en rad andra adresser vid bolags registrering. En gång så var det ett ikke aktivt AB där ägarna födda på sent 30-tal flyttat från Sverige som var för likt enligt bolagsverket. Vi skakade på huvudet o bad idesprutorna komma upp med något nytt... efter ett tag sitter man med en hel del adresser i onödan.

Men i andrafall räcker det med att skriva ihop namnet till ett ord för att det ska funka.

Eller lägga till något kopplat till verksamheten på slutet: Grunf Grill, Grunf Bar, Grunf It Service, Grunf grus o betong, Grunf kapital etc

Det är ett lotteri.

Döper du det till något som kan inkräkta på de stora globala bolagen så lär det bli problem. Mac Dånald är en dålig ide på en grillkiosk om du förstår vad jag menar.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-08-07 kl. 16:32.
Citera
2020-08-07, 16:30
Medlem
Det är väl ett rimligt antagande om bolagsverket inte godkänner namnet av den anledningen.
Citera
2020-08-07, 16:32
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Hej Flashback!

Detta har drabbat mig också för en del år sedan. Orsaken till att Bolagsverket säger nej är att man där inte vill bli indragen i någon "strid" om varumärkesintrång. Därför kan vi vara ganska säkra på att Bolagsverket inte kommer godkänna något namnförslag från din sida som riskerar att ge upphov till en sådan konflikt.
Citera
2020-09-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Beror helt på. Allt kan förväxlas om de vill, o det vill bolagsverket.

Jag har stött på patrull när jag ägt både .com o .Se o en rad andra adresser vid bolags registrering. En gång så var det ett ikke aktivt AB där ägarna födda på sent 30-tal flyttat från Sverige som var för likt enligt bolagsverket. Vi skakade på huvudet o bad idesprutorna komma upp med något nytt... efter ett tag sitter man med en hel del adresser i onödan.

Men i andrafall räcker det med att skriva ihop namnet till ett ord för att det ska funka.

Eller lägga till något kopplat till verksamheten på slutet: Grunf Grill, Grunf Bar, Grunf It Service, Grunf grus o betong, Grunf kapital etc

Det är ett lotteri.

Döper du det till något som kan inkräkta på de stora globala bolagen så lär det bli problem. Mac Dånald är en dålig ide på en grillkiosk om du förstår vad jag menar.

Bara för att du äger domänerna så ger det dig inte rätten till namnet inom den branschen som du söker. Är bolaget registrerat så utgör det hinder. Det spelar ingen roll om det är aktivt eller inte, det är registrerat eller inte registrerat som gäller. Du hade kontakta ägarna för ett medgivande
Citera
2020-09-10, 14:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spakksen
Bara för att du äger domänerna så ger det dig inte rätten till namnet inom den branschen som du söker. Är bolaget registrerat så utgör det hinder. Det spelar ingen roll om det är aktivt eller inte, det är registrerat eller inte registrerat som gäller. Du hade kontakta ägarna för ett medgivande

Här var det fråga ett ikke aktivt bolag med verksamt i annan bransch. Ägarna över 70 år o utflyttade från Sverige. Ingen kontakadress. Det sjuka var att det var skillnad mellan namnen, stor skillnad.

När jag registerar domännamn innan OK från bolagsverket så är det för att garantera att jag får dem när bolaget är registrerat, det är inte ovanligt ”att någon annan” hinner före, o då kan det bli dyrt att köpa loss det.
Citera
2020-09-10, 16:44
Medlem
miikoss avatar
Jag skulle nog först ta och kolla med Patent och registreringsverket om det finns någon varumärkesregistrering, innan jag börjar använda ett varumärke.

Men annars så är det helt okej att ha ett annat varumärke än företagsnamnet. Faktiskt ganska vanligt.
Citera
2020-09-10, 16:49
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spakksen

Generellt så gäller först till kvarn när det gäller domännamn. Inte nödvändigtvis vem som skapar bolag med namnet först, utan den som skaffar domänen först får den.

Vissa undantag finns ju, har man tecknat domänen utan god tro, så kan man bli av med den exempelvis.

I andra fall så får den som vill ha en upptagen domän fråga innehavaren om överlåtelse, gratis eller emot betalning.
Citera
2020-09-10, 17:09
Medlem
Citat:
Hej Flashback!

Ja, det låter ju som att det är något med så pass stort marknadsvärde och du försöker profiter lite på det genom att använda det, så du kan nog räkna med att de stämmer dig.
Gör bara en lite ändring i namnet och testa att få genom det istället på PRV. Bättre att göra helt rätt från början, än att regga något som egentligen inte känns bra och sedan ta en rövare med varumärket.
Citera
2020-09-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Generellt så gäller först till kvarn när det gäller domännamn. Inte nödvändigtvis vem som skapar bolag med namnet först, utan den som skaffar domänen först får den.

Vissa undantag finns ju, har man tecknat domänen utan god tro, så kan man bli av med den exempelvis.

I andra fall så får den som vill ha en upptagen domän fråga innehavaren om överlåtelse, gratis eller emot betalning.

Nu pratade jag enbart om företagsnamnet och inte domänen
Innehavet av domänen ger inte rätt till företagsnamnet.
Var lite otydlig där ser jag nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in