Citat:
Ursprungligen postat av
Sverker1244
Hej Flashback!
Håller på att starta ett företag och skickade för ett tag sen in ansökan till Bolagsverket. Idag fick jag besked att namnet ej godkänts eftersom det ”kan förväxlas med andra företagsnamn”. Detta är givetvis tråkigt då jag gillar detta namn, och jag vill gärna lösa detta och samtidigt ha kvar detta namn som varumärke, ifall möjligt.
Jag har tänkt byta namn på mitt AB till något helt annat så Bolagsverket godkänner det, men ha kvar det tänkta varumärkesnamnet. Är detta en dum idé? Innebär det bara att företaget detta namn kan förväxlas med kommer ta till åtgärder för att skydda sitt varumärke?
Beror helt på. Allt kan förväxlas om de vill, o det vill bolagsverket.
Jag har stött på patrull när jag ägt både .com o .Se o en rad andra adresser vid bolags registrering. En gång så var det ett ikke aktivt AB där ägarna födda på sent 30-tal flyttat från Sverige som var för likt enligt bolagsverket. Vi skakade på huvudet o bad idesprutorna komma upp med något nytt... efter ett tag sitter man med en hel del adresser i onödan.
Men i andrafall räcker det med att skriva ihop namnet till ett ord för att det ska funka.
Eller lägga till något kopplat till verksamheten på slutet: Grunf Grill, Grunf Bar, Grunf It Service, Grunf grus o betong, Grunf kapital etc
Det är ett lotteri.
Döper du det till något som kan inkräkta på de stora globala bolagen så lär det bli problem. Mac Dånald är en dålig ide på en grillkiosk om du förstår vad jag menar.