• 1
  • 2
2020-08-07, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osaklig
Intressanta reflektioner.

Jag tror att denna svårare/stressigare period för människan kommer att vara vad som föregår den största sociala revolutionen hittills.

Jag tror att inom 100 år så kommer länder att jobba aktivt för att förena sina kulturer till att bli en enda. Globalismen kommer att bli total. Denna process kan sägas vara igång redan men kommer att accelerera riktigt snabbt och ske efter att en eller flera filosofer omkullkastar nuvarande syn på de ideologiska konflikter som pågår.

Religion, filosofi och vetenskap kommer att förenas och inte längre generellt ses som tre helt åtskilda discipliner.

Teknologin kommer inte bli ett problem efter detta då de stora ideologiska krigen i stort sett är över. Teknologin kommer att användas för goda syften.

Jag tror också att människan kommer att låta naturen och stadsmiljöer att smälta in i varandra under samma period då en nyromantisk realism kring naturen kommer att växa.

Jag tror att mänskligheten är en högt civiliserad enad kultur som experimenterar med livets möjligheter med ett öppet sinne, vi kommer att kolonisera ett flertal ställen i vårt solsystem och en ökad entusiasm över det enkla i rymden kommer att balansera det nuvarande hyperfokuset på komplext liv. Under denna blomstrande kultur så kommer man erkänna alla fysiska processer som liv.

Ja, vi har bara sett början på globalismen. Och den tekniska revolutionen är en orsak till varför globalismen har mycket kvar att utveckla. Avstånden är något helt annat idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in