• 1
  • 2
2020-08-07, 15:40
Medlem
I en annan tråd om kulturmarxism (FB) Vad är kulturmarxism?, så skissade jag 1900-talets tidsperioder så här:

Modernism 1900-1945 (världskrig)

Postmodernism 1945-1989 (atombomben)

Globalism 1989- (kommunismens fall)

Maktlösheten ~2020-

Modernism kännetecknades av ångest på grund av världskrigen och all förstörelse människan skapat. Postmodernismen kännetecknades av ironi då alla värden upplösts i och med atombomben, och att man inte hade något att tro på. Globalismen kännetecknas av gränslöshet då liberalismen sprider sig i och med fri rörelse av människor, kapital och varor, samt av Internets utbredning.

Nästa tidsperiod vill jag kalla Maktlösheten. Den kännetecknas av teknologins herravälde över oss, människan. När vi tidigare använt teknologin för egna ändamål har vi också fått den att växa. Det kommer en tid när den frigör sig från oss. Den enkla principen om att det som man fokuserar sin uppmärksamhet på blir mer livaktigt stämmer. Och visst får den liv. Jag talar förstås om artificiell intelligens och övervakningskapitalismen.

Exakt när detta startas är osäkert. Kanske är coronaviruset försmaken. Vi är nästan maktlösa mot den, och det har vi varit förr, skillnaden denna gång var att vi med all vår teknologi trodde att vi hade koll på det mesta.

All vår teknologi för att ge människan mer styrka kommer att slå tillbaka i sin motsats. Det blir den sedvanliga ironin i allt människor skapar. Vi blir maktlösa. En helt ny situation för människan.

Är jag fel ute?
Citera
2020-08-07, 15:45
Medlem
Opaques avatar
Du beskriver väl mer initiala reaktioner efter varje tidsperiod.

Att människan är adaptiv och kommer över förlamande chocktillstånd bevisas ju av nästkommande tidsperiod som är av en helt annan karaktär.
Citera
2020-08-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Du beskriver väl mer initiala reaktioner efter varje tidsperiod.

Att människan är adaptiv och kommer över förlamande chocktillstånd bevisas ju av nästkommande tidsperiod som är av en helt annan karaktär.

Nu ser du två steg framåt. Det tror jag blir svårt. Jag tycker vi kan skönja nästa period, som vi kanske redan är inne i, men vad som kommer efter den blir svårt - kanske har den med nästa planet att göra.

Edit: Jag håller nog med dig, maktlösheten är inte slutet. Men efter det då?
Senast redigerad av HerrWarum 2020-08-07 kl. 15:51.
Citera
2020-08-07, 15:57
Medlem
Opaques avatar
Kanske är det såpass komplicerat att det blir en omöjlig uppgift att spå.

Alla tidsåldrar du beskriver finns kvar än idag. Postmodernism frodas inom politisk ideologi, globalism är helt allenarådande i.o.m de massiva avregleringar vi skapade redan 1980-talet (Thatcher och Reagan)
Modernism finns kvar i allra högsta välmående i vårt samhälle i form av arkitektur,litteratur och musik

Så det finns ett smörgåsbord att välja och vraka . Tillhör du den ironiska generationen, hatar postmodernism och gillar du att gå i kyrkan och lyssna på Bach.? Du har kommit helt rätt,fötts in i rätt århundrade , nu går det att förverkliga.
Maktlösheten kanske bara är ett symptom på vår tid som har så mycket att erbjuda idag ?
Citera
2020-08-07, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Kanske är det såpass komplicerat att det blir en omöjlig uppgift att spå.

Alla tidsåldrar du beskriver finns kvar än idag. Postmodernism frodas inom politisk ideologi, globalism är helt allenarådande i.o.m de massiva avregleringar vi skapade redan 1980-talet (Thatcher och Reagan)
Modernism finns kvar i allra högsta välmående i vårt samhälle i form av arkitektur,litteratur och musik

Så det finns ett smörgåsbord att välja och vraka . Tillhör du den ironiska generationen, hatar postmodernism och gillar du att gå i kyrkan och lyssna på Bach.? Du har kommit helt rätt,fötts in i rätt århundrade , nu går det att förverkliga.

Jo men det finns också en huvudtendens, en Zeitgeist, som är ny trots att det gamla finns kvar som avlagringar.
Citera
2020-08-07, 16:01
Medlem
Kineserna känner sig inte hopplösa. Muslimerna känner sig inte hopplösa. Greta känner sig inte hopplös, så nej jag håller inte med. Kampen om världen fortsätter och det kommer fortsätta så länge det finns människor. Hopplöshet är ett falskt tillstånd som gör dig lättare att kontrollera.

Sen tycker jag du ska läsa Life 3.0 for att bredda ditt perspektiv på ai. Återkom gärna till tråden efter det.
Senast redigerad av har 2020-08-07 kl. 16:07.
Citera
2020-08-07, 16:07
Medlem
Vet inte om just Covid-19 är starten, men däremot maktlöshet över hur myndigheter förvägrar de gamla och sjuka vård.

Hur maktlösa människor blir satta på bar mark efter att bli utförsäkrade trots allvarliga sjukdomar.

Hur vi blir påtvingade våldsamma invandrade män.

Maktlösheten över att folkviljan ignoreras.
Citera
2020-08-07, 17:10
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Jo men det finns också en huvudtendens, en Zeitgeist, som är ny trots att det gamla finns kvar som avlagringar.

Kanske är för tidigt att belägga nuvarande Zeitgeist med en -ism. Har försökt men misslyckats. Det blir kaos på hjärnkontoret när jag tänker efter.
Citera
2020-08-07, 18:27
Medlem
Ja, man ska nog inte ta min skiss på så stort allvar. Det var mest en tanke som dök upp, utan att jag tuggade på den ett tag.
Citera
2020-08-07, 19:41
Medlem
På 1980-talet kännetecknades samhällen bakom järnridån i skolpropagandan som "övervakningssamhällen", där staten hela tiden hade, eller påstods ha koll på allt vad du gjorde, vilka du träffade och vad du läste...

Detta karaktäriserades i Väst som ett otillständigt ingrepp i människors fri- och rättigheter. Leve det Fria Amerika!

Idag bär de flesta av oss frivilligt på en pjäs som registrerar vår position, våra förflyttningar och det mesta i vår kommunikation med andra! Och vilka som får del av den informationen är vi märkligt obekymrade av!

The times, they are a-changin'...
Citera
2020-08-07, 21:09
Bannlyst
Ja maktlösheten eller något liknande, vi är bara konsumenter.

Kanske den här maktlösheten kan göra något åt oss levande. Tänk om man varit mitt i smeten i Europa. Där vill jag vara konsument, i europa. Jag vill ut och resa.

Känner att maktlösheten bara tar över. Kan vara effekt av coronan, men du är något på spåren. Vidare utveckla tankarna några varv till.
Senast redigerad av Detevigaaviga 2020-08-07 kl. 21:13.
Citera
2020-08-07, 23:12
Medlem
Intressanta reflektioner.

Jag tror att denna svårare/stressigare period för människan kommer att vara vad som föregår den största sociala revolutionen hittills.

Jag tror att inom 100 år så kommer länder att jobba aktivt för att förena sina kulturer till att bli en enda. Globalismen kommer att bli total. Denna process kan sägas vara igång redan men kommer att accelerera riktigt snabbt och ske efter att en eller flera filosofer omkullkastar nuvarande syn på de ideologiska konflikter som pågår.

Religion, filosofi och vetenskap kommer att förenas och inte längre generellt ses som tre helt åtskilda discipliner.

Teknologin kommer inte bli ett problem efter detta då de stora ideologiska krigen i stort sett är över. Teknologin kommer att användas för goda syften.

Jag tror också att människan kommer att låta naturen och stadsmiljöer att smälta in i varandra under samma period då en nyromantisk realism kring naturen kommer att växa.

Jag tror att mänskligheten är en högt civiliserad enad kultur som experimenterar med livets möjligheter med ett öppet sinne, vi kommer att kolonisera ett flertal ställen i vårt solsystem och en ökad entusiasm över det enkla i rymden kommer att balansera det nuvarande hyperfokuset på komplext liv. Under denna blomstrande kultur så kommer man erkänna alla fysiska processer som liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in