• 2
  • 3
2020-08-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
på gröten är det jättegott! I brist på lingonsylt har jag ibland haft även till lagad mat som kräver ngt lite sött. Rostat bröd med sylt och ost är jättegott. Du kan göra scones frukost till helgen - då ska man ha sylt till. Våfflor och pannkakor.

Scones var lite av en tanke jag missat, det är helt rätt. Så scones ska det bli någon morgon. Dessvärre är jag sämst på att äta gröt, jag äter lunch och middag under mina dagar, och har någon mental spärr mot att äta gröt till måltid. Man kanske borde ändra sig på den punkten.
Citera
2020-08-15, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Jag har det gärna i filmjölk, till glass, pannkakor...borde väl kunna göra nån slags smoothie också.
Sån där strawberry shortcake typ; sockerkaka med jordgubbssylt och grädde.
Typiskt, nu måste jag ha en nattmacka..

Syltrutor som jag gjorde i samband med tråden vart ganska gott. Det var sockerkaka, men sylt på, och ovanpå sylten havregryn. Skulle säga en stark 3 på en femgradig skala.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Oj!! Varför har jag inte ätit detta på jag vet inte ens hur länge?! Fördrar med Oboy dock

Pannkakstårta kan du göra!
Rulltårta!
Egen glass med sylt i/sorbet?
Godis?

Rulltårta ska jag prova någon dag, har jag nog aldrig gjort. Godis var en annan bra idé, som jag inte heller gjort. Om det inte märkts än, så är jag inte den som stått mest i köket under mitt liv. Allt gott finns ju att köpa färdigt på mataffären, har varit lite av min inställning tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Om du äter kvarg kan du prova att köpa naturell kvarg och blanda i din sylt som smaksättare.

Tar det inte lite bort effekten av att äta kvarg, tänker att det blir ju rätt mycket kolhydrater då väl??

Citat:
Ursprungligen postat av Soldanella
Jordgubbskräm! Addera potatismjöl o njut med iskall mjölk

Ska det kokas då igen, eller är det bara att addera lite potatismjöl??
Citera
2020-08-15, 15:27
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Scones var lite av en tanke jag missat, det är helt rätt. Så scones ska det bli någon morgon. Dessvärre är jag sämst på att äta gröt, jag äter lunch och middag under mina dagar, och har någon mental spärr mot att äta gröt till måltid. Man kanske borde ändra sig på den punkten.

Mannagrynsgröt...?
Citera
2020-08-15, 15:27
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkqueen
Du kan testa att ha lite av sylten i köttfärssås, det är galet gott.

Åh detta är ett väldigt underskattat tips! Testade det igår. Det var crazy gott i köttfärs!
Citera
2020-08-15, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Mannagrynsgröt...?

Jag gillar nästintill alla sorters gröt, även om havregryn kanske inte är den mest smakrika av maträtter. Men som sagt någon spärr är det, att inte äta gröt till lunch eller middag. Hade kollegor en gång som käkade risgrynsgröt till middag, kan säga att det var lite av en konfliktyta. Jag tyckte de var helt vrickade, och de tyckte jag var lika skum.

Men Mannagryn tror jag på ganska mycket, om det ska vara en combo med jordgubbssylt. I samband med de andra gröterna kan den kanske vara lite för söt.
Citera
2020-08-16, 00:19
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tar det inte lite bort effekten av att äta kvarg, tänker att det blir ju rätt mycket kolhydrater då väl??
Kvarg har ingen effekt i sig. Det är bara ett proteinrikt livsmedel.
Citera
2020-08-17, 22:21
Medlem
Ska det kokas då igen, eller är det bara att addera lite potatismjöl??[/quote]

Sorry, kall i kastrull, blanda sedan potatismjöl med vatten, beroende på mängden bär tjocknar det när man kokar upp det, ibland behövs rejält med extra socker också.. smaka eftersom
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in