2020-08-07, 01:58
Moderator
Chantres avatar
En tallrik med mjölk och massor av sylt.

Du kunde ju ha sparat sylten på burkar. Håller länge med rätt förslutning.
Citera
2020-08-07, 02:01
Medlem
Jag har det gärna i filmjölk, till glass, pannkakor...borde väl kunna göra nån slags smoothie också.
Sån där strawberry shortcake typ; sockerkaka med jordgubbssylt och grädde.
Typiskt, nu måste jag ha en nattmacka..
Citera
2020-08-07, 08:27
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yahnoovas
Bästa på smörgåsen. Med ett glas mjölk. Vilken frulle.
Oj!! Varför har jag inte ätit detta på jag vet inte ens hur länge?! Fördrar med Oboy dock

Pannkakstårta kan du göra!
Rulltårta!
Egen glass med sylt i/sorbet?
Godis?
Citera
2020-08-07, 09:12
Medlem
funktioners avatar
Om du äter kvarg kan du prova att köpa naturell kvarg och blanda i din sylt som smaksättare.
Citera
2020-08-07, 09:17
Medlem
kalkryggars avatar
Tjocka skivor av dagsfärsk långfranska, ett lager smör, skiva några skivor banan på och bre ut jordgubbssylt över. Mums!
Citera
2020-08-07, 12:53
Medlem
Mjälls avatar
Ja sylt i maten! Sylt eller gelé kan man ha i brunsås och grytor. Fast det blir svårt att göra sig av med allt på det sättet. Kan du inte ge bort det? Kanske sätta upp en lapp i huset om du bor i lägenhet. Tanter gillar väl sylt.
Citera
2020-08-09, 08:23
Medlem
Jordgubbskräm! Addera potatismjöl o njut med iskall mjölk
Citera
2020-08-14, 12:53
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hej alla glada.

Jag skulle göra jordgubbssylt för några veckor sedan, för första gången, och skulle ha till pannkakor. Gick väl rätt bra att göra sylten, men gjorde så enormt mycket sylt, så ni anar inte. Skulle jag bara ha den till pannkakor, så skulle jag få äta jordgubbssylt flera år framåt. Kommer inte funka.

Så ge mig tips på vad man kan göra med jordgubbssylt. Jamshake är något jag hittat själv, verkar vara milkshake fast med sylt. Rätt så okej, men andra saker, gärna efterrätter, gillar efterrätter. Om det finns någon huvudrätt, som innehåller jordgubbssylt, så shoot med det med, för jag kan då inte.

Eftersom det är söt sylt så kommer du såklart få äta sötsaker som passar till sylten tills du är utled och förmodlingen mycket fetare midjemått för jordgubssylten är sött..

Håller väl några år i frysen iaf..

Här är iaf 39 jordgubbs recept.. men i ditt fall får du använda sylten istället för hela jordgubbar men då måste du nog räkna bort ev strösocker i recepten

https://www.countryliving.com/food-drinks/g2344/strawberry-desserts/?slide=1
Citera
2020-08-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Eftersom det är söt sylt så kommer du såklart få äta sötsaker som passar till sylten tills du är utled och förmodlingen mycket fetare midjemått för jordgubssylten är sött..

Håller väl några år i frysen iaf..

Här är iaf 39 jordgubbs recept.. men i ditt fall får du använda sylten istället för hela jordgubbar men då måste du nog räkna bort ev strösocker i recepten

https://www.countryliving.com/food-drinks/g2344/strawberry-desserts/?slide=1

Tror inte jag tänkt på att man kan ersätta bär med sylt i recept. Det är en smart tanke. Ska kolla igenom det där och kanske laga något nästa vecka, såg ut som goda grejer.
Citera
2020-08-14, 13:02
Moderator
Maviels avatar
på gröten är det jättegott! I brist på lingonsylt har jag ibland haft även till lagad mat som kräver ngt lite sött. Rostat bröd med sylt och ost är jättegott. Du kan göra scones frukost till helgen - då ska man ha sylt till. Våfflor och pannkakor.
Citera
2020-08-14, 16:12
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Tror inte jag tänkt på att man kan ersätta bär med sylt i recept. Det är en smart tanke. Ska kolla igenom det där och kanske laga något nästa vecka, såg ut som goda grejer.

Visst
Jag tror det är absolut möjligt att använda sylten istället för halva jordgubbar som är osötade men har naturligt fruktsocker isig, men det krävs lite bak -kalkyleringar liksom så att man inte får för mycket sylt och socker i hela anrättningen, dvs för mycket sylt .. Och sen kanske man kan blanda ut sylten mer i hela anrättningen (smeten) och skippar då strösocker i smeten.. Ja det är inte tvärenkelt men det går

Här har du lite mer olika jordgubbe recept

https://www.bonappetit.com/recipes/slideshow/strawberry-recipes
Citera
2020-08-15, 01:36
Medlem
Du kan testa att ha lite av sylten i köttfärssås, det är galet gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in