• 1
  • 2
2020-08-06, 23:18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Jag har noterat något väldigt konstigt, ibland visas värdet på optionerna i portföljen på DeGiro totalt annorlunda än vad de egentligen skall vara värderade medan underliggande aktierna handlas under börsens ordinarie öppettider.

Hur kan detta ske egentligen?
Värdet på optionerna sticker iväg ibland trots att optionspriset var betydligt lägre precis när börsen stängde vid 17.30.

Är det någon annan som märkt av detta?
Citera
2020-08-07, 00:18
Medlem
Jo men det är inget att bry sig om. Ibland är det senast betalt trots att det kan vara en gammal kurs. Oftast är det mittpunkten mellan köp och säljkurs vilket kan få stor effekt när t ex saknas köporder eller om spreaden är extremt stor. Vid något tillfälle har det varit priset när jag gjorde transaktionen som kan ha skett för flera månader sedan. Jag störs inte direkt av det för jag har en ungefärlig bild av korrekt marknadsvärde.

Hoppas att Degiro blir bättre i och med samgåendet med den tyska banken.
Citera
2020-08-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Jag har noterat något väldigt konstigt, ibland visas värdet på optionerna i portföljen på DeGiro totalt annorlunda än vad de egentligen skall vara värderade medan underliggande aktierna handlas under börsens ordinarie öppettider.

Hur kan detta ske egentligen?
Värdet på optionerna sticker iväg ibland trots att optionspriset var betydligt lägre precis när börsen stängde vid 17.30.

Är det någon annan som märkt av detta?

-Se filmen "Wall Street" där myntas uttrycket ,money never sleeps.
Bjuder på klippet och hoppas du fattar.

https://www.youtube.com/watch?v=sLAan2iZs_Y
Citera
2020-08-07, 22:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Jo men det är inget att bry sig om. Ibland är det senast betalt trots att det kan vara en gammal kurs. Oftast är det mittpunkten mellan köp och säljkurs vilket kan få stor effekt när t ex saknas köporder eller om spreaden är extremt stor. Vid något tillfälle har det varit priset när jag gjorde transaktionen som kan ha skett för flera månader sedan. Jag störs inte direkt av det för jag har en ungefärlig bild av korrekt marknadsvärde.

Hoppas att Degiro blir bättre i och med samgåendet med den tyska banken.

Vaknade upp idag imorse av att mina call-optioner hade stigit med x3.. F
ör att två minuter senare sjunka igen, och sedan hamna på marknadspriset.

Plattformen buggar som fan och de bör väl förhelvete kunna investera lite i den.. Deras portfolio-margin är riktigt krånglig att förstå och bör egentligen visa direkt i orderfönstret vad ens marginkrav blir.
Citera
2020-08-08, 06:52
Medlem
Citat:
Vaknade upp idag imorse av att mina call-optioner hade stigit med x3.. F
ör att två minuter senare sjunka igen, och sedan hamna på marknadspriset.

Plattformen buggar som fan och de bör väl förhelvete kunna investera lite i den.. Deras portfolio-margin är riktigt krånglig att förstå och bör egentligen visa direkt i orderfönstret vad ens marginkrav blir.

När du lägger din order finns det en rad precis övanför där du bekräftar din order där det står marginalpåverkan, klicka på den innan du skickar iväg din order så ser du ditt marginalkrav för hela portföljen om din order går till avslut.
Citera
2020-08-08, 10:34
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
När du lägger din order finns det en rad precis övanför där du bekräftar din order där det står marginalpåverkan, klicka på den innan du skickar iväg din order så ser du ditt marginalkrav för hela portföljen om din order går till avslut.

Jag ser inte, är du inne på desktop eller appen?

Du har överskridit ditt investeringsbara saldo. Nettolikviditetsvärdet är 1036.855473 och din marginal före är 1027.000000 och din marginal efter denna transaktion är 1106.000000.

Så jag behöver 1106 kr för att öppna denna position, stämmer det?
Citera
2020-08-08, 10:44
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Jag ser inte, är du inne på desktop eller appen?

Du har överskridit ditt investeringsbara saldo. Nettolikviditetsvärdet är 1036.855473 och din marginal före är 1027.000000 och din marginal efter denna transaktion är 1106.000000.

Så jag behöver 1106 kr för att öppna denna position, stämmer det?
Men lille lille QxZtVyPrQ9981AZX...har du gjort det klassiska misstaget av att bara handla optioner utan att äga en grundplåt med riskkategori A-aktier först?

Innan du börjar handla optioner så ska du köpa en grundplåt med bara A-aktier som kanske motsvarar 70% av ditt egna kapital. Detta kommer leda till att du får en mycket djupare portfölj som kommer kunna belånas oändligt mycket mer.

Så har du 100.000 kr, köp Investor A, Lundberg, Industrivärden osv för 70.000 kr. Vipps så kan du handla optioner för hur mycket som helst nästan. Don't ask me how it works men på något vis funkar det.

Jag har utfärdat optioner för mer än 70% mitt belåningsvärde och sålänge dom inte blir assigned/jag köper tillbaka dom så kan jag handla över mitt egentliga belåningsvärde. Det finns vissa gånger under denna kris då jag legat på 80% belåningsvärde utan att bli margin called även fast mitt egentliga belåningsvärde kanske är 67%
Senast redigerad av Luftgevar 2020-08-08 kl. 10:49.
Citera
2020-08-08, 10:48
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Men lille lille QxZtVyPrQ9981AZX...har du gjort det klassiska misstaget att bara handla optioner utan att äga en grundplåt med riskkategori A-aktier först?

Innan du börjar handla optioner så ska du köpa en grundplåt med bara A-aktier som kanske motsvarar 70% av ditt egna kapital. Detta kommer leda till att du får en mycket djupare portfölj som kommer kunna belånas oändligt mycket mer.

Så har du 100.000 kr, köp Investor A, Lundberg, Industrivärden osv för 70.000 kr. Vipps så kan du handla optioner för hur mycket som helst nästan. Don't ask me how it works men på något vis funkar det.

Jag har utfärdat optioner för mer än 70% mitt belåningsvärde och sålänge dom inte blir assigned/jag köper tillbaka dom så kan jag handla över mitt egentliga belåningsvärde.

Ja, men jag har inte fört över portföljen ännu från Avanza!
Är förnärvarande dessutom rätt så koncentrerad i en kategori C-aktie!

Är ej intresserad av att ställa ut optioner förtillfället men däremot belåna portföljen med de underliggande aktierna som säkerhet.

Blir dock ständigt förvirrad över hur fan de räknar ut margin.
Kan de inte bara ha en ruta där det står tydligt vad margin skall vara (?)
Citera
2020-08-08, 10:53
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ja, men jag har inte fört över portföljen ännu från Avanza!
Är förnärvarande dessutom rätt så koncentrerad i en kategori C-aktie!

Är ej intresserad av att ställa ut optioner förtillfället men däremot belåna portföljen med de underliggande aktierna som säkerhet.

Blir dock ständigt förvirrad över hur fan de räknar ut margin.
Kan de inte bara ha en ruta där det står tydligt vad margin skall vara (?)
Ja dom är fullständigt obegripliga när det gäller att förklara deras margin. Som Aktiestrindberg sa så kan man klicka på marginalpåverkan för att på förhand se vad som händer, men min uppfattning är att den inte fungerar. Ibland ska jag köpa tillbaka utställda puts, och då visar marginalpåverkan att jag kommer gå från kanske 34.592 kronor investeringsbart saldo till 38.285 kr. Men efter att affären är gjord så hamnar jag på 58.294 kronor investeringsbart saldo, dvs bra mycket större än vad marginalpåverkan visar.

Jag får förövrigt beklaga över att du är intresserad i en kategori C-aktie, belåningsvärdena på dom är usla. En kategori A aktie är som natt och dag jämfört med en C-aktie.
Citera
2020-08-08, 10:55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ja dom är fullständigt obegripliga när det gäller att förklara deras margin. Som Aktiestrindberg sa så kan man klicka på marginalpåverkan för att på förhand se vad som händer, men min uppfattning är att den inte fungerar. Ibland ska jag köpa tillbaka utställda puts, och då visar marginalpåverkan att jag kommer gå från kanske 34.592 kronor investeringsbart saldo till 38.285 kr. Men efter att affären är gjord så hamnar jag på 58.294 kronor investeringsbart saldo, dvs bra mycket större än vad marginalpåverkan visar.

Jag får förövrigt beklaga över att du är intresserad i en kategori C-aktie, belåningsvärdena på dom är usla. En kategori A aktie är som natt och dag jämfört med en C-aktie.

Vad är belåningsvärdet på dem nu igen då?
Försöker hitta i handdboken men finner ej.
Citera
2020-08-08, 10:57
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Vad är belåningsvärdet på dem nu igen då?
Försöker hitta i handdboken men finner ej.
Det finns ingen handbok - här i Degiro världen får man gå utifrån egna samt andras erfarenheter.
Min erfarenhet är att en C-aktie har kanske 35% belåningsvärde.

Men du kan ju pröva själv, när det var som värst krasch i mars så sänkte Degiro belåningsvärdena och det kändes som att mina D och C aktier hade noll belåningsvärde typ.
Senast redigerad av Luftgevar 2020-08-08 kl. 10:59.
Citera
2020-08-08, 11:08
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Det finns ingen handbok - här i Degiro världen får man gå utifrån egna samt andras erfarenheter.
Min erfarenhet är att en C-aktie har kanske 35% belåningsvärde.

Men du kan ju pröva själv, när det var som värst krasch i mars så sänkte Degiro belåningsvärdena och det kändes som att mina D och C aktier hade noll belåningsvärde typ.

Från det ena till det andra - DeGiro erbjuder inte en kapitalförsäkring va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in