• 1
  • 2
2020-08-06, 21:57
Medlem
Solblots avatar
Jag var tidigare idag och hämtade en begagnad Husqvarna LTH151. Jag provkörde den, provklippte på samtliga klipphöjder och allt var frid och fröjd.

Väl hemma när jag lastade av den från kärran, tog den i undertill, troligtvis klippaggregatet. Men definitivt inte hårt så det var ingenting jag lade någon energi på. Min gamla har ju behandlats 500 gånger värre och den har inte tagit någon märkbar skada utav det.

Jag började klippa gräset hemma och märkte att strax över klipphöjder 4, alltså 4,5, slog den högre kniven i klippaggregatet och ju högre jag höjde upp den, ju mer slog det i.

Jag har provat att reglera höjden på klippbordet med hjälp av etaget undertill men utan resultat.

Vad i helvete kan ha hänt med min trädgårdstraktor?!
Citera
2020-08-06, 22:03
Medlem
welcometorealitys avatar
Kolla knivarna, de är inte samspelta.Ställ in knivarna, du måste ta bort remmen innan till klippaggregaten.
Citera
2020-08-06, 22:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solblot
Jag var tidigare idag och hämtade en begagnad Husqvarna LTH151. Jag provkörde den, provklippte på samtliga klipphöjder och allt var frid och fröjd.

Väl hemma när jag lastade av den från kärran, tog den i undertill, troligtvis klippaggregatet. Men definitivt inte hårt så det var ingenting jag lade någon energi på. Min gamla har ju behandlats 500 gånger värre och den har inte tagit någon märkbar skada utav det.

Jag började klippa gräset hemma och märkte att strax över klipphöjder 4, alltså 4,5, slog den högre kniven i klippaggregatet och ju högre jag höjde upp den, ju mer slog det i.

Jag har provat att reglera höjden på klippbordet med hjälp av etaget undertill men utan resultat.

Sprucket eller snett klippdäck, löst eller trasig knivspindel
Citera
2020-08-06, 22:09
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:

På min åkklippare var det lagren i klippdäcket som var helt slut så knivarna tog i kåpan.
Citera
2020-08-06, 22:14
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
På min åkklippare var det lagren i klippdäcket som var helt slut så knivarna tog i kåpan.
De behöver inte vara så illa nu, jag tror att knivarna slår i varandra bara
Citera
2020-08-06, 22:28
Medlem
Solblots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Kolla knivarna, de är inte samspelta.Ställ in knivarna, du måste ta bort remmen innan till klippaggregaten.
Hur gör jag detta? Jag är väldigt novis inom området.
Citera
2020-08-06, 22:29
Medlem
Solblots avatar
Citat:
Jag har kollat så knivarna inte går att vicka på, så då torde lagren vara uteslutna?
Citera
2020-08-06, 22:29
Medlem
Solblots avatar
Citat:
Knivarna slår inte i varandra. Jag ser på insidan av klippdäcket vart ena kniven tar i.
Citera
2020-08-06, 22:37
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Många knivar har du, de brukar räknas i par, de små sitter ihop, oftas nuförtiden så har man två par.Den ena knivparet ska stå klockan 12 och 6 och den andra tvärsemot kl 3 och 9 från vänster till höger.Om det sitter fel då måste du ta bort remmen till klippagregatet för att åtgärda detta.
Citera
2020-08-06, 22:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Är det två knivar ska ena peka frammåt och den andra åt sidan. Är det vanlig kilrem flyttar man dom med handkraft är det kuggrem måste man släppa remmen det är för att inte knivarna ska slå i varandra.
Tar kniven i kåpan är det annat fel
Citera
2020-08-06, 22:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Jag har kollat så knivarna inte går att vicka på, så då torde lagren vara uteslutna?
Har du kollat aggreagatremmarna under kåpan
Citera
2020-08-06, 22:43
Medlem
Solblots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är det två knivar ska ena peka frammåt och den andra åt sidan. Är det vanlig kilrem flyttar man dom med handkraft är det kuggrem måste man släppa remmen det är för att inte knivarna ska slå i varandra.
Tar kniven i kåpan är det annat fel
Då är det alltså något annat fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här