2020-08-06, 21:09
Medlem
Jag och min ögonläkare är tyvärr lite oense.
Har problem med torra ögon och även fläck inuti ögonvitan.

Så jag frågade läkaren nyligen om detta då jag var oroad ifall det kanske är (cancer). Ja jag vet att det är föruthastat att tänka så.
Men samtidigt tycker jag inte läkarens svar var den bästa.
Denne menar typ att det är som en vanlig leverfläck man kan få på huden. Lite nonchalant svar kan jag tycka av en erfaren läkare.
Jag förklarade att fläcken dykt upp lite senare i livet när ja va 15 ungefär.

Tycker inte jag får rätt svar och funderar på att kanske gå till en annan ögonläkare.

Någon som vet om vad tillståndet kallas eller vad det är för sjukdom?
Citera
2020-08-06, 21:36
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Jag och min ögonläkare är tyvärr lite oense.
Har problem med torra ögon och även fläck inuti ögonvitan.

Så jag frågade läkaren nyligen om detta då jag var oroad ifall det kanske är (cancer). Ja jag vet att det är föruthastat att tänka så.
Men samtidigt tycker jag inte läkarens svar var den bästa.
Denne menar typ att det är som en vanlig leverfläck man kan få på huden. Lite nonchalant svar kan jag tycka av en erfaren läkare.
Jag förklarade att fläcken dykt upp lite senare i livet när ja va 15 ungefär.

Tycker inte jag får rätt svar och funderar på att kanske gå till en annan ögonläkare.

Någon som vet om vad tillståndet kallas eller vad det är för sjukdom?

GOOGLE

Pinguecula
Pinguecula är en inlagring av fettvävnad som utvecklats i ögats bindhinna. Detta ser ut som en gulaktig fläck eller bula på ögonvitan. Pinguecula orsakar oftast inga större besvär än rent kosmetiska. I vissa fall kan sveda, klåda, svullnad eller inflammation uppstå. Dessa symptom lindras då i första hand med ögondroppar eller salva. Ibland ger pinguecula även problem vid kontaktlinsanvändning.
Citera
2020-08-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
GOOGLE

Pinguecula
Pinguecula är en inlagring av fettvävnad som utvecklats i ögats bindhinna. Detta ser ut som en gulaktig fläck eller bula på ögonvitan. Pinguecula orsakar oftast inga större besvär än rent kosmetiska. I vissa fall kan sveda, klåda, svullnad eller inflammation uppstå. Dessa symptom lindras då i första hand med ögondroppar eller salva. Ibland ger pinguecula även problem vid kontaktlinsanvändning.

Trodde jag faktiske med från en början tills jag hittade något som heter, Nevus on the eye.
Kan man göra operation?
Är svensk sjukvård npgon expertis inom området eller måste jag söka mig utomlands.
Citera
2020-08-06, 21:59
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Trodde jag faktiske med från en början tills jag hittade något som heter, Nevus on the eye.
Kan man göra operation?
Är svensk sjukvård npgon expertis inom området eller måste jag söka mig utomlands.

Nu har ju jag dock inte träffat alla ögonläkare i Sverige så har väldigt svårt att uttala mig om det. Du hade väl träffat EN så kanske lite tidigt att börja söka sig utomlands.

Hahaha
Citera
2020-08-06, 22:06
Medlem
Citat:
Nu har ju jag dock inte träffat alla ögonläkare i Sverige så har väldigt svårt att uttala mig om det. Du hade väl träffat EN så kanske lite tidigt att börja söka sig utomlands.

Hahaha

Kan vara en av de sämsta jag någonsin mött. Ursäkta till läkare som gör ett gott jobb.
Nej men skämtåsido, om man skryter om sitt jävla arbete och pratar om sin erfarenhet.
Ja då kan jag ändå tycka att man ska veta vad man gör. Känner mig lite som en försöks kanin just nu.
Citera
2020-08-06, 22:08
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Kan vara en av de sämsta jag någonsin mött. Ursäkta till läkare som gör ett gott jobb.
Nej men skämtåsido, om man skryter om sitt jävla arbete och pratar om sin erfarenhet.
Ja då kan jag ändå tycka att man ska veta vad man gör. Känner mig lite som en försöks kanin just nu.

Finns privata läkare.. Google hjälper dig med det skall du se.
Citera
2020-08-06, 22:19
Medlem
Citat:
Finns privata läkare.. Google hjälper dig med det skall du se.

Det är ju redan en privat läkare jag har besökt nu.
Citera
2020-08-06, 22:22
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Då kontaktar du vårdcentralen för en remiss till sjukhuset
Citera
2020-08-06, 22:26
Medlem
Citat:
Kan man göra operation?

Och vad är nevus on the eye för något?
Citera gärna.
Citera
2020-08-07, 10:38
Bannlyst
Ögonläkaren du träffade är den sämsta du någonsin träffat bara för att han gav dig ett svar som inte stämmer överrens med din hypokondri? Varför tror du att du vet bättre än ögonläkaren, ditt dumme fan?
Citera
2020-08-07, 10:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Och vad är nevus on the eye för något?
Citera gärna.

Födelsemärke på ögat. Sitter dock oftast på iris.
Citera
2020-08-07, 20:32
Medlem
Citat:
Kan man göra operation?

Om du är missnöjd med din ögonläkare så kan du be att få en s.k. second opinion hos en annan ögonläkare. Ett andra utlåtande, eller en ny bedömning helt enkelt.

Jag vet inte om du hunnit läsa på S:t Eriks Ögonsjukhus hemsida, men där står massa bra fakta.

Nu är det ju väldigt sällsynt med cancer i ögat, men det kan vara bra att läsa på lite mer om det:

"Ögonmelanom är en cancerform som drabbar ögat. Sjukdomen är relativt ovanlig och drabbar mellan 70 och 80 personer varje år i Sverige. De flesta som drabbas är äldre, runt 50 år, men det händer att även yngre drabbas."
https://sankterik.se/sv-se/patient/s...var/ogoncancer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in