• 1
  • 2
2020-08-06, 15:47
Medlem
hej jag och mina kollegor jobbar i en liten frendo butik, vi jobbar alltid ensamma, vanligtvis 7-8 timmar, men på helgerna och vissa vardagar så kan det sträcka sig till 11 timmar, vi har inte heller någon rast eller lunch under denna tiden, och kan inte heller riktigt pusta ut, då det speciellt nu är väldigt mycket folk som kommer till butiken.
min kollega säger att hon har kollat upp att det är fullt okej för chefen att kräva dessa arbetstiderna då som butiksbiträde så ska mina kunna "vila" mellan kunderna, vi har ju inte tid med det då vi har så extremt mycket att göra på jobbet, även sånt som inte involverar att stå i kassan så all tid går ju åt att nästan stressa ihjäl sig, är det någon som vet om detta stämmer?
Citera
2020-08-06, 15:50
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tk131
hej jag och mina kollegor jobbar i en liten frendo butik, vi jobbar alltid ensamma, vanligtvis 7-8 timmar, men på helgerna och vissa vardagar så kan det sträcka sig till 11 timmar, vi har inte heller någon rast eller lunch under denna tiden, och kan inte heller riktigt pusta ut, då det speciellt nu är väldigt mycket folk som kommer till butiken.
min kollega säger att hon har kollat upp att det är fullt okej för chefen att kräva dessa arbetstiderna då som butiksbiträde så ska mina kunna "vila" mellan kunderna, vi har ju inte tid med det då vi har så extremt mycket att göra på jobbet, även sånt som inte involverar att stå i kassan så all tid går ju åt att nästan stressa ihjäl sig, är det någon som vet om detta stämmer?

Har du kontaktat facket?
Citera
2020-08-06, 15:53
Medlem
Ducadreams avatar
Kontakta facket. Du har rätt till 5 min rast för varje timme.
Citera
2020-08-06, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Har du kontaktat facket?
Inte än, jag har problem att logga in på mitt konto, men tänkte ringa vid nästa möjliga tillfälle
Citera
2020-08-06, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Kontakta facket. Du har rätt till 5 min rast för varje timme.

Så du har läst deras avtal mellan arbetare och arbetsgivare samt eventuella lokala avtal? Så enkelt svaret var då.

Edit:
Jag jobbar i Sverige på ett rikstäckande bolag inom gruvindustrin, vi går under IF Metall gruvavtal. Men, jag vet inte hur alla orter har. Men vi har ett lokalt avtal som bara gäller våran arbetsplats, en arbetsplats som består av runt 10 avdelningar. Där avhandlas bland annat de lokala lönerna samt förmåner, där står även att rast kan tas om möjlighet ges.
Vi är på jobbet 8 timmar per dag, får betalt för 8 timmar. Vi kan inte räkna med att äta annat än på arbetsplatsen medans vi jobbar, vi kan inte räkna med att gå till något fikarum och vila 5 minuter.

Avtal är inte så enkla, ska det diskuteras måste man veta om riks avtal finns, lokalt avtal eller inget alls mellan arbetare och arbetsgivare.
Senast redigerad av Benke-guzz 2020-08-06 kl. 16:11.
Citera
2020-08-06, 16:41
Medlem
Citat:

Jag tycker du ska läsa lite om arbetstidslagen som är ett minimum, och eventuellt avtal är bättre.

Att tänka på när det gäller avtal så kan det skilja sig ganska mycket mellan avtalsområden. En del har lokala avtal på arbetsplatserna. Gäller att navigera rätt.

Om kollegan kollat med chefen
1. Inte säkert chefen har koll
2. Chefen kanske har koll, men väljer att ge det besked som gynnar bolaget och kan sen skylla på att hen inte visste
Skyldigheter lär man alltid få reda på av en chef, rättigheterna kan det vara si o så med.

Oftast är arbetstagares rättigheter en kostnad eller jobbigt för ett företag.

Arbetsmiljöfrågor kan du vända dig till skyddsombud i facket oavsett om du är med i facket eller ej, skyddsombuden företräder arbetsmiljöverket i första hand.
Citera
2020-08-06, 17:32
Medlem
killawifes avatar
Du har rätt till rast om du arbetar mer än 5 timmar i sträck. Att arbeta 11 timmar utan en eller ett par hela raster är inget jag hade gått med på men det förekommer i vissa branscher. Allt är reglerat i avtal men jag har aldrig hört talas om ett avtal där man inte får nån rast för att man skulle ha det lugnt mellan kunderna så det stämmer knappast. Det handlar nog bara om att arbetsgivaren utnyttjar unga anställda som inte vet vad som gäller och inte vågar ställa några krav. Det är väldigt vanligt.

Vi har också väldigt mycket att göra på mitt jobb pga Corona med extremt ökad stressnivpå och ökad förtjänst för företaget. Men ingen extra personal eller nåt för det.
Citera
2020-08-06, 17:57
Medlem
Citat:

Haha, nej hon har inte kollat upp någonting. Du är enligt lag tvungen att ha minst 30 minuters ihållande rast efter 6 timmar. På din rast har du rätten att lämna allting på arbetet och gå därifrån. Arbetar du mer än 8 timmar skall du ha 45 minuters rast och någon paus var sjätte timme. Rasten ska vara schemalagd och det skall finnas anvisas plats att ta den på om man inte vill gå från arbetsplatsen.

AL

Citat:
15 § Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

[S2]Arbetsgivaren skall på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

[S3]Rasterna skall förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning skall vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.

Men eftersom att du arbetar på Handels bakgård blir jag inte förvånad om de via LO har avtalat bort rasten mot "måltidsuppehåll" i dryg 3 minuter.
Citera
2020-08-06, 18:07
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benke-guzz
Så du har läst deras avtal mellan arbetare och arbetsgivare samt eventuella lokala avtal? Så enkelt svaret var då.

Edit:
Jag jobbar i Sverige på ett rikstäckande bolag inom gruvindustrin, vi går under IF Metall gruvavtal. Men, jag vet inte hur alla orter har. Men vi har ett lokalt avtal som bara gäller våran arbetsplats, en arbetsplats som består av runt 10 avdelningar. Där avhandlas bland annat de lokala lönerna samt förmåner, där står även att rast kan tas om möjlighet ges.
Vi är på jobbet 8 timmar per dag, får betalt för 8 timmar. Vi kan inte räkna med att äta annat än på arbetsplatsen medans vi jobbar, vi kan inte räkna med att gå till något fikarum och vila 5 minuter.

Avtal är inte så enkla, ska det diskuteras måste man veta om riks avtal finns, lokalt avtal eller inget alls mellan arbetare och arbetsgivare.

Enligt lag har man rätt till rast efter 5 timmars arbete i sträck, oavsett avtal.
Citera
2020-08-06, 19:32
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:

Man måste få rast å speciellt lunchrast minst en halvtimme sen en kvart på förmiddagen å en kvart på eftermiddagen, din chef gör fel.
Citera
2020-08-06, 19:44
Medlem
Börjar du gnälla så kommer chefen leta efter sätt att ge dig sparken så håll tyst.
Låt någon av dina kollegor gnälla istället.
Citera
2020-08-06, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Haha, nej hon har inte kollat upp någonting. Du är enligt lag tvungen att ha minst 30 minuters ihållande rast efter 6 timmar. På din rast har du rätten att lämna allting på arbetet och gå därifrån. Arbetar du mer än 8 timmar skall du ha 45 minuters rast och någon paus var sjätte timme. Rasten ska vara schemalagd och det skall finnas anvisas plats att ta den på om man inte vill gå från arbetsplatsen.

AL

Men eftersom att du arbetar på Handels bakgård blir jag inte förvånad om de via LO har avtalat bort rasten mot "måltidsuppehåll" i dryg 3 minuter.
Lite lustigt att du motsäger dig själv.

Först säger du "att enligt lag ska man ha minst 30 minuters ihållande rast efter 6 timmar"

Sedan hänvisar du till text från arbetstidslagen där det står att rast skall tas efter 5 timmar?

Sen finns det ju undantag även i lagen.

Vidare kan arbetstidslagen avtalas bort i stora delar i kollektivavtal och i vissa delar tom i lokala avtal.

Dock kan vi nog vara överens om att det aldrig kommer att vara OK att jobba 11 timmar utan rast/måltidsuppehåll!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in