Citat:
Ursprungligen postat av
Tk131
hej jag och mina kollegor jobbar i en liten frendo butik, vi jobbar alltid ensamma, vanligtvis 7-8 timmar, men på helgerna och vissa vardagar så kan det sträcka sig till 11 timmar, vi har inte heller någon rast eller lunch under denna tiden, och kan inte heller riktigt pusta ut, då det speciellt nu är väldigt mycket folk som kommer till butiken.
min kollega säger att hon har kollat upp att det är fullt okej för chefen att kräva dessa arbetstiderna då som butiksbiträde så ska mina kunna "vila" mellan kunderna, vi har ju inte tid med det då vi har så extremt mycket att göra på jobbet, även sånt som inte involverar att stå i kassan så all tid går ju åt att nästan stressa ihjäl sig, är det någon som vet om detta stämmer?
Jag tycker du ska läsa lite om arbetstidslagen som är ett minimum, och eventuellt avtal är bättre.
Att tänka på när det gäller avtal så kan det skilja sig ganska mycket mellan avtalsområden. En del har lokala avtal på arbetsplatserna. Gäller att navigera rätt.
Om kollegan kollat med chefen
1. Inte säkert chefen har koll
2. Chefen kanske har koll, men väljer att ge det besked som gynnar bolaget och kan sen skylla på att hen inte visste
Skyldigheter lär man alltid få reda på av en chef, rättigheterna kan det vara si o så med.
Oftast är arbetstagares rättigheter en kostnad eller jobbigt för ett företag.
Arbetsmiljöfrågor kan du vända dig till skyddsombud i facket oavsett om du är med i facket eller ej, skyddsombuden företräder arbetsmiljöverket i första hand.