• 1
  • 2
2020-08-06, 12:21
Medlem
Hej, jag har ett problem som förstör mina dagar väldigt mycket och jag vet inte om det är fel på mig eller inte.

Jag kan när jag lyssnar eller kollar på en del filmer få för mig saker som jag annars inte har tänkt på innan, ex. När jag kollade på serien ”13 reasons why” så handlade det mycket om självmord osv. och efter det fick jag för mig att jag var självmordsbenägen och vågade inte gå nära knivar osv. Senaste lyssnade jag på en p3 dokumentär och ”spice-epidemin” och har fått för mig att jag kan testa droger osv som jag inte ens vill. Och jag lyssnade på en morddokumentär och fick för mig att jag var kapabel till att skada folk, vilket jag inte ens är!!!!!!!!
jag gör allt för att få bort tankarna för att jag vill inte ens tänka sådär.

Så min fråga är: är det något fel på mig? Är detta någon slags övertänkande eller vad är detta?
Citera
2020-08-06, 12:26
Medlem
Låter som tvångstankar och/eller påträngande tankar med inslag av ångest. Är du stressad?
Citat:
Ursprungligen postat av Strasst
Hej, jag har ett problem som förstör mina dagar väldigt mycket och jag vet inte om det är fel på mig eller inte.

Jag kan när jag lyssnar eller kollar på en del filmer få för mig saker som jag annars inte har tänkt på innan, ex. När jag kollade på serien ”13 reasons why” så handlade det mycket om självmord osv. och efter det fick jag för mig att jag var självmordsbenägen och vågade inte gå nära knivar osv. Senaste lyssnade jag på en p3 dokumentär och ”spice-epidemin” och har fått för mig att jag kan testa droger osv som jag inte ens vill. Och jag lyssnade på en morddokumentär och fick för mig att jag var kapabel till att skada folk, vilket jag inte ens är!!!!!!!!

Så min fråga är: är det något fel på mig? Är detta någon slags övertänkande eller vad är detta?
Citera
2020-08-06, 12:30
Medlem
Så du är lätt påverkad?

Har du några problem med att hantera det?
Är det svårt på något sätt att hantera det?

Kan du utveckla en strategi eller ett sätt att hantera det och leva ditt liv lyckligt?
Är det möjligt för dig att göra ovanstående?

Är meningen med tråden att du behöver hjälp med ovanstående?
Vill du ha förslag och tips hur utför ovanstående? Eller är du kapabel till att göra det själv?
Citera
2020-08-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NostalgiskSlyna
Låter som tvångstankar och/eller påträngande tankar med inslag av ångest. Är du stressad?

Jag är inte en jätte stressad person, men ibland har jag enkelt att stressa upp mig inför stora skolarbeten (prestationsångest) osv. Men de har blivit bättre på senaste. Dessa tankar som jag har påverkar mig ganska mycket och jag blir helt förtvivlad över att jag ens kan tänka såhär.
Citera
2020-08-06, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Så du är lätt påverkad?

Har du några problem med att hantera det?
Är det svårt på något sätt att hantera det?

Kan du utveckla en strategi eller ett sätt att hantera det och leva ditt liv lyckligt?
Är det möjligt för dig att göra ovanstående?

Är meningen med tråden att du behöver hjälp med ovanstående?
Vill du ha förslag och tips hur utför ovanstående? Eller är du kapabel till att göra det själv?

Ja det var ganska bra beskrivit, jag blir lätt påverkad av det jag hör/ser och jag tar det till en sån överdriven nivå. Jag lever ett fantastiskt liv med stöttande personer överallt men dessa tankar (USCH)!!!!!!
Och JA jag vill helst ha hjälp att hantera dessa tankar för det är så oerhört jobbigt när de tankarna väl dyker upp.
Citera
2020-08-06, 12:51
Medlem
Är du tjej i tonåren?
Citera
2020-08-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemkuk
Är du tjej i tonåren?

Ja å fyller snart 17
Citera
2020-08-06, 13:04
Medlem
Citat:
Ja å fyller snart 17

Det förklarar ju onekligen saken. Det växer bort.
Citera
2020-08-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ja det var ganska bra beskrivit, jag blir lätt påverkad av det jag hör/ser och jag tar det till en sån överdriven nivå. Jag lever ett fantastiskt liv med stöttande personer överallt men dessa tankar (USCH)!!!!!!
Och JA jag vill helst ha hjälp att hantera dessa tankar för det är så oerhört jobbigt när de tankarna väl dyker upp.

Ok, då ska jag försöka att hjälpa dig genom att ge några förslag på hur möjligt kan förbättra din situation.

1. Börja med att acceptera den sidan av dig själv. Det är inget fel på att vara lätt påverkad, förneka det inte - vilket skulle göra hanterings processen så mkt svårare. Acceptera att du fungerar så istället.

2. När du väl accepterat att du faktiskt fungerar så, så blir det mycket lättare att göra någonting åt saken. Då kan vi titta på olika sätt för dig att nå "serenity" d.v.s innre lugn & ro.
Och här tänker jag bara ge några förslag på saker som kan hjälpa då alla människor är individer så vi fungerar alla lite olika och föredrar olika metoder.
1. Det finns massor av andnings övningar som man kan prova. Googla och du kommer hitta tonvis
2. Yoga - Populärt bland tjejer och killar finner en flexibel tjej otroligt attraktivt..
3. Meditation
4. Taichi
5. Sport
6. Kampsport - Eftersom du är tjej så har du extremt mycket att vinna av det här alternativet.

Det är några av dom vanliga sätten för att uppnå en ny nivå av lugn i sinnet.
Helt omöjligt för mig att sitta och säga gör si så får du det resultatet.
Jag är helt medveten om att Aftonbladet osv gör så konstant men människan fungerar inte så....
Tyvärr är du helt enkelt tvungen till att experimentera & pröva lite själv här.

Hoppas du tycker att något av det jag sa låter rimligt och att det ger en liten "knuff" på vägen åt det hållet du vill utvecklas till att vara.

Btw att "be" är inte en dålig idé oavsett om du är troende eller inte då dom psykologiska effekterna av att "be" är uppenbara helst i utsagda ord men föredrar du att göra det tyst så låt vara så.
En Jounal/dagbok har också uppenbara effekter psykologiskt som är ruggigt svårt att argumentera emot.

Iaf. Ta det du tycker är rimligt och som du gillar av vad jag sa och gå & bli/var fantastisk. Lycka till!
Senast redigerad av Chilledippen 2020-08-06 kl. 13:10.
Citera
2020-08-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Ok, då ska jag försöka att hjälpa dig genom att ge några förslag på hur möjligt kan förbättra din situation.

1. Börja med att acceptera den sidan av dig själv. Det är inget fel på att vara lätt påverkad, förneka det inte - vilket skulle göra hanterings processen så mkt svårare. Acceptera att du fungerar så istället.

2. När du väl accepterat att du faktiskt fungerar så, så blir det mycket lättare att göra någonting åt saken. Då kan vi titta på olika sätt för dig att nå "serenity" d.v.s innre lugn & ro.
Och här tänker jag bara ge några förslag på saker som kan hjälpa då alla människor är individer så vi fungerar alla lite olika och föredrar olika metoder.
1. Det finns massor av andnings övningar som man kan prova. Googla och du kommer hitta tonvis
2. Yoga - Populärt bland tjejer och killar finner en flexibel tjej otroligt attraktivt..
3. Meditation
4. Taichi
5. Sport
6. Kampsport - Eftersom du är tjej så har du extremt mycket att vinna av det här alternativet.

Det är några av dom vanliga sätten för att uppnå en ny nivå av lugn i sinnet.
Helt omöjligt för mig att sitta och säga gör si så får du det resultatet.
Jag är helt medveten om att Aftonbladet osv gör så konstant men människan fungerar inte så....
Tyvärr är du helt enkelt tvungen till att experimentera & pröva lite själv här.

Hoppas du tycker att något av det jag sa låter rimligt och att det ger en liten "knuff" på vägen åt det hållet du vill utvecklas till att vara.

Btw att "be" är inte en dålig idé oavsett om du är troende eller inte då dom psykologiska effekterna av att "be" är uppenbara helst i utsagda ord men föredrar du att göra det tyst så låt vara så.
En Jounal/dagbok har också uppenbara effekter psykologiskt som är ruggigt svårt att argumentera emot.

Iaf. Ta det du tycker är rimligt och som du gillar av vad jag sa och gå & bli/var fantastisk. Lycka till!

Tack så mycket!!! Ska verkligen testa detta 👍🏼👍🏼👍🏼
Citera
2020-08-06, 13:54
Medlem
Citat:
Tack så mycket!!! Ska verkligen testa detta 👍🏼👍🏼👍🏼

Är du nöjd med ditt svar eller är det något som du vill ha förklarat eller något jag var på tok för difus i?

Som kille, använder man ganska få ord jämfört med vad en tjej skulle göra & kanske till och med behöver. Så tveka inte inför att ställa frågor.
Citera
2020-08-06, 14:21
Medlem
Citat:

KBT är ett alternativ om du vill reflektera lite mer över dina tankar.
Alla människor har konstiga tankemönster ibland; vissa mer än andra. Förr eller senare kommer du inse att tankarna egentligen inte betyder något och speglar inte dig som person.
Kan ta tid att vänja sig vid den insikten, men det blir bättre, det lovar jag dig.
Senast redigerad av Deballerur 2020-08-06 kl. 14:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in