2020-08-06, 09:49
Medlem
Hej! Har en dröm om att öppna ett litet klädföretag men förstår inte riktigt vart Man vänder sig för skapa sina egna tröjor, hoodies och liknande. Någon som har lite kunskap om detta och vill dela med sig? Försöker inte bli nästa Nike utan vill bara försöka skapa ett litet företag som förhoppningsvis växa med tiden. Vill jätte gärna lära mig hur sånt fungerar. Tacksam för alla svar
Citera
2020-08-06, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheDestroyerOfIsis
Hej! Har en dröm om att öppna ett litet klädföretag men förstår inte riktigt vart Man vänder sig för skapa sina egna tröjor, hoodies och liknande. Någon som har lite kunskap om detta och vill dela med sig? Försöker inte bli nästa Nike utan vill bara försöka skapa ett litet företag som förhoppningsvis växa med tiden. Vill jätte gärna lära mig hur sånt fungerar. Tacksam för alla svar

Designar du själv? Du kan ju sy själv till en början.
Citera
2020-08-06, 10:05
Medlem
SYSTEMexes avatar
Shopify funkar fint för det. Finns mängder av info på google och youtube
Citera
2020-08-06, 12:46
Medlem
HoppigGrodas avatar
Citat:

Vet en polare som har ett företag som säljer tröjor med tryck på.

Som jag kommer ihåg det hade han kontaktat ett tiotal tröj försäljare från alibaba och aliexpress (chines sidor). Han fick då några exemplar som han testade och den leverantören med det bästa exemplaret pratade han vidare med för priser i bulk samt om de kan lösa tryck på tröjan.

Han berätta att det är för dyrt att lösa allt genom någon Svensk leverantör. Han har nu ett snusktig bra inköpspris. Exakt pris vet jag inte men han sa att det är riktigt riktigt bra.
Citera
2020-08-06, 16:56
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoppigGroda

Som jag kommer ihåg det hade han kontaktat ett tiotal tröj försäljare från alibaba och aliexpress (chines sidor). Han fick då några exemplar som han testade och den leverantören med det bästa exemplaret pratade han vidare med för priser i bulk samt om de kan lösa tryck på tröjan.

Han berätta att det är för dyrt att lösa allt genom någon Svensk leverantör. Han har nu ett snusktig bra inköpspris. Exakt pris vet jag inte men han sa att det är riktigt riktigt bra.

Hur är det med tull? Behöver man betala något extra i Sverige när man importerar från Kina?
Citera
2020-08-06, 18:03
Medlem
Citat:

Tack så mycket för ditt svar! Ska kolla in på de. Tänkte kontakta ett antal svenska tryckerier och se om de går att trycka mina prints här i Sverige. Kanske är lättare att beställa allting från Asien samt trycka tröjorna där borta med. Uppskattar verkligen att du tog tid och svarade
Citera
2020-08-07, 09:29
Medlem
HoppigGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Hur är det med tull? Behöver man betala något extra i Sverige när man importerar från Kina?

Det tog mig 3 min att hitta detta på google.

Citat från tullens hemsida:
Citat:
När du näthandlar under 1 700 kronor utanför EU behöver du inte betala tull men du ska alltid betala moms. Du kanske också behöver betala frakt och administrativa avgifter till postföretaget.

Svaret på din fråga är; JA om du beställer över 1700kr.
Citera
2020-08-07, 09:39
Medlem
HoppigGrodas avatar
Citat:
Tack så mycket för ditt svar! Ska kolla in på de. Tänkte kontakta ett antal svenska tryckerier och se om de går att trycka mina prints här i Sverige. Kanske är lättare att beställa allting från Asien samt trycka tröjorna där borta med. Uppskattar verkligen att du tog tid och svarade

Lättare och lättare, det tar lång tid att få hem grejerna från Kina speciellt i dessa tider. Dock så är det mycket billigare att köra allt via nån fabrik i Kina. Sveriges tryckerier är riktigt dyra meeen man får sina tröjor snabbt. Jag har köpt mycket från Kina och kundservicen på vettiga Kineser är underbar.

Om man tänker ur ett företagsperspektiv så köper man från Kina och det är inge mer snack om den saken.
Citera
2020-08-07, 12:18
Medlem
Etsy

Kläderna får du "skapa" någon annan stans men lätt att sälja & väldigt bred exponering. Folk köper allt möjligt obskyrt på Etsy, många som "slö-shoppar" för att de har långtråkigt... typ.
Citera
2020-08-08, 21:53
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Det tog mig 3 min att hitta detta på google.

Citat från tullens hemsida:

Svaret på din fråga är; JA om du beställer över 1700kr.

Jag förstår som dom flesta som är smarta att man kan söka själv efter information. Men vad blir det för tråd då? Jag söker av princip inte efter information förräns jag måste. För det kan förstöra en en hel tråd och göra den ointressant att läsa.

Jag tänkte berätta hur jag råkade ut för tull på kinesiska varor jag importerade till sverige. Men du kan ju söka efter det på google!
Citera
2020-08-10, 12:06
Medlem
HoppigGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Jag förstår som dom flesta som är smarta att man kan söka själv efter information. Men vad blir det för tråd då? Jag söker av princip inte efter information förräns jag måste. För det kan förstöra en en hel tråd och göra den ointressant att läsa.

Jag tänkte berätta hur jag råkade ut för tull på kinesiska varor jag importerade till sverige. Men du kan ju söka efter det på google!

Beror helt på situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in