2020-08-06, 08:49
Medlem
1FFs avatar
Detta låter intressant - https://www.ghacks.net/2020/08/06/wi...-dns-settings/.

Ett steg framåt och en välbehövlig förbättring som kommer till Windows.
Citera
2020-08-06, 19:42
Medlem
salxars avatar
Kommer som jag förstått det oerhört sällan vara påslaget by default, så i slutändan är det meningslöst. Kommer dröja många år innan ISP:er hoppar på det hela.
Citera
2020-08-06, 19:50
Medlem
Föredrar att göra detta direkt via firefox ^^
Skulle inte förvåna mig om inställningen i Windows inte förhindrar Microsoft att få tillgång innan krypteringen sker ;D
Citera
2020-08-06, 20:34
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Föredrar att göra detta direkt via firefox ^^
Skulle inte förvåna mig om inställningen i Windows inte förhindrar Microsoft att få tillgång innan krypteringen sker ;D
Edge skickar varje länk du klickar på till Microsoft. Kommer knappast ändras av DNS.
Citera
2020-08-06, 22:02
Medlem
Inte speciellt banbrytande iom att funktionen redan finns i Firefox och Chrome om man känner för att aktivera den.

Sedan bör man ju också tänka på att krypteringen endast hindrar din ISP från insyn. Leverantören av den krypterade DNS-servern man väljer att använda (ex Cloudflare, Google, Microsoft, NextDNS, m.fl) kommer fortfarande att ha full insyn.

Personligen tycker jag nästan det känns tryggare att använda min ISP:s okrypterade DNS. Google vet redan tillräckligt mycket om mig och behöver inte utöver detta dessutom få tillgång till mina DNS-uppslag.
Citera
2020-08-07, 23:28
Medlem
1FFs avatar
Nu behövs bara en bra VPN så är Windows där som det var tänkt från början. Tanken var ju att det skulle vara folkets OS. Funktionellt, säkert för vardagligt användande.

Med en VPN ovanpå säkerheten genom krypterad DNS så blir Windows säkert nog för de flesta situationer.

Tillräckligt för att kunna sitta i publika situationer och göra säkra köp.
Citera
2020-08-10, 19:29
Medlem
Själv har man en dröm om att WireGuard en dag ska byggas in i Windows.

Lär dock aldrig hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in