Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-06, 05:31
  #1
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...el-grov-gavle/
05 augusti 23:49, Misshandel, grov, Gävle

Skottlossning i Gävle.

Flera personer ringer till Polisen om att det sker en skottlossning i Gävle på Stora Esplanadgatan. Ett flertal patruller åker till platsen och påbörjar utredningsåtgärder som förhör och att spärra av på platsen. Ingen målsägande har anträffats men Polisen kommer att skriva en anmälan om grov misshandel.

Polisen kommer inte att lämna ut mer uppgifter i ärendet under natten.
Vet någon mer om händelsen?
Citera
2020-08-06, 06:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://polisen.se/aktuellt/handelse...el-grov-gavle/
05 augusti 23:49, Misshandel, grov, Gävle

Skottlossning i Gävle.

Flera personer ringer till Polisen om att det sker en skottlossning i Gävle på Stora Esplanadgatan. Ett flertal patruller åker till platsen och påbörjar utredningsåtgärder som förhör och att spärra av på platsen. Ingen målsägande har anträffats men Polisen kommer att skriva en anmälan om grov misshandel.

Polisen kommer inte att lämna ut mer uppgifter i ärendet under natten.
Vet någon mer om händelsen?

Fy va läskigt. Jag vaknade vid 3 i natt på söder,tyckte jag hörde höga röster och sen som dova smällar. Jag sprang upp och öppnade balkongdörren,men hördes ingenting då. Men det här var ju på söder vid 3 tiden,så då kanske det var något annat.
Citera
2020-08-06, 07:33
  #3
Medlem
Någon som har mer information här?
Citera
2020-08-06, 10:38
  #4
Medlem
Någon som vet något?

Enligt ett vittne som uttalade sig i GD (Med namn och bild, modigt eller korkat?) så såg det ut som att någon helt klart blev träffad då skytten stod bara nån enstaka meter ifrån och BO låg ner när det sköts. Sedan plockades hylsorna upp av skytten

Hur kan det rubriceras som grov misshandel när nån står och skjuter mot nån sådär?
Citera
2020-08-06, 10:40
  #5
Medlem
Blev han träffad?

– Ja, jag var helt säker på att han blev ihjälskjuten. Det var så pass nära mellan dem att jag inte kan tänka mig att han inte träffade.

Enligt vittnet i tidningen
Citera
2020-08-06, 11:06
  #6
Medlem
Bor alldeles bredvid där. Var ute kl 00.30 och varken såg eller hörde något. Var ett par killar som stod utanför en port där det hände enligt bilderna i tidningen. Men dom bara stod där då och pratade. Enligt en filmsnutt från svt så ser det ut som poliserna markerar hylsor på backen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...ssning-i-gavle
Citera
2020-08-06, 11:45
  #7
Medlem
Saxat ur gd:

” Polisen gjorde fynd på flera platser vid bostadsområdet Nordost efter nattens skjutningar. Hylsor och ett skotthål har påträffats. Fyra personer är anhållna och polisen bekräftar att det är personer ur kända kriminella grupperingar.
– Det är personer i den kriminella världen som vi känner till, säger polisens presstalesperson Mikael Hedström.”

Vilka är kapabla att göra såna saker? Det känns som är de är många ändå
Citera
2020-08-06, 12:51
  #8
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Fyra anhållna för skottlossning i Gävle):
Två personer, födda 2002 och 1997, har anhållits på sannolika skäl misstänkta för försök till grov misshandel och grovt vapenbrott den 5 augusti 2020 i Gävle. Två personer under 18 år har anhållits skäligen misstänkta för samma brott.

Flera förundersökningsåtgärder vidtas nu, bland annat förhör med vittnen och förhör med de misstänkta tillsammans med försvarare. Senast på söndag kl. 12.00 måste åklagaren ta ställning till en eventuell häktning.
Gävle tingsrätt, mål: B 2507-20
Citera
2020-08-06, 13:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Fyra anhållna för skottlossning i Gävle):
Två personer, födda 2002 och 1997, har anhållits på sannolika skäl misstänkta för försök till grov misshandel och grovt vapenbrott den 5 augusti 2020 i Gävle. Två personer under 18 år har anhållits skäligen misstänkta för samma brott.

Flera förundersökningsåtgärder vidtas nu, bland annat förhör med vittnen och förhör med de misstänkta tillsammans med försvarare. Senast på söndag kl. 12.00 måste åklagaren ta ställning till en eventuell häktning.
Gävle tingsrätt, mål: B 2507-20

Så unga asså? Overkligt
Citera
2020-08-06, 16:08
  #10
Medlem
"Två släppta i Gävleärende
Publicerad: 2020-08-06 14:26:20

Åklagaren har hävt anhållandet av de två personer under 18 år som varit anhållna som skäligen misstänkta för försök till grov misshandel och grovt vapenbrott.
- Det är fråga om unga personer och den lägre misstankegraden, vilket innebär att det inte finns skäl att hålla dem fortsatt frihetsberövade. Misstankarna är inte avskrivna, säger kammaråklagare Annika Hessel som ansvarar för utredningen"

Källa åklagarmyndigheten
Citera
2020-08-06, 22:54
  #11
Medlem
vinpetrols avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...s-sen-tidigare

Citat:
– Det här personerna är bekanta för oss sedan tidigare och vi vet att de tillhör en kriminell gruppering som vi haft ögonen på en längre tid, säger Mikael Hedström, presstalesperson region Mitt.

Jag har bara citerat en liten del av artikeln.
Citera
2020-08-08, 01:08
  #12
Medlem
vinpetrols avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...-gavle-slappta

Anhållna efter skottlossningen på Nordost i Gävle släppta
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback