Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Ja det är med bilar som det mesta här i livet = hundar, kvinnor, religioner = man tror att man gjort det bästa valet, och försvararar detta beslut in i det absurda = en helt naturlig reaktion, om man inte har annat att jämföra med - så du är ursäktad - och jag respekterar din uppfattning.
Till ditt försvar kan anföras att du inte är tekniker.
Man behöver inte vara maskiningenjör för VETA att vilofriktionen är den största friktionen.
Men man måste acceptera fakta - om vilofriktionen.
Leder till att bästa greppet mot underlaget (det våta leriga gräset) har de däck som från början samarbetar tvångsmässigt = är "stelkopplade".
De elektroniskt styrda 4x4-systemen är bra - men de kommer aldrig att vara i nivå med stelkopplade hjul.
Jag har själv sett både Porschar och nya "elektroniska" Defender m fl bilar komma till korta mot stelaxlade och stelkopplade 4x4-bilar på vått och lerigt gräs.
Du har helt rätt i att Lada Niva och Suzuki Jimny inte är vad man väljer för att färdas komfortabelt varken på motorvägen och i stan.
Där väljer jag bilarnas bil = Toyota Land Cruiser eller Mercedes G-klass - eller kanske en Jeep Grand Cherokee.
Men vi kan väl vara vänner ändå - vare sig vi gillar Flattar eller taxar - rödhåriga eller blondiner - men det blir svårare med religioner - så jag väljer att vara ateist!
Ja det är rätt tydligt vem och vilka i sådana här trådar som har mer tekniska kunskaper etc än andra…
Porsches PTM må vara bra, t o m jäkligt bra, ev t o m det bästa idag i det segmentet av AWD. Men, de allra flesta moderna AWD jobbar faktiskt på i princip samma sätt, en drös snabbar sensorer som känner av en massa saker förutom vad just hjulen gör i förhållande till varandra, och blixtsnabbt reglerar och fördelar drivkraft mellan de olika hjulen för att på bästa sätt bota slir, sladd, stabilisera o s v. Så skillnaden är inte så jäkla stor mellan de bättre systemen i denna gren, alltså dynamisk körning i normal hastigheter från 0-200 eller mer, på vad som normalt är att anse som något som liknar väg.
Där har faktiskt dina stelopererade favoriter inte en chans… För testa gärna att spärra hej vilt i fördelningslåda och diffar, och sätt fart på en halkig slingrande landsväg och känn hur armsvetten närmar sig Tännforsen….
Den som kört lite med typ svetsad diff i nån bakhjulsdriven busbil (jag har…) vet att den bryter loss bakänden själv på både gaspådrag och gasavslag i kurvor, och är närmast livsfarlig om föraren inte har koll på detta och vet vad han gör…
Däremot, om det ska tugga sig fram över nyplöjd leråker, eller gena rätt uppför Kebnekajse, så är fullspäckat oftast i sitt esse, och svårslaget.
Min egen Passat -18 går som tåget i kasst väglag, mycket stabilt, tar sig fram tryggt i djup snö etc, och största risken är att man blir lite för självsäker och plötsligt är snön så djup att bilens underrede börjar packa snön och förrädiskt lyfter och rätt vad det är så spinner det, för att man tappar för mycket tryck på hjulen. Har själv fått utstå den rodnaden en gång, och då såg man en annan brist med dessa system, att de kan fallera om ett eller två hjul förlorar eller får för lite fäste. Bilen kan alltså hänga på underredet och t ex spinna med 2 hjul diagonalt, de som har för kasst fäste för lite tryck mot backen. Detta skulle undvikas om det fanns möjlighet att spärra t ex fördelningslådan och bakaxeln. Men igen, syftet med denna bil och dess AWD är inte att gena uppför Kebnekajse etc. Så det ÄR en bra ”fyrhjulsdrift” för vad bilen är tänkt för. Men skulle vara idiotiskt i t ex en mer dedikerad terrängbil.
Citat:
Ursprungligen postat av
StorFetAnka
Folk som köper en sån clownmobil å åker runt i den är samma typ av klientel som löptränar med gummistövlar. De har blivit blåsta helt enkelt, lurade att köpa en dyrare kärra som är sämre på allt. Nästan lite fult mot gummistövlarna dock då de åtminstone är användbara när de är blött. En SUV är mer som en hybrid mellan gummistövlar å löpskor som påstås vara bra för båda ändamålen men i verkligheten är de förstås obekväma att löpa i å läcker som ett såll när det blir regn.
SUVar, eller CrossOver, har alla sina för och nackdelar, precis som vanliga personbilar eller mer dedikerade offroadare. Det handlar mest om vad man vill ha och behöver ha.
Jag ser flera fördelar med SUV över en vanlig personbil, men vill (ännu) inte själv ha en SUV, men imponeras ändå av dessa på flera punkter de gånger jag åker i, eller kör dessa. Att kalla det för ”clownbilar” visar egentligen bara på fördomar.