2025-09-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Inte "diffen" som låser sig sig själv(automatiskt).
Är "antislir" som via ABS-systemet bromsar slirande hjul.
Kallas inom offroadhobbyn för "bromsvärmare", eftersom bromsarna efter ett tag blir så överhettade att hele ABS-systemet slås ut - inkl antislirfunktionen.

Vad som kan förkomma på vissa Jeepar är lamellbroms i differentialen.
Då är det säkert det jag tänker på, läste det som hastigast i manualen.
Citera
2025-09-16, 07:05
Medlem
Sun Rulers avatar
Nu har vi inte en SUV längre men det jag uppskattar med en SUV är, utrymmen, markfrigång, sitter och högt och ges en god översikt.

En god vän har en Kia EV9, lastutrymmet är enormt och komforten är god. Summa summarum, en trevlig SUV.
Citera
2025-09-16, 07:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
de skapar väl kanske någon bild av säkerhet - tex småbarnsmamman som kör ungarna i bilen tänker att hon sitter i en stridsvagn som ska skydda telningarna och samtidigt sätter henne i en form av helikopter-perspektiv nån meter ovan asfalten.

Du har nog rätt. Samtidigt såg jag i veckan (inte första gången) en mamma med sitt barn på kanske 5-7 år framför sig på sparkcykeln. Ingen av dem hade hjälm, kördes i full fart och barnet hade styrstången tio centimeter från ansiktet.

En fördel med SUV:en är annars att skadorna på fälgarna oftast blir mindre när de skrapar i mot trottoarkanter på grund av högre profil på däcken.
Det är också skönare när man blir äldre att sätta sig i en bil än att krypa in i en bil.

Annars håller jag med TS, vi pratar miljö hela tiden men man ska samtidigt välja en stor bil som kostar mer, drar mer och släpper ut mer både vid tillverkning och drift.
Citera
2025-09-16, 07:54
Medlem
avcs avatar
Citat:
Förutom att du strör axiom, blandat med felaktigheter, så har du både fel och rätt i vissa saker
Men vad är PTM(Pitt Till Mitten?).

Jag har med egna ögon sett Jeep Wrangler Rubicon och Porsche försöka ta sig fram i lervälling och framförallt på vått och lerigt gräs.
Vad JAG har sett, flera gånger, är att en Porsche Cayenne(?) inte hade en chans mot en Wrangler Rubicon med ARB luftstyrda differentialspärrar.
Porschen stod och "prövade" ett hjul i taget, utan att få fäste för hjulen.
Min uppfattning är att både Suzuki Jimny och Lada Niva är bättre på lerigt gräs än Porsche - grundat på vad jag sett.
För att komma loss på t ex lerigt gräs krävs att ALLA HJUL SAMARBETAR OCH GRIPER IN SAMTIDIGT - och inte står och prövar sig fram med ett hjul i taget.
Det här är naturlagar!
Ursäkta förbannat segt svar. Nu ska vi ta det lass du slängde som om det vore en förbannad skottkärra full av lera, självbedrägeri och halvsanningar, och vi ska plocka ner det bit för jävla bit.

För det första: PTM står för Porsche Traction Management, inte "Pitt Till Mitten", även om det var ett rätt kul jävla försök. Det är ett avancerat AWD-system som inte bara sitter och väntar på att hjulen ska börja snurra som en jävla tombola. Det jobbar aktivt, fördelar kraft blixtsnabbt, och är designat för att ge maximalt grepp på asfalt, grus, snö, regn, och ja, även jävla lervälling om du inte kör som en blind jävla giraff med parkinson.

Du har sett med egna ögon att en Wrangler Rubicon klår en Porsche Cayenne i lera? Ja, och jag har sett en jävla grävmaskin klå en Ferrari i en sandgrop. Betyder det att grävhelvetet är en bättre sportbil? NEJ! Det är olika jävla verktyg för olika jävla jobb. Wranglern är byggd som en primitiv jävla bergsget med hjul, diffspärrar, lågväxel och en konstruktion som skriker "jag pissar på komfort, ge mig lera!" Cayennen däremot är en lyx-SUV som kan köra i 250 km/h på Autobahn och samtidigt ta sig fram i snöstorm, men den är inte byggd för att krypa genom träsk som en jävla pansarvagn.

Och att du tycker Jimny och Lada Niva är bättre på lerigt gräs? Ja, det är fan inte omöjligt. De är små, lätta, har mekaniska system som är brutalt effektiva i låg fart och skitigt underlag. Men att jämföra dem med en Porsche är som att jämföra en jävla hammare med en schweizisk armékniv. Båda kan slå, men den ena har fan GPS, laser och en jävla korkskruv.

Sen kommer du med "naturlagar" som om du vore Newtons arga kusin. Ja, alla hjul måste samarbeta, vilket är exakt vad moderna AWD-system gör. Skillnaden är att vissa system prioriterar komfort, säkerhet och prestanda i normala förhållanden, medan andra är byggda för att ta sig fram i terräng som får en jävla stridsvagn att kapitulera av uppgivenhet. Du kan liksom inte dissa PTM för att den inte är bäst i lera. Det är som att klaga på att en jävla ubåt inte flyger.

Så nej, det du har sett är inte en jävla dom över teknikens kapacitet. Det är en observation av olika fordon i olika miljöer. Och att dra slutsatsen att Porsche är sämre för att den inte klår en Wrangler i lervälling är som att säga att en jävla Formel 1-bil är värdelös för att den inte klarar en skogsstig. Åt helvete!
Senast redigerad av avc 2025-09-16 kl. 07:59.
Citera
2025-09-16, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Ursäkta förbannat segt svar. Nu ska vi ta det lass du slängde som om det vore en förbannad skottkärra full av lera, självbedrägeri och halvsanningar, och vi ska plocka ner det bit för jävla bit.

För det första: PTM står för Porsche Traction Management, inte "Pitt Till Mitten", även om det var ett rätt kul jävla försök. Det är ett avancerat AWD-system som inte bara sitter och väntar på att hjulen ska börja snurra som en jävla tombola. Det jobbar aktivt, fördelar kraft blixtsnabbt, och är designat för att ge maximalt grepp på asfalt, grus, snö, regn, och ja, även jävla lervälling om du inte kör som en blind jävla giraff med parkinson.

Du har sett med egna ögon att en Wrangler Rubicon klår en Porsche Cayenne i lera? Ja, och jag har sett en jävla grävmaskin klå en Ferrari i en sandgrop. Betyder det att grävhelvetet är en bättre sportbil? NEJ! Det är olika jävla verktyg för olika jävla jobb. Wranglern är byggd som en primitiv jävla bergsget med hjul, diffspärrar, lågväxel och en konstruktion som skriker "jag pissar på komfort, ge mig lera!" Cayennen däremot är en lyx-SUV som kan köra i 250 km/h på Autobahn och samtidigt ta sig fram i snöstorm, men den är inte byggd för att krypa genom träsk som en jävla pansarvagn.

Och att du tycker Jimny och Lada Niva är bättre på lerigt gräs? Ja, det är fan inte omöjligt. De är små, lätta, har mekaniska system som är brutalt effektiva i låg fart och skitigt underlag. Men att jämföra dem med en Porsche är som att jämföra en jävla hammare med en schweizisk armékniv. Båda kan slå, men den ena har fan GPS, laser och en jävla korkskruv.

Sen kommer du med "naturlagar" som om du vore Newtons arga kusin. Ja, alla hjul måste samarbeta, vilket är exakt vad moderna AWD-system gör. Skillnaden är att vissa system prioriterar komfort, säkerhet och prestanda i normala förhållanden, medan andra är byggda för att ta sig fram i terräng som får en jävla stridsvagn att kapitulera av uppgivenhet. Du kan liksom inte dissa PTM för att den inte är bäst i lera. Det är som att klaga på att en jävla ubåt inte flyger.

Så nej, det du har sett är inte en jävla dom över teknikens kapacitet. Det är en observation av olika fordon i olika miljöer. Och att dra slutsatsen att Porsche är sämre för att den inte klår en Wrangler i lervälling är som att säga att en jävla Formel 1-bil är värdelös för att den inte klarar en skogsstig. Åt helvete!
Ja det är med bilar som det mesta här i livet = hundar, kvinnor, religioner = man tror att man gjort det bästa valet, och försvararar detta beslut in i det absurda = en helt naturlig reaktion, om man inte har annat att jämföra med - så du är ursäktad - och jag respekterar din uppfattning.
Till ditt försvar kan anföras att du inte är tekniker.
Man behöver inte vara maskiningenjör för VETA att vilofriktionen är den största friktionen.
Men man måste acceptera fakta - om vilofriktionen.
Leder till att bästa greppet mot underlaget (det våta leriga gräset) har de däck som från början samarbetar tvångsmässigt = är "stelkopplade".
De elektroniskt styrda 4x4-systemen är bra - men de kommer aldrig att vara i nivå med stelkopplade hjul.
Jag har själv sett både Porschar och nya "elektroniska" Defender m fl bilar komma till korta mot stelaxlade och stelkopplade 4x4-bilar på vått och lerigt gräs.
Du har helt rätt i att Lada Niva och Suzuki Jimny inte är vad man väljer för att färdas komfortabelt varken på motorvägen och i stan.
Där väljer jag bilarnas bil = Toyota Land Cruiser eller Mercedes G-klass - eller kanske en Jeep Grand Cherokee.

Men vi kan väl vara vänner ändå - vare sig vi gillar Flattar eller taxar - rödhåriga eller blondiner - men det blir svårare med religioner - så jag väljer att vara ateist!
Citera
2025-09-16, 13:46
Medlem
StorFetAnkas avatar
Folk som köper en sån clownmobil å åker runt i den är samma typ av klientel som löptränar med gummistövlar. De har blivit blåsta helt enkelt, lurade att köpa en dyrare kärra som är sämre på allt. Nästan lite fult mot gummistövlarna dock då de åtminstone är användbara när de är blött. En SUV är mer som en hybrid mellan gummistövlar å löpskor som påstås vara bra för båda ändamålen men i verkligheten är de förstås obekväma att löpa i å läcker som ett såll när det blir regn.
Citera
2025-09-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ja det är med bilar som det mesta här i livet = hundar, kvinnor, religioner = man tror att man gjort det bästa valet, och försvararar detta beslut in i det absurda = en helt naturlig reaktion, om man inte har annat att jämföra med - så du är ursäktad - och jag respekterar din uppfattning.
Man behöver inte vara maskiningenjör för VETA att vilofriktionen är den största friktionen.
Leder till att bästa greppet mot underlaget (det våta leriga gräset) har de däck som från början samarbetar tvångsmässigt = är "stelkopplade".
De elektroniskt styrda 4x4-systemen är bra - men de kommer aldrig att vara i nivå med stelkopplade hjul.
Jag har själv sett både Porschar och nya "elektroniska" Defender m fl bilar komma till korta mot stelaxlade och stelkopplade 4x4-bilar på vått och lerigt gräs.
Du har helt rätt i att Lada Niva och Suzuki Jimny inte är vad man väljer för att färdas komfortabelt varken på motorvägen och i stan.
Där väljer jag bilarnas bil = Toyota Land Cruiser eller Mercedes G-klass - eller kanske en Jeep Grand Cherokee.

Men vi kan väl vara vänner ändå - vare sig vi gillar Flattar eller taxar - rödhåriga eller blondiner - men det blir svårare med religioner - så jag väljer att vara ateist!

Ja det är rätt tydligt vem och vilka i sådana här trådar som har mer tekniska kunskaper etc än andra…
Porsches PTM må vara bra, t o m jäkligt bra, ev t o m det bästa idag i det segmentet av AWD. Men, de allra flesta moderna AWD jobbar faktiskt på i princip samma sätt, en drös snabbar sensorer som känner av en massa saker förutom vad just hjulen gör i förhållande till varandra, och blixtsnabbt reglerar och fördelar drivkraft mellan de olika hjulen för att på bästa sätt bota slir, sladd, stabilisera o s v. Så skillnaden är inte så jäkla stor mellan de bättre systemen i denna gren, alltså dynamisk körning i normal hastigheter från 0-200 eller mer, på vad som normalt är att anse som något som liknar väg.

Där har faktiskt dina stelopererade favoriter inte en chans… För testa gärna att spärra hej vilt i fördelningslåda och diffar, och sätt fart på en halkig slingrande landsväg och känn hur armsvetten närmar sig Tännforsen….
Den som kört lite med typ svetsad diff i nån bakhjulsdriven busbil (jag har…) vet att den bryter loss bakänden själv på både gaspådrag och gasavslag i kurvor, och är närmast livsfarlig om föraren inte har koll på detta och vet vad han gör…

Däremot, om det ska tugga sig fram över nyplöjd leråker, eller gena rätt uppför Kebnekajse, så är fullspäckat oftast i sitt esse, och svårslaget.

Min egen Passat -18 går som tåget i kasst väglag, mycket stabilt, tar sig fram tryggt i djup snö etc, och största risken är att man blir lite för självsäker och plötsligt är snön så djup att bilens underrede börjar packa snön och förrädiskt lyfter och rätt vad det är så spinner det, för att man tappar för mycket tryck på hjulen. Har själv fått utstå den rodnaden en gång, och då såg man en annan brist med dessa system, att de kan fallera om ett eller två hjul förlorar eller får för lite fäste. Bilen kan alltså hänga på underredet och t ex spinna med 2 hjul diagonalt, de som har för kasst fäste för lite tryck mot backen. Detta skulle undvikas om det fanns möjlighet att spärra t ex fördelningslådan och bakaxeln. Men igen, syftet med denna bil och dess AWD är inte att gena uppför Kebnekajse etc. Så det ÄR en bra ”fyrhjulsdrift” för vad bilen är tänkt för. Men skulle vara idiotiskt i t ex en mer dedikerad terrängbil.

Citat:
Ursprungligen postat av StorFetAnka
Folk som köper en sån clownmobil å åker runt i den är samma typ av klientel som löptränar med gummistövlar. De har blivit blåsta helt enkelt, lurade att köpa en dyrare kärra som är sämre på allt. Nästan lite fult mot gummistövlarna dock då de åtminstone är användbara när de är blött. En SUV är mer som en hybrid mellan gummistövlar å löpskor som påstås vara bra för båda ändamålen men i verkligheten är de förstås obekväma att löpa i å läcker som ett såll när det blir regn.

SUVar, eller CrossOver, har alla sina för och nackdelar, precis som vanliga personbilar eller mer dedikerade offroadare. Det handlar mest om vad man vill ha och behöver ha.
Jag ser flera fördelar med SUV över en vanlig personbil, men vill (ännu) inte själv ha en SUV, men imponeras ändå av dessa på flera punkter de gånger jag åker i, eller kör dessa. Att kalla det för ”clownbilar” visar egentligen bara på fördomar.
Citera
2025-09-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

För testa gärna att spärra hej vilt i fördelningslåda och diffar, och sätt fart på en halkig slingrande landsväg och känn hur armsvetten närmar sig Tännforsen….
Den som kört lite med typ svetsad diff i nån bakhjulsdriven busbil (jag har…) vet att den bryter loss bakänden själv på både gaspådrag och gasavslag i kurvor, och är närmast livsfarlig om föraren inte har koll på detta och vet vad han gör…

Däremot, om det ska tugga sig fram över nyplöjd leråker, eller gena rätt uppför Kebnekajse, så är fullspäckat oftast i sitt esse, och svårslaget.

Du har rätt!
Att köra fulldiffat(som kidsen säger) på en kurvig och isig landsväg är utan tvekan blodtryckshöjande.
Mest skräckinjagande är en Lock Right i bakaxeln - för den spärrar lite som den vill.
Då är en torsen där bak lite mer förlåtande.
Men allra läskigast är "AGA-diff"(också som kidsen säger) på kurvig isbelagd väg.

Men vanliga SUV:ar kan bete sig läskigt också.
Minns att jag provkörde en Volvo S90, när den var ny, en vinterdag på nyskrapad mindre landsväg.
Vägen var alltså lite spårig efter vägskrapans tänder.
I en långsträckt högerkurva, med god fart, gav jag ytterligare lite gaspådrag.
Då ändrade Volvon HELT STYRKARAKTÄR och övergick från understyrning till överstyrning.
Jag klarade kurvan med höger framhjul tangerande den överplogade dikeskanten.
Men nära avåkning var det.
Så FY för bilar med "automatisk" inkoppling av bakhjulsdriften.
Lika illa som AGA-diff!
Citera
2025-09-16, 16:21
Medlem
avcs avatar
Citat:

Vilofriktion är inte hela jävla sanningen. Ja, den är större än glidfriktion, men det betyder inte att ett system som bygger på att alla hjul är "tvångskopplade" automatiskt är bäst i alla situationer. Det är som att säga att en yxa är bättre än en motorsåg för att den saknar elektronik. Det är en jävla förenkling. Elektroniskt styrda AWD-system är inte bara “bra”. De är befängt effektiva när de är rätt konfigurerade. De kan reagera snabbare än en mänsklig förare någonsin kan.

Du har sett Porschar och Defenders komma till korta? Well, jag har sett folk med bergsklättrarutrustning halka på en trottoar. Det betyder inte att utrustningen är värdelös; det betyder att förhållandena och föraren spelar roll. En Porsche Cayenne är inte byggd för att krypa genom lervälling som en sibirisk jävla APC. Den är byggd för att ge prestanda på väg, komfort, och ändå klara terräng good enough. Att jämföra den med en stelaxlad Wrangler är som att jämföra en schweizisk armékniv med en slägga. Olika verktyg, olika syften.

Och att säga att elektroniska system “aldrig” kommer vara i nivå med stelkopplade hjul är att iGnorera hela jävla utvecklingen inom torque vectoring, aktiv differentialstyrning, och realtidsdata från sensorer som gör att bilen vet mer om underlaget än föraren själv. Du kan ha hur mycket vilofriktion du vill; om du inte har rätt däcktryck, rätt viktfördelning, och rätt momentfördelning, så står du ändå där och spinner som en jävla hamster i en oljebefläckad glasskål.

Du hyllar Land Cruiser, G-klass och Grand Cherokee. Absolut, de är jävligt kompetenta. Men vet du vad? De använder också avancerade elektroniska system. G-klassen har tre diffspärrar, ja; men den har också ESP, ABS, och en jävla datorhjärna som hjälper till att optimera greppet. Du kan inte hylla dem och samtidigt dissa elektroniken. Det är som att säga att du älskar pizza men hatar deg.

Och din liknelse med hundar, kvinnor och religioner? Den är poetisk, men också jävligt avslöjande. Du erkänner att folk försvarar sina val in i det absurda, och det är fan exakt vad du gör här. Du har sett vissa bilar prestera bättre i lera, och nu har du byggt en jävla ideologi kring det. Verkligheten är mer komplex än så. Teknik utvecklas. System förbättras. Och det som var sant för 20 år sen är inte nödvändigtvis sant idag.

Så ja, vi kan vara vänner ändå. Jag är gärna vän med alla (förutom Dr Tinnitus). Men jag kommer fan inte låta dig stå oemotsagd när du försöker begrava modern AWD-teknik som om det vore en jävla bluff! Nej, den är inte perfekt, men den är fan inte sämre bara för att den inte är stel som ett jävla järnspett.
Citera
2025-09-16, 20:22
Medlem
Citat:
Du har rätt!
Att köra fulldiffat(som kidsen säger) på en kurvig och isig landsväg är utan tvekan blodtryckshöjande.
Mest skräckinjagande är en Lock Right i bakaxeln - för den spärrar lite som den vill.
Då är en torsen där bak lite mer förlåtande.
Men allra läskigast är "AGA-diff"(också som kidsen säger) på kurvig isbelagd väg.

Men vanliga SUV:ar kan bete sig läskigt också.
Minns att jag provkörde en Volvo S90, när den var ny, en vinterdag på nyskrapad mindre landsväg.
Vägen var alltså lite spårig efter vägskrapans tänder.
I en långsträckt högerkurva, med god fart, gav jag ytterligare lite gaspådrag.
Då ändrade Volvon HELT STYRKARAKTÄR och övergick från understyrning till överstyrning.
Jag klarade kurvan med höger framhjul tangerande den överplogade dikeskanten.
Men nära avåkning var det.
Så FY för bilar med "automatisk" inkoppling av bakhjulsdriften.
Lika illa som AGA-diff!

Det du beskriver ang S90 tror jag kan vara rätt olika beroende på bil. T ex så är 4Motion på den Passat jag har primärt FWD men kan på millisekunder skicka väl avvägd kraft till det/de hjul som har bäst grepp, detta sköts av en drös sensorer som håller koll på en massa saker. Systemet är här primärt sikte på säkerhet och stabilitet, inte för att vara skojigast. Och jag har testat och pressat systemet på alla möjliga sätt på vägar och plogade isbanor på sjöar, och upplever det som mycket stabilt och tryggt utan överraskningar att tala om.
Ska man ha roligt så får man ta i rejält och bara jäkligt bestämd med rattande och gaspådrag, så kan man köra rejält brett så det känns ungefär som en äkta 4WD med kraftbalansen mer på bakhjulen.
Citera
2025-09-16, 21:14
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ja det är rätt tydligt vem och vilka i sådana här trådar som har mer tekniska kunskaper etc än andra…
Ja, inte fan är det du iallafall.

Det är också tydligt vem som sitter och luktar på sin egen självbild som om den vore en jävla parfym från Stuttgart. Du öppnar med en fittklappning som om du vore AWD-profetens utvalde, men det du levererar är en blandning halvsanningar, nostalgiskt svammel och en bögpassat-fetisch som borde få en egen jävla diagnos.

Citat:
Porsches PTM må vara bra, t o m jäkligt bra, ev t o m det bästa idag i det segmentet av AWD. Men, de allra flesta moderna AWD jobbar faktiskt på i princip samma sätt, en drös snabbar sensorer som känner av en massa saker förutom vad just hjulen gör i förhållande till varandra, och blixtsnabbt reglerar och fördelar drivkraft mellan de olika hjulen för att på bästa sätt bota slir, sladd, stabilisera o s v.
Må vara bra.

Sug på den iGnoranta jävla vanföreställningen.

Må vara bra.

Det är som att säga att en jävla rymdraket "må vara snabb".

PTM är inte bara bra, det är en telepatisk jävla kraftfördelare som vet vad du tänker innan du ens rört gaspedalen. Den är så avancerad att den förmodligen kan läsa din skostorlek genom ABS-sensorn. Och du jämför den med "de flesta moderna AWD-system" som om alla system vore en klonarmé av mediokritet. Det är som att säga att alla knivar är lika bra, tills du försöker skära genom stål med en jävla smörkniv från IKEA. Du inser liksom inte att en Passat TDi inte ens är i samma universum som 911 C4, Cayenne V8 Biturbo eller liknande.

Citat:
Så skillnaden är inte så jäkla stor mellan de bättre systemen i denna gren, alltså dynamisk körning i normal hastigheter från 0-200 eller mer, på vad som normalt är att anse som något som liknar väg.
Skillnaden inte stor?! Skillnaden är enorm. Skillnaden är massiv. Horrendouös. Du hade lika gärna kunnat påstå att skillnaden mellan en elgitarr och en ukulele är marginell eftersom båda har strängar. Det är så förbannat efterblivet. Skillnaden är fatal när det gäller hur systemen prioriterar moment, hur snabbt de reagerar, hur de hanterar gränssituationer. Du kan inte bara klumpa ihop dem som om du vore en jävla AWD-kommunist.

Citat:
Där har faktiskt dina stelopererade favoriter inte en chans… För testa gärna att spärra hej vilt i fördelningslåda och diffar, och sätt fart på en halkig slingrande landsväg och känn hur armsvetten närmar sig Tännforsen….
Det där låter som något i stil med att en pansarvagn är chanslös mot en elcykel i en skogsdunge. Stelkopplade system är inte byggda för att dansa balett på landsväg. De är byggda för att förnedra terräng som om den vore en jävla sandlåda. Du kan liksom inte ta en Wrangler med diffspärrar och klaga på att den inte är mjuk i kurvor. Det är som att klaga på att en bulldozer inte har sportläge.

Citat:
Min egen Passat -18 går som tåget i kasst väglag, mycket stabilt, tar sig fram tryggt i djup snö etc, och största risken är att man blir lite för självsäker och plötsligt är snön så djup att bilens underrede börjar packa snön och förrädiskt lyfter och rätt vad det är så spinner det, för att man tappar för mycket tryck på hjulen. Har själv fått utstå den rodnaden en gång, och då såg man en annan brist med dessa system, att de kan fallera om ett eller två hjul förlorar eller får för lite fäste. Bilen kan alltså hänga på underredet och t ex spinna med 2 hjul diagonalt, de som har för kasst fäste för lite tryck mot backen. Detta skulle undvikas om det fanns möjlighet att spärra t ex fördelningslådan och bakaxeln. Men igen, syftet med denna bil och dess AWD är inte att gena uppför Kebnekajse etc. Så det ÄR en bra ”fyrhjulsdrift” för vad bilen är tänkt för. Men skulle vara idiotiskt i t ex en mer dedikerad terrängbil.
Ja, den går som tåget, som ett jävla pendeltåg i rusningstrafik. Stabil, trygg, men inte direkt redo att jaga ner en jävla varg i full kaviar. Du beskriver hur den spinner när underredet packar snö, och sen säger du att det är en bra AWD. Det är som att säga att en båt är bra för att den flyter tills den sjunker. Du erkänner själv att den saknar spärrmöjligheter, men ändå försvarar du den som om den vore AWD:s Messias. Det är inte logik. Det är fan bilmonogami.

Citat:
SUVar, eller CrossOver, har alla sina för och nackdelar, precis som vanliga personbilar eller mer dedikerade offroadare. Det handlar mest om vad man vill ha och behöver ha.
Jag ser flera fördelar med SUV över en vanlig personbil, men vill (ännu) inte själv ha en SUV, men imponeras ändå av dessa på flera punkter de gånger jag åker i, eller kör dessa. Att kalla det för ”clownbilar” visar egentligen bara på fördomar.
Vissa av dem är mer clownbilar än andra. 2 ton plast, 22-tums fälgar, och en förare som tror att fyrhjulsdrift betyder att man kan köra över trottoarhelveten som om de vore sanddyner. Du kan inte försvara hela jävla SUV-segmentet som om det vore en helig ko. Finnes gör drällen av alla de sorter.

Så nej, din text är inte en teknisk analys. Det är en jävla kärleksdikt till din Passat, vilt utspädd med terrängromantik och AWD-filosofi. Jag approberar ditt fläktpojkeri, men jag kommer fan inte låta dig stå oemotsagd när du försöker jämna ut skillnader som är lika tydliga som mellan en traktorjävel och ett Formel 1-åk.
Senast redigerad av avc 2025-09-16 kl. 21:22.
Citera
2025-09-16, 23:05
Medlem
För de som kanske är lite nyfikna på hur olika system kan bete sig när de testas så planterar jag dessa klipp.
Det ser inte ut som att Porsche SUV med sitt PTM är så där våldsamt överlägsen Audi SUV Q5/Q7 i just dessa enkla test…

https://youtu.be/AoynQg_6PgE?si=xbnv-LaTZNTMsIdX

https://youtu.be/hJGuaNDsvYM?si=rJNgH2VZBok9bD-c
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in