Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-04, 17:59
  #1
Medlem
Colloidals avatar
En i min släkt skulle bli av med en fåtölj som stått i ett mögelhus. Jag ville så gärna ha den så jag tog med den hem. Direkt när jag kom hem så började jag spraya ättika 12% överallt på den, både inuti och utanpå och låta det verka i typ 30 min. Sen skrubbade jag med en svamp och sprayade på vatten för att torka torrt. Den fick stå ute på balkongen under natten. Dagen därpå strödde jag ut bikarbonat/bakpulver på/i den. Hjälpte fortfarande inte. Nu har jag haft den här i snart 2 veckor och det luktar väldigt mycket.

Har ni något tips på bra saker? Det är en äkta skinnfåtölj.
Citera
2020-08-04, 18:04
  #2
Medlem
Ozon kan hjälpa. Ställ fåtöljen i ett stängt rum med en ozongenerator.
Citera
2020-08-04, 18:08
  #3
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Ozon kan hjälpa. Ställ fåtöljen i ett stängt rum med en ozongenerator.
Tack!! Tyvärr har jag inte råd med en ozongenerator. Ska se om man kan hyra en sån.
Citera
2020-08-04, 18:17
  #4
Medlem
Colloidals avatar
Gick att hyra ozongenerator. Ungefär hur lång tid ska jag boka den tycker ni? Fåtöljen är isärplockad så den är i 5 delar. Får stänga in den i ett rum med ozongeneratorn igång.
Citera
2020-08-04, 18:37
  #5
Medlem
Det är nog tyvärr bara att kasta iväg. Har möglet ätit in sig i möbeln så är det nog kört.
Citera
2020-08-04, 19:28
  #6
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Det är nog tyvärr bara att kasta iväg. Har möglet ätit in sig i möbeln så är det nog kört.
Är det så? Vad tråkigt isåfall!! Så då hjälper det inte med en ozongenerator? Står att en sån tar bort mögel och mögellukt.
Citera
2020-08-04, 23:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Är det så? Vad tråkigt isåfall!! Så då hjälper det inte med en ozongenerator? Står att en sån tar bort mögel och mögellukt.

Du kan prova. Hoppas det funkar. Jag önskar dig all lycka
Citera
2020-08-04, 23:34
  #8
Medlem
det måste vara en jävligt skön fåtölj för att vara värt allt det här besväret kan man tycka.
Citera
2020-08-05, 14:07
  #9
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Du kan prova. Hoppas det funkar. Jag önskar dig all lycka
Tack så mycket!
Citera
2020-08-05, 14:08
  #10
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
det måste vara en jävligt skön fåtölj för att vara värt allt det här besväret kan man tycka.
Det är den. Kostat 8500 på Trademax.
Citera
2020-08-05, 14:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Colloidal
Det är den. Kostat 8500 på Trademax.

Jag trodde du skulle svara 78.000 på nordisks galleriet.
Citera
2020-08-05, 15:33
  #12
Medlem
Colloidals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag trodde du skulle svara 78.000 på nordisks galleriet.
Haha nej nej inte så mycket. Då hade den vart extremt värdefull. Det är väl det att jag aldrig haft en sån fin fåtölj. Inte en enda repa eller skråma i den, riktigt välbevarad.

Det kan också vara unken lukt som sitter i den. Har för mig att varje hus har sin egna doft. Men tror mer på mögel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback