2020-08-22, 17:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Ljug inte. Ecco homo fick massiv kritik och kristna runt om i Sverige förfasade sig och förekom flitigt i media. Biskopen i Uppsala kallade det för hädelse. Hur kritik yttrar sig har med tradition och kultur att göra, men så vitt jag känner till har ingen konstutställning i Sverige väckt starkare reaktion.

Ecco homo var dessutom en utställning gjord av en kristen och med hög konstnärlig nivå. Koranbränningen är enbart politiskt/rasistiskt uttryck i syfte att provocera, utfört av kristna - det går inte ens jämföra.
Kritik är inte reaktion. Här talar vi om mordhot av en helt annan kaliber. Har du hört talas om Salman Rushdie?
Muhammed beter sig som en psykopat som inte tål att något går emot hans lära. Hans efterföljare förväntas bete sig som Muhammed i allt.
Kristna bränner inte Koranen. Det är ateister.
Citera
2020-08-22, 17:18
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgFistel
Ja, det var fegt att fly landet för ett ynkligt fängelsestraff på tre månader. Det blev ett bevis för att han bara är en provokatör utan stolthet. Men det var inte det som var frågan, utan min fråga var om han satt av sitt straff och om det annars är möjligt för efterlysta personer att söka tillstånd i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken1
Tror du dom där livvakterna följer honom livet ut?

Eller på kåken för den delen?
Citera
2020-08-22, 17:23
Medlem
Knivur-273s avatar
Detta debacle skall bli intressant att se.

Jag förbereder med en påse ostbågar och en öl.
Citera
2020-08-22, 17:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Har du sett hur många som muslimer som kommer till hans koranbränningar och beter sig illa?

Skit lockar alltid till sig flugor. Det är en naturlag.
Citera
2020-08-22, 18:06
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Paludan är halvsvensk.
Specificera. Skånsk-dansk? Det är inte halvsvensk.

Är han av svea-börd kanske jag bryr mig, dvs om han härstammar från den gamla kärnregionen av asadyrkan kring Uppland.
Citera
2020-08-22, 18:19
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Tror du dom där livvakterna följer honom livet ut?

Fråga Lars Vilks. Ständig bevakning för en oskyldig bild. Det nya spännande Sverige.
Citera
2020-08-22, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
jag misstänker starkt att röda proislamister kommer att dyka upp. Hur kan det komma sig att rödingar är så positivt inställda till islamism?

Ett psykologiskt fenomen. Hatobjektet blir "rasisterna" och nationalisterna, min största fiendes fiende blir min vän.

Helt klart kommer det att dyka upp flera hundra mobilserade "antirasister" som skriker och skränar. Polisen får hålla dom på avstånd så att ceremonin kan genomföras.
Citera
2020-08-22, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Specificera. Skånsk-dansk? Det är inte halvsvensk.

Är han av svea-börd kanske jag bryr mig, dvs om han härstammar från den gamla kärnregionen av asadyrkan kring Uppland.
Finns ingen överdriven skillnad mellan dåtidens svear och nutidens danskar/svenskar/götar.
Citera
2020-08-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatisma
Jag tycker det är så märkligt hur totalitär Islam är. Så många muslimer som är villiga att utföra grovt våld, till och med mord, för att någon bränner upp en bok. Det finns ingen religion som går att jämföra med detta.

Om jag nu hade varit en muslim som hade velat sprida Islam och ge den ett bra rykte, är det då verkligen en bra ide att utöva våld mot de som riktar kritik mot religionen? Det är inte konstigt att Islam har ett så negativt rykte, och ses mer som en sekt än en religion.

Om de som bränner koranen gör det för att de hatar muslimer eller för att de bryr sig om yttrandefriheten spelar egentligen inte någon större roll. Vi lever i ett sekulärt land som bör ha yttrandefrihet. Att bränna en bok bör inte vara något problem. Det är något man ska kunna göra utan att riskera att bli mördad. Om muslimer inte kan hantera detta, hur kommer det då se ut när muslimer blir fler i Sverige i framtiden? Ska det bli en massa våldsamheter så fort någon riktar kritik mot Islam?

Alla andra folk integreras i någon mån från generation till generation. De anpassar sig någorlunda till det nya landet. Men inte folk från MENA. Många av dem verkar till och med bli mer radikala, framförallt så kallade "andra generationens-invandrare".

Mohammed prövade ju det i början men hade inte tålamod att få fler följare på det sättet. Han ville ha makt och kvinnor medans han ännu levde.
Citera
2020-08-22, 19:14
Medlem
Eoppoyzs avatar
Böcker bränner man inte. Det är bara idiotiskt...
Citera
2020-08-22, 20:02
Medlem
Lite tramsigt är det men å andra sidan måste man få bränna vilken bok som helst. Jag skulle inte protestera om nån muslim vill bränna bibeln eller psalmboken. Religion måste tåla både kritik och satir.
Citera
2020-08-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Böcker bränner man inte. Det är bara idiotiskt...

Det är betydligt värre med censur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in