• 1
  • 2
2020-08-04, 13:21
Medlem
NegerFittaBingBongs avatar
Hur kommer man på så coola namn ? Jag vet att vissa har med formeln att göra. Men många har inte det.
Citera
2020-08-04, 13:36
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Inte för att jag tror att den här tråden komma att finnas kvar länge, men jag tycker att Xanor är ett ganska coolt namn.
Citera
2020-08-04, 13:49
Medlem
Gronestunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Inte för att jag tror att den här tråden komma att finnas kvar länge, men jag tycker att Xanor är ett ganska coolt namn.

Tycker det amerikanska namnet Xanax är bättre, sedan är det ett palindrom.
Citera
2020-08-04, 13:52
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Tycker det amerikanska namnet Xanax är bättre, sedan är det ett palindrom.
Ja, faktiskt så låter Xanax bättre. Fränt också att det blir samma ak baklänges.
Citera
2020-08-04, 14:06
Medlem
Buttersss avatar
Har också tänkt på detta länge.

Lyrica = Lyrisk? (poetisk, romantisk, stämningsfull, känslofylld, svärmisk; entusiastisk, begeistrad, betagen, hänförd, översvallande) som kanske annars fattas hos brukaren..
(edit, kolla commercials dem hade om Lyrica i US! Haha, så sjukt! https://www.youtube.com/watch?v=njO3TDCO1ck) Vidrigt rävgift.

Och varför heter just Oxycontin som det gör, är det ett motsatsord till Oxytocin?

(Oxytocin är substansen som kan minska rädsla, aggressivitet, stress, ångest, depression och smärta, är avslappnande och stärker dina relationer)

Djävulens mediciner, skulle inte förvåna mig om många har en satanistisk innebörd.
Senast redigerad av Butterss 2020-08-04 kl. 14:41.
Citera
2020-08-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Har också tänkt på detta länge.

Lyrica = Lyrisk? (poetisk, romantisk, stämningsfull, känslofylld, svärmisk; entusiastisk, begeistrad, betagen, hänförd, översvallande) som kanske annars fattas hos brukaren..

Och varför heter just Oxycontin som det gör, är det ett motsatsord till Oxytocin?

(Oxytocin är substansen som kan minska rädsla, aggressivitet, stress, ångest, depression och smärta, är avslappnande och stärker dina relationer)

Djävulens mediciner, skulle inte förvåna mig om många har en satanistisk innebörd.

Tror det mer har med den kemiska strukturen att göra.

Ta Lyrica till exempel:
(S)-3-isobutyl-γ-aminobutyric acid
Oxycontin:
6-deoxy-7,8-dihydro-14-hydroxy-3-O-methyl-6-oxomorphine

Gissar bara förvisso, har möjligtvis fel. Bestämmer sedan tillverkaren som skapade produkten, namnet? När de inte längre har... "fullmakten", kommer inte på ordet just nu, och nya tillverkare som skapar sina egna kopior tar sitt egna namn?
Citera
2020-08-04, 15:08
Medlem
holmiums avatar
Maknadsavdelningen har alltid första och sista ordet.
Citera
2020-08-04, 15:15
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy

Gissar bara förvisso, har möjligtvis fel. Bestämmer sedan tillverkaren som skapade produkten, namnet? När de inte längre har... "fullmakten", kommer inte på ordet just nu, och nya tillverkare som skapar sina egna kopior tar sitt egna namn?
Den normala patenttiden är 20+5 år, sedan är det tillåtet för andra att tillverka en egn version av preparatet sk generika.
Skyddet för varumärket kan förlängas tio är i taget, så länge varumärket är aktivt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4kemedelspatent
https://www.ipq.se/varumarkesskydd/
Citera
2020-08-10, 11:13
Medlem
Lost1nwonderlands avatar
Stilnoct är lite kul. Död natt på latin
Citera
2020-08-11, 20:48
Medlem
Rolig tråd faktiskt. Jag undrar om vi tycker medicin namnen är coola för att dom är det eller för att vi tycker drogerna är det. Som nämnt är xanax intressant eftersom en palindrom, alprazolam har inte samma klang. Subpar, Subutex, Morfin, är ju ganska intressanta namn skulle fina namn till barn om nu läkemedlen inte fanns.
Citera
2020-08-11, 20:54
Medlem
Xanax kommer av mytomspunna staden Xanadu, staden som badade i mjölk, honung och opium. (Ghengis Khan)
Citera
2020-08-11, 20:59
Medlem
Mjälls avatar
Ektomin finns, men det är tydligen bara något insektsmedel och har inget med ektoplasma och spöken att göra.

Annars tycker jag att man bör döpa någon stark benso till Bonkazol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in