2020-08-03, 22:47
Medlem
Strcktittade p de fem avsnitten p Netflix. Bitvis ngot rrande faktiskt. Ibland knde jag igen mig ngot, ven om jag inte har autism. Hur fr man kontakt med en tjej som man inte knner? Vad i helvete ska man sga?

Det finns skerligen personer med ngon form av autism som sett serien och knner igen sig nnu mer.

Synd bara att Chloe inte var med mer...
Citera
2020-12-09, 13:35
Medlem
nijes avatar
Riktigt bra serie. Mnga minnesvrda personligheter. Jag knner igen mig ven om min autism inte r lika ptaglig som deras kanske. Min favorit r Olivia, hon r s st nr studsar omkring, rapar och garvar t allt. 🙂
Citera
2022-05-27, 15:18
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nije
Riktigt bra serie. Mnga minnesvrda personligheter. Jag knner igen mig ven om min autism inte r lika ptaglig som deras kanske. Min favorit r Olivia, hon r s st nr studsar omkring, rapar och garvar t allt. 🙂
En amerikansk version av serien finns numera p Netflix.

Kollar just nu och har ven pljt igenom bda ssonger ur den brittiska varianten.

Sker efter igenknning jag ocks men har hittills inte funnit s mycket gemenskap med personerna som medverkar.

Knns lite trist och ven frdomsfullt hur mnga av dem tycks bete sig lite som naiva barn och framstlls i programmet som bde socialt och praktiskt inkompetenta.

I verkliga livet finns ju mnga autister dr deras tillstnd knappt mrks av i vardagen men de skulle frsts inte bjuda p samma underhllning i tv som typerna i nmnda serie.

Nidbilder och stereotyper av folk verkar lttare att ta till sig n jordnra dito. Lite sorgligt att vi inte kommit lngre n s i vr mnniskosyn idag.
Citera
2022-05-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nije

Olivia r den jag har absolut svrast fr. Hoppandet kan jag frst, hon fddes i princip med det, men rapandet? N det r bara ckligt. Och att hon mste asgarva varenda gng? Sg istllet oj urskta hehe eller hll inne rapen. Man kan trna sig till manners, mnga av de i serien r oerhrt duktiga och anstrnger sig (missfrst mig inte - jag har all respekt fr autism och lskar ju programmet, men ven experterna som r med jobbar ju fr att deras sociala frdigheter ska frbttras ven om det finns jttemycket charm i dem osv), men n hon r bara konstig och strig. Borde snygga till sig lite ocks.
Citera
2022-08-14, 22:03
Medlem
Har precis brjat sltitta 🍿🥤p den amerikanska versionen.

Den dr Abbey var ju riktigt st, har hon verkligen autism?
Citera
2022-08-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Strcktittade p de fem avsnitten p Netflix.Hur fr man kontakt med en tjej som man inte knner? Vad i helvete ska man sga?

Det finns skerligen personer med ngon form av autism som sett serien och knner igen sig nnu mer.

Synd bara att Chloe inte var med mer...
Det kan vll hnda att man har drag av vissa diagnoser. Ganska vanligt tror jag
Citera
2022-08-15, 09:56
Medlem
Jag knner flera med Aspergerdiagnoser, men de r inte alls s udda som folk r i det hr programmet. Inte att det behver vara fel att vara udda, men diagnosen verkar vara vldigt bred? De som var med i programmet mrktes det direkt p att de inte var normala. S r det inte med de jag knner IRL, de har svrigheter som inte mrks lika direkt. Vilket iofs inte behver betyda stt de har det lttare...
Citera
2023-01-03, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Journa
Har precis brjat sltitta 🍿🥤p den amerikanska versionen.

Den dr Abbey var ju riktigt st, har hon verkligen autism?
Hur tnker du dig att relationen mellan att vara st och att ha autism ser ut?
Citera
2025-03-25, 21:10
Medlem
pettings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Olivia r den jag har absolut svrast fr. Hoppandet kan jag frst, hon fddes i princip med det, men rapandet? N det r bara ckligt. Och att hon mste asgarva varenda gng? Sg istllet oj urskta hehe eller hll inne rapen. Man kan trna sig till manners, mnga av de i serien r oerhrt duktiga och anstrnger sig (missfrst mig inte - jag har all respekt fr autism och lskar ju programmet, men ven experterna som r med jobbar ju fr att deras sociala frdigheter ska frbttras ven om det finns jttemycket charm i dem osv), men n hon r bara konstig och strig. Borde snygga till sig lite ocks.

Hller med, sen knns det som att hon "zonar ut" med mening fr att verka "intressant" eller fr att hon inte har uppmrksamheten just d (hon zonar ut nr den andra killen pratar)..sjukt strigt, sen hller jag med om att det bara r ckligt nr hon rapar och fiser, hade det hnt en gng-fine, men nr det hnder 3-4 gnger knns det som hon gr det med flit fr att f uppmrksamhet/vara rolig. Sjukt strig...sen irriterar jag mig ven p hur hon gr..knns "manligt" p ngot stt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in