• 1
  • 2
2020-08-03, 18:19
Medlem
zepofans avatar
Ja, går det att göra något åt det? Fick ett par regnbågar på ca 6-700 g/st av en bekant, vi proppade en av dem med citron och dill och grillade i folie. Tyvärr smakade den skit, så större delen gick till grannens katt. Nu är det en fiskjävel kvar och jag vet inte vad vi ska göra, chansa på att tillaga eller kasta direkt?
Några tips?
Citera
2020-08-03, 18:24
Bannlyst
Smaken beror säkert på miljön de är fiskade i, så kasta.
Citera
2020-08-03, 18:26
Medlem
jack.danielss avatar
Kan nog bli svårt att bli av med dysmaken, skulle vara intressant o röka den kraftigt o se om smaken försvinner?
Citera
2020-08-03, 18:28
Medlem
Deagle66s avatar
Dy-smaken får du aldrig bort.
Tyvärr...
Citera
2020-08-03, 18:44
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Dom är fångade i en gyttjepöl, därav smaken.
Citera
2020-08-03, 18:52
Medlem
flesh-flutes avatar
Salta rikligt och rök den. Men framförallt byt fiskevatten. Om vattnet ser någorlunda klart och friskt ut så smakar sannolikt fisken bättre. Vissa tjärnar som används för put and take-fiske är rena dypölarna.
Senast redigerad av flesh-flute 2020-08-03 kl. 18:57.
Citera
2020-08-03, 19:01
Medlem
Det finns tyvärr orutinerade fiskare som rensar fisken på plats och sköljer i sjöns dyvatten varefter fisken får ligga i en plastpåse och dra i sig smaken. Där har du främsta orsaken till dysmaken. Bara att kasta sådan fisk. Sedan kan du ju påpeka misstaget till din "leverantör" så han inte gör om det.
Citera
2020-08-03, 19:13
Medlem
Om det smakar dy är det väl odlad fisk och inte så jätte mycket att gråta över!?
Citera
2020-08-03, 19:16
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det finns tyvärr orutinerade fiskare som rensar fisken på plats och sköljer i sjöns dyvatten varefter fisken får ligga i en plastpåse och dra i sig smaken. Där har du främsta orsaken till dysmaken. Bara att kasta sådan fisk. Sedan kan du ju påpeka misstaget till din "leverantör" så han inte gör om det.

Spelar ingen roll hur man rensar.
Jag har läst att det kan funka att låta fiskarna simma omkring ett par veckor i en mindre damm, utan dyig botten, för att få bort smaken.
Kanske var det delvis därför dom gjorde så när jag var barn, med fisk som fångats i en riktigt grund och gyttjig sjö.
Jag trodde det enbart var för att bekvämt kunna hämta levande fisk.
Citera
2020-08-03, 19:50
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Om det smakar dy är det väl odlad fisk och inte så jätte mycket att gråta över!?
Odlad dysmakande fisk är väl lika illa som viltfångad dito? Eller hur tänker du?
Citera
2020-08-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Odlad dysmakande fisk är väl lika illa som viltfångad dito? Eller hur tänker du?

Ja men det hade varit en större förlust om det var en fin viltfångad fisk som gått till spillo.
Citera
2020-08-03, 19:59
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ja men det hade varit en större förlust om det var en fin viltfångad fisk som gått till spillo.
Lustigt, men jag tänker tvärtom. Den odlade har kostat nånting, pengar i sjön så att säga! Med den viltfångade har man åtminstone haft nöjet att få på kroken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in