2020-08-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skillnaden är väl den att avdraget blir lägre i takt med att bilen åldras och faktum är att jag har bytt in bilar med småskavanker där säljaren knappt ens kikat på bilen, sålänge den ser någorlunda välskött ut kommer man undan med lite småslitage som gränsar mellan normalt slitage och skada. Man har också alltid alternativet att strunta i affär och gå vidare.

Med en leasingbil är man helt utlämnad åt firmans godtycke mer eller mindre då man inte äger bilen utan bara har hyrt den, betala och se glad ut.

Det där allra sista är dock inget krav...!

Det är mer uppenbart att det är skador som kräver åtgärd när bilen är maximalt tre år, inbytesbilar i övrigt kan vara av allehanda årgångar, leasing oftast på tre år, kortare avtal förekommer, men inte sett några längre.
Citera
2020-08-03, 16:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det där allra sista är dock inget krav...!

Det är mer uppenbart att det är skador som kräver åtgärd när bilen är maximalt tre år, inbytesbilar i övrigt kan vara av allehanda årgångar, leasing oftast på tre år, kortare avtal förekommer, men inte sett några längre.

Bor man på landet och/eller parkerar i eget låst garage så är det kanske ingenting man reflekterar över, bor man däremot i storstan och gatuparkerar så har leasing potential att bli väääldigt mycket dyrare än man kalkylerat med enbart för att andra människor är oförsiktiga/jävlas.

Det är sådan erfarenhet under många år som gjort att jag starkt tvivlar på leasing som varande billigare än att äga. Lägger man sedan till låst körsträcka så känns det som en nobrainer.
Citera
2020-08-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Bor man på landet och/eller parkerar i eget låst garage så är det kanske ingenting man reflekterar över, bor man däremot i storstan och gatuparkerar så har leasing potential att bli väääldigt mycket dyrare än man kalkylerat med enbart för att andra människor är oförsiktiga/jävlas.

Det är sådan erfarenhet under många år som gjort att jag starkt tvivlar på leasing som varande billigare än att äga. Lägger man sedan till låst körsträcka så känns det som en nobrainer.

Har leasing på en av företagsbilarna, men det är inte jämförbart, där lämnas inte bilen tillbaka när tiden är slut, men privat köps bilar kontant.
Citera
2020-08-03, 16:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har leasing på en av företagsbilarna, men det är inte jämförbart, där lämnas inte bilen tillbaka när tiden är slut, men privat köps bilar kontant.

Nej absolut, företagsleasing med utköp för restvärde är något helt annat. Det erbjuds inte till privatpersoner mig veterligen. Att döma av populariteten på nuvarande upplägg så verkar de inte behöva införa det heller, folk har problem att skrapa ihop kontantinsatsen till och med, därför är privatleasing så populärt.
Citera
2020-08-03, 16:39
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Nya bilar säljer väl väldigt dåligt idag och begagnade bra. Vilket borde vara ett bra läge att pruta på leasing och beg är högt prissatta.
Citera
2020-08-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nocturnaltourist69
Leasing kanske, man vet inte vad S & Miljöpartiet har i bakfickan gäller skatt på dieseln , bensin m.m. men se upp för den s.k. "ballong-betalning"..sista betalning på en Alfa Stelvio för mig var 150,000..lite mer än den 3850/månad över 36 månader ( nåt som säljaren sa inget om). Men komma ihåg att bilen ska vara i perfekt skick när du lämnar tillbacks den, annars drar de 10,000 för en liten repa/slitage. Annars en lätt beg, Volvo eller Audi...?

Det är ju bara att skicka försäkringsbolaget på repor, parkeringsskador och bucklor. Du har alltid vagnskadegaranti och dito. Så 3000 kronor självrisk och inget mer.
Nej du får givetvis inte betala 150 000 kronor till.
Citera
2020-08-03, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Nya bilar säljer väl väldigt dåligt idag och begagnade bra. Vilket borde vara ett bra läge att pruta på leasing och beg är högt prissatta.

Begagnade bilar står i lager, flertalet nya tillverkas först efter beställning, så det haltar en del.
Citera
2020-08-03, 17:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är ju bara att skicka försäkringsbolaget på repor, parkeringsskador och bucklor. Du har alltid vagnskadegaranti och dito. Så 3000 kronor självrisk och inget mer.
Nej du får givetvis inte betala 150 000 kronor till.
3000 kr per skadetillfälle. Tveksamt om du kan få det till att dörruppslagen på båda sidorna, stenskottet i rutan, repan efter betongsuggan och skadorna efter den påbackade lyktstolpen hände samtidigt.
Citera
2020-08-03, 17:45
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Begagnade bilar står i lager, flertalet nya tillverkas först efter beställning, så det haltar en del.

Många tillverkare har ju extra bra dealer på utgående modeller etc. De lär ju inte bli sämre när nya bilar säljer dåligt. Detsamma gäller ju leasing. Du får ju aktivt välja en bil efter pris.
Att priser har ökat på beg erkänner ju branschen själva det diskuterades på nyheterna för ett tag sedan.

Jag har prutat på nya bilar både i goda och dåliga tider, betydligt enklare i dåliga. Kring 2018 skrattade dom nästan på frågan ang prut.. En kompis fick privat ner en ny Volvo 15% när det gick knackigt att sälja, bättre än ramavtalet vi har på jobbet.
Citera
2020-08-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
3000 kr per skadetillfälle. Tveksamt om du kan få det till att dörruppslagen på båda sidorna, stenskottet i rutan, repan efter betongsuggan och skadorna efter den påbackade lyktstolpen hände samtidigt.

Om man är på betongsuggor och lyktstolpar med en privat personbil får man fan skylla sig själv. Ja, du kan skicka skadan till försäkringsbolaget för din självrisk. De flesta har reducerad självrisk i sitt leasingerbjudande.
Citera
2020-08-03, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Många tillverkare har ju extra bra dealer på utgående modeller etc. De lär ju inte bli sämre när nya bilar säljer dåligt. Detsamma gäller ju leasing. Du får ju aktivt välja en bil efter pris.
Att priser har ökat på beg erkänner ju branschen själva det diskuterades på nyheterna för ett tag sedan.

Jag har prutat på nya bilar både i goda och dåliga tider, betydligt enklare i dåliga. Kring 2018 skrattade dom nästan på frågan ang prut..

Du kan försöka att pruta på en ny Mercedes! Alla nya ägs av generalagenten och de som förut var återförsäljare kallas "agenter", de säljer på kommission och priset är fastställt av generalagenten. Finns säkert fler som gör så också, infördes i april 2019 för Mercedes.

Begagnade säljs som förut, "hyllvärmare" är det alltid prutläge på!
Citera
2020-08-03, 17:55
Medlem
Hej när det gäller lån och bilköp så brukar jag alltid ta ett privat lån genom min bank eller någon annan bank och då försöker jag betala av det så fort jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in