• 1
  • 2
2020-08-02, 20:33
Medlem
Länk till artikel i Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-egen-avforing

Är så galet så jag vet inte var jag ska börja. Connys anhöriga får inte tag på bemanningsföretaget. De ber sjuksköterskan Victoria att kolla till Conny. Han ligger i sin egen avföring, uttorkad och behöver insulin. Victoria slår larm, Conny dör.

Bemanningsföretaget ger henne sparken, för att hon gjort detta utan att vara i tjänst. Både Lidingö kommun och bemanningsföretaget rasar, och tänker polisanmäla Victoria för olaga intrång. Hon riskerar nu fängelse.

Att hon får sparken kan hon nog leva med. Hon fixar säkert ett nytt jobb. Men det här polisärendet hon nu har emot sig? Vad kan vi förvänta oss där?

Och vilket är bemanningsföretaget?
Citera
2020-08-02, 20:48
Moderator
Om hon fått tillåtelse att gå dit av patienten så ser jag inte hur hon brutit mot någon regel, om personen är beslutsoförämögen (ex dement) och anhöriga har fullmakt och gett henne rätte natt kolla till personen ser jag inte heller vad hon ska dömas för. Verkar inte gett en medicinsk behandling som jag fattat det. Visserligen står det att Conny (patienten) behövde insulin och fick dricka och att någonting i situationen var ohållbar och att sjuksköterskan tillkallade undersköterskor. Gav de henne nycke slå hon kunde ge insulin? Blir hon sparkad för att hon hjälpte till att byta kläder på en patient som var nergjord (på sin fritid)?

Finns lite frågetecken, ska bli intressant att veta varför bemanningsföretaget inte svarade trots upprepade försök till kontakt, nu verkar det pågått 20 min så var inte så lång tid hon försökte, vad sa ansvariga sjuksköterska sedan när de fick tag i denne? Känsligt för att det var chefen som var ansvarig sjuksköterska just då så personen försöker mörka sin miss genom att sparka sjuksköterskan som slog larm?

I övrigt, är personen dement? Om inte, varför hade personen inte en ringklocka om den låg på en avdelning? Vad är en längre tid? 15-20 min? Timmar? En halv dag? Svårt att veta bemanningen på avdelningen men om de har en annan helskötsel som kräver två pers kanske de inte har personal att ta hand om den personen då?

När jag läste en annan gång verkar hon vara där som privatperson då hon kände barnet/barnen till patienten, sura för att hon inte följde besöksförbudet kanske? Svepskäl att göra sig av med henne?
Citera
2020-08-02, 20:49
Sverige är en diktatur. All kritik mot såväl myndigheter som företag tystas ner och statsapparaten hjälper till med glädje att tysta dem. Sverige går mot en kollaps.
Citera
2020-08-02, 20:52
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Länk till artikel i Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-egen-avforing

Är så galet så jag vet inte var jag ska börja. Connys anhöriga får inte tag på bemanningsföretaget. De ber sjuksköterskan Victoria att kolla till Conny. Han ligger i sin egen avföring, uttorkad och behöver insulin. Victoria slår larm, Conny dör.

Bemanningsföretaget ger henne sparken, för att hon gjort detta utan att vara i tjänst. Både Lidingö kommun och bemanningsföretaget rasar, och tänker polisanmäla Victoria för olaga intrång. Hon riskerar nu fängelse.

Att hon får sparken kan hon nog leva med. Hon fixar säkert ett nytt jobb. Men det här polisärendet hon nu har emot sig? Vad kan vi förvänta oss där?

Och vilket är bemanningsföretaget?

Det är ju offentliga uppgifter hos IVO vid en anmälan, så de borde kunna svara på det.
Man kan begära ut handlingarna i ärendet.
Citera
2020-08-02, 20:58
Medlem
Citat:

Conny var diabetiker och i behov av insulin. Victoria gav honom snabbt Fanta att dricka och det var tydligt att han var mycket törstig.

Har man behov av insulin ska man väl inte ge en söt dryck? Det är väl som att hälla bensin på en lägenhetsbrand?
Citera
2020-08-02, 21:08
Bannlyst
Läste också den där artikeln, men det ligger en hund begraven, kanske inte så stor men en liten hund ligger det iaf begraven, det är jag 100 på.
Citera
2020-08-02, 21:10
Medlem
Det kan aldrig bli olaga intrång att gå till sin egen arbetsplats.

Bemanningsföretaget kan inte heller bestämma vad som är olaga intrång-
det gör husägaren/lokalinnehavaren

Hoppas att hon ogiltigförklarat - då kommer hon att få många arbetsfria lönemånader
plus ett ordentligt skadestånd

Eller talar vi om Attendo Care - en av ankdammens absolut sämsta arbetsgivare

SC430 är väldigt intresserad av denna fortsättning
Citera
2020-08-02, 21:26
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Det är ju offentliga uppgifter hos IVO vid en anmälan, så de borde kunna svara på det.
Man kan begära ut handlingarna i ärendet.

Det framgår inte av artikeln om det är vårdgivaren som gjort en lex Maria-anmälan till Ivo eller om det är anhöriga som klagat till Ivo. Det lutar väl åt det senare.

I båda fall är det dock inte per automatik offentliga uppgifter eftersom sekretessbestämmelser är tillämpliga. Det är svag sekretess (OSL 25:3 för lex Maria och 25:8 för anmälan i klagomålet). Uppgifter om viss typ av brottslighet hos en hälso- och sjukvårdspersonal kan omfattas av sekretess enligt OSL 25:8 a.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2020-08-02 kl. 21:32.
Citera
2020-08-02, 21:35
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Har man behov av insulin ska man väl inte ge en söt dryck? Det är väl som att hälla bensin på en lägenhetsbrand?

Vid insulinchock ska man ge något sött.
Citera
2020-08-02, 21:37
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Det framgår inte av artikeln om det är vårdgivaren som gjort en lex Maria-anmälan till Ivo eller om det är anhöriga som klagat till IVO. Det lutar väl åt det senare.

I båda fall är det dock inte per automatik offentliga uppgifter eftersom sekretessbestämmelser är tillämpliga. Det är dock svag sekretess (OSL 25:3 för lex Maria och 25:8 för anmälan i klagomålet). Uppgifter om viss typ av brottslighet hos en legitimerad hälsa- och sjukvårdspersonal kan omfattas av sekretess enligt OSL 25:8 a.

Vanligtvis blir vissa personuppgifter dolda, dvs man svartmarkerar delar av texten, som tex diagnoser eller annat som Ivo bedömt kan vara av men för de berörda om andra får se texten. Det skulle vara något alldeles speciellt för att man hindrar insyn i ett helt ärende.
Har själv sett flertal IVOärenden där det inte handlat om lex Maria, utan bara om privatpersoner som anmält vårdpersonal.
Citera
2020-08-02, 21:44
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Vanligtvis blir vissa personuppgifter dolda, dvs man svartmarkerar delar av texten, som tex diagnoser eller annat som Ivo bedömt kan vara av men för de berörda om andra får se texten. Det skulle vara något alldeles speciellt för att man hindrar insyn i ett helt ärende.
Har själv sett flertal IVOärenden där det inte handlat om lex Maria, utan bara om privatpersoner som anmält vårdpersonal.

Precis, det är vad sekretessbestämmelser syftar till. Uppgifterna är således inte offentliga som du skrev, men med vissa maskeringar (sekretess) kan övriga uppgifter oftast lämnas ut (offentliga). Ofta kan personuppgifterna maskeras och övrigt lämnas ut, eftersom det då inte går koppla till en person. I fall när personuppgifterna redan är kända kan istället de känsliga uppgifterna i sig maskeras. Syftet kan uppnås med båda sätt.
Citera
2020-08-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Vid insulinchock ska man ge något sött.

Men i artikeln stod att patienten var mycket törstig. Då hade han väldigt hög blodsockernivå.

Att då ge en söt dryck är väl knappast rätt handlat av sjuksköterskan?

Men förhoppningsvis står det fel i artikeln och sjuksköterskan verkar ju vara en bra tjej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in