2020-08-04, 09:50
Medlem
Ja detta med körriktningsvisare är märkligt och man undrar ju hur folk tänker, eller, det är kanske många gånger bevis på att de inte tänker....

I körskolan lär man sig att man skall använda körriktningsvisare i och inför en massa situationer, och varför man ska blinka och när för att det ska vara till nån nytta för andra och en själv. Och utan att utföra detta på ett vettigt och korrekt sätt så lär man inte klara uppkörningen

Men, det är skrämmande hur många som sen, ofta redan kort efter klarat körkort, börjar slarva och glömmer det de lärt sig om detta och annat om bilkörning, trafiken och trafikregler, bästa praxis etc, eller helt enkelt börjar skita i det...

T ex ser man väldigt ofta folk som skiter i körriktningsvisare vid filbyten, i synnerhet ute på flerfiliga landsvägar etc. Man ser dem komma bakifrån och göra flera omkörningar med filbyten, och man ser dem göra flera omkörningar framför en själv och helt utan att peta på blinkerspaken en enda gång. Visst, det kanske inte är mycket trafik, gott om plats etc etc, så det är inte livsavgörande där och då, men man ska ändå blinka vid filbyte. Och det ger i alla fall mig en känsla av den som blinkar ordentligt har lite mer koll och intresse av vad personen håller på med än de som skiter i att blinka.

Själv försöker jag vara extra proaktiv genom att om jag t ex ser en bil eller person stå till i en korsning etc att min blinkers och sväng kan påverka dem, så blinkar jag om möjligt extra tidigt för att de så tidigt som möjligt ska se mina intentioner och kunna dra nytta av att kunna utnyttja situationen bättre än att de står och väntar inne det sista innan min blinkers kommer och de missat möjligheter att köra ut eller gå över etc. Detta brukar ge glada miner och vinkningar som bevis på uppskattning och tack.
Citera
2020-08-04, 18:18
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
De som knäpper på sin blinkers en sekund eller två EFTER att de börjat svänga och sedan knäpper av den innan svängmanövern är utförd, är ett extra hatat släkte. Körriktningsvisaren hinner knappt cykla genom två blinkningar på den tid den är tänd, den bara liksom flimrar till.

Vad fan är det för fel på dem? Tror de att de spar ström eller något?
Idioter.
Citera
2020-08-04, 19:31
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AyBruh
Håller med dig, odugligt att inte kunna använda blinkers.

I rondeller har vi dock riktigt konstiga regler, finns 2 olika sätt som ska vara korrekta men egentligen är bara 1 sätt korrekt, logiskt sett.

När man åker in i rondellen skall man blinka och samma sak när man ska ut. Ska man bara igenom rondellen så blinkar när man ska ut.

Problemet här är att så länge du blinkar när du ska ut så har du enligt lag gjort ”rätt”, dvs du kan ta 2 varv i rondellen utan att blinka så länge du blinkar när du ska ut.

Ingen annan som stör sig på detta?
Har alltid undrat varför en del blinkar när dem ska åka in i rondellen det är ju helt meningslöst
Citera
2020-08-04, 20:37
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LenaPaul
Har alltid undrat varför en del blinkar när dem ska åka in i rondellen det är ju helt meningslöst
För att de förstår att det kan underlätta för andra.
Citera
2020-08-04, 20:38
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
För att de förstår att det kan underlätta för andra.
På vilket sätt?
Citera
2020-08-04, 20:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
På vilket sätt?
Begriper du inte varför så är det troligen ingen idé att ens försöka förklara. Det finns en egen tråd om detta, läs den först. (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
Citera
2020-08-04, 20:44
Medlem
Citat:
På vilket sätt?

För att ska du vänster och blinkar vänster så kommer andra som ska in i rondellen se det och förstår att du ska vidare. Om du inte blinkar vänster så kan de göra två saker.

Antingen anta att du ska ut på avfarten innan dom och kör alltså ut och krockar in i dig eller så står de och väntar och vet inte om du ska köra ut eller inte och står därför kvar för säkerhetsskull, men så kör du ut innan deras infart och de har stått och väntat i onödan.

Blinka höger ska ALLA göra eftersom det är lag och man är kriminell om man inte gör det.
Citera
2020-08-04, 20:47
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Begriper du inte varför så är det troligen ingen idé att ens försöka förklara. Det finns en egen tråd om detta, läs den först. (FB) Äckliga människor som blinkar vänster i rondell
Ja det är som jag misstänkte. För man blinkar nämligen när man ska ut ur rondellen. Det är det lagen säger.
Citera
2020-08-04, 20:51
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För att ska du vänster och blinkar vänster så kommer andra som ska in i rondellen se det och förstår att du ska vidare. Om du inte blinkar vänster så kan de göra två saker.

Antingen anta att du ska ut på avfarten innan dom och kör alltså ut och krockar in i dig eller så står de och väntar och vet inte om du ska köra ut eller inte och står därför kvar för säkerhetsskull, men så kör du ut innan deras infart och de har stått och väntat i onödan.

Blinka höger ska ALLA göra eftersom det är lag och man är kriminell om man inte gör det.
Rondellen är som en enkelriktad väg ju.

Tror du jag tänker riskera skada min bil pga nån som helt omotiverat blinkar att han ska fortsätta köra i vägens riktning?

Går inte lita på en sån.
Citera
2020-08-04, 20:56
Medlem
Citat:
Rondellen är som en enkelriktad väg ju.

Tror du jag tänker riskera skada min bil pga nån som helt omotiverat blinkar att han ska fortsätta köra i vägens riktning?

Går inte lita på en sån.

Tror du att du vet bättre än typ alla trafikskolor i landet?

Ja jag var som dig. Jag var totalt emot vänsterblink eftersom det var så jag lärde mig på trafikskolan. Och eftersom det inte finns någon lag om att man måste blinka vänster så gjorde jag inte det.

Sen tog jag ett nytt körkort i år, denna gång för MC och följde självklart allt som handledarna sa till mig. Blinkade vänster eftersom de tyckte man skulle göra det.

Nu gör jag det hela tiden oavsett om jag kör bil eller MC för jag har insett fördelen med det.
Hade alla gjort det så hade rondeller/cirkulationsplatser varit mycket enklare för alla.
Citera
2020-08-04, 20:57
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Exakt. Höger så är lagen.

Det enda man kan utläsa av att någon blinkar vänster är akta dig så du inte krockar med min bil
Citera
2020-08-04, 21:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Exakt. Höger så är lagen.

Det enda man kan utläsa av att någon blinkar vänster är akta dig så du inte krockar med min bil
Och det är inte en bra upplysning till medtrafikanter tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in