2023-04-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamisl
Det handlar ju fortfarande om mord. Om det inte skulle vara likgiltighetsuppsåt att spreja med automatvapen mot en restaurang med en massa folk inuti så vet jag inte vad som skulle kunna vara det. Vad tänker du själv ska krävas för att likgiltighetsuppsåtet ska vara uppfyllt om inte detta gör det?
Jag är svensklärare och inte jurist. Ordet likgiltighetsuppsåt är en orimlighet, man kan inte samtidigt ha ett uppsåt och vara likgiltig på en och samma gång. Ha man ett uppsåt har man en avsikt att utföra något, och då är man inte likgiltig. Är man likgiltig har man ingen avsikt att åstadkomma något.
Men juridiskt vet jag inte hur det fungerar.
Sen fanns det ju en massa andra invändningar från försvarsadvokaternas sida, som tingsrätten valde att bortse ifrån. Hovrätten kan mycket väl göra en helt annan bedömning. Visst önskar man att de här figurerna ska tillbringa resten av sin liv bakom lås och bom, men det är inte helt säkert att det slutar så.
Citera
2023-04-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Läs mina andra svar … Jag tror domen står sig i Hovrätten. Finns ett prejudikat från HD som det går att stödja sig på. Möjligen att någon får ett lägre fängelse straff
Om du tänker på Stureplansmorden så finns skillnader. Den vakt man sköt ihjäl var också måltavlan, man hade hämtat vapnet för att skjuta ihjäl honom som hämnd för att man inte blivit insläppta. Skolexempel på mord.
Citera
2023-04-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leimi123
https://sverigesradio.se/avsnitt/tre...lfredstallande

Hur kan de dömas om det ej finns någon bevisning att de befunnit sig på bensinmacken? Det finns inga mastuppkopplingar och/eller tekniska bevis för detta. Det finns flera alternativa gärningsmän. Jag fattar inte, jag tror att hovrätten kommer ändra domen. Jag tror även att det handlar om att fallet har fått så stor uppmärksamhet av politiker, media etc.

Håller med, jmf. med apan som skjöt ihjäl någon annan apa vid macken vid Bromma-rondellen. Fingeravtryck på vapen patron, krutrester. Apan gick fri!

Sverige är fantastiskt!
Citera
2023-04-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Jag är svensklärare och inte jurist. Ordet likgiltighetsuppsåt är en orimlighet, man kan inte samtidigt ha ett uppsåt och vara likgiltig på en och samma gång. Ha man ett uppsåt har man en avsikt att utföra något, och då är man inte likgiltig. Är man likgiltig har man ingen avsikt att åstadkomma något.
Sen fanns det ju en massa andra invändningar från försvarsadvokaternas sida, som tingsrätten valde att bortse ifrån. Hovrätten kan mycket väl göra en helt annan bedömning. Visst önskar man att de här figurerna ska tillbringa resten av sin liv bakom lås och bom, men det är inte helt säkert att det slutar så.

Lite dumt att kommentera juridik i så fall.

Citat:
Om du tänker på Stureplansmorden så finns skillnader. Den vakt man sköt ihjäl var också måltavlan, man hade hämtat vapnet för att skjuta ihjäl honom som hämnd för att man inte blivit insläppta. Skolexempel på mord.

Han var ju inte den enda som sköts, eller hur? Gärningsmannen i det fallet sköt även andra personer och dömdes för mord samt mordförsök mot dessa, alltså precis vad som skedde i aktuellt fall.
Senast redigerad av derfilo999 2023-04-27 kl. 19:18.
Citera
2023-04-27, 18:33
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Håller med, jmf. med apan som skjöt ihjäl någon annan apa vid macken vid Bromma-rondellen. Fingeravtryck på vapen patron, krutrester. Apan gick fri!

Sverige är fantastiskt!
Du jämför två olika skjutn. vid bensinmackar???
Man kan inte rycka ut en enskild liten detalj i olika ärenden och göra en helt likvärdig jämförelse emellan dessa skilda händelser.

Ett exempel:
Om ditt vapen med dina fingeravtryck, DNA m.m. hittas i min bil, så kan du inte enbart av den anledningen misstänkas som medhjälpare till det mord som jag (i exemplet) är anklagad för.
Tidpunkten för när ditt DNA tillkom på vapnet kan inte ensamt kopplas till den tidpunkt när mordet (i mitt exempel) inträffade.
Saken förändras däremot t.ex. med annan kompl. tilläggsbevisning.

Klart som fan att man blir upprörd och förbannad utav den nuvarande situationen "på gatan", men saker går att förändra och jag släpper där då ABoK inte är samma sak som Politik - Inrikes delforum.

Sverige är fantastiskt, och tillsammans kan vi (majoriteten) förhindra att Ddagen (undergången) ska behöva inträffa!
Take Care!😎
Citera
2023-04-27, 18:34
Medlem
Vet någon vad som hände med ferdi kucukgöl och furkan kucukgöl. Var inte dem inblandade i detta?
Citera
2023-04-27, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenshuno10
Vet någon vad som hände med ferdi kucukgöl och furkan kucukgöl. Var inte dem inblandade i detta?

Är det (Bergs?)-Turkarna som drog till Turkiet?
Citera
2023-04-27, 19:02
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
De avskrev för några månader sedan. Inte misstänkta lägre.
Citera
2023-04-27, 19:08
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Är det (Bergs?)-Turkarna som drog till Turkiet?

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De avskrev för några månader sedan. Inte misstänkta lägre.

Domen tar upp misstankarna mot dem s. 121-122

Citat:
Furkan Kücükgöl

Även Furkan Kücükgöl namngavs i samtalet och han har kopplingar till Audin, vapnen samt de
övriga personer som är inblandade i målet. Det har i den delen också påpekats att Salim Safar och
Furkan Kücükgöl känner varandra väl och att det därför borde ha varit lätt för Salim Safar att
känna igen Furkan Kücükgöl trots maskering. Tingsrätten håller med om att sannolikheten för ett
korrekt utpekande ökar när någon pekar ut en person som han eller hon känner sedan tidigare.
Utredningen talar också för att Furkan Kücükgöl hade motiv till att begå brott mot personer i
Norsborgsgrupperingen på grund av att han, tillsammans med Serkan Demirkiran och Ferdi
Kücükgöl, ska ha blivit förvisad från Norsborg. Han är därmed som utgångspunkt en tänkbar
alternativ gärningsman.

Samtidigt har åklagaren redovisat omständigheter som enligt tingsrättens mening utesluter att
Furkan Kücükgöl satt i Audin. Genom hemlig dataavläsning har det kommit fram att han besökte
porrsidor på internet kl. 02.54, 02.55 och 03.48. Han skickade också flera meddelanden på
Snapchat till sin lillebror mellan kl. 03.34 och kl. 03.42, dvs. ungefär samtidigt som den vita Audin
passerade Sörentorp. Oavsett det som framförts om att porrkonsumtion är en vanlig form av
stresshantering bedömer tingsrätten att det är mycket långsökt att tänka sig att Furkan Kücükgöl
skulle ha använt sin vanliga mobiltelefon på det sättet om han hade suttit i Audin vid tillfället. Det
kan därmed uteslutas att han gjorde det. Salim Safar måste därmed antingen ha misstagit sig på
Furkan Kücükgöl eller så lämnade han oriktiga uppgifter i samtalet.

Ferdi Kücükgöl

Ferdi Kücükgöl nämndes också i Salim Safars telefonsamtal även om han inte pekades ut som
skytt. Också Ferdi Kücükgöl har kopplingar till Audin och vapnen genom att han medverkade vid
musikvideoinspelningen, och han hade eventuellt samma motiv som Furkan Kücükgöl att vilja begå
brott mot Norsborgsgrupperingen. Han är därmed som utgångspunkt också en tänkbar alternativ
gärningsman.
Samtidigt finns det inga omständigheter i övrigt som pekar mot att han satt i Audin, t.ex.
uppkopplingar i närheten av Djupdalsgaraget eller liknande. Av meddelanden från hans vanliga
telefon framgår att han hade kontakt med en tjej kl. 01.25 och att han därefter åkte taxi till
Hökarängen där han var framme strax före kl. 03. Det finns givetvis en möjlighet att han kan ha
blivit upphämtad av den vita Audin strax därefter, men det finns enligt tingsrätten inte någonting
särskilt i utredningen som talar för det.
Ruben Sanchez har också, både vid huvudförhandlingen och tidigare under förundersökningen,
sagt att Ferdi Kücükgöl sov hos honom den aktuella natten. Det går visserligen inte att ge den
uppgiften ett särskilt högt bevisvärde, särskilt inte eftersom det har kommit fram att övriga
personer som var hemma hos Ruben Sanchez den kvällen inte har bekräftat den. Samtidigt skulle
det kunna stämma med Ferdi Kücükgöls taxiresa samt med den omständigheten att han gjorde ett
kortköp på Ica Bomben i Hökarängen dagen därpå.
Sammantaget menar tingsrätten att det inte helt går att utesluta Ferdi Kücükgöl som alternativ
gärningsman. Utöver det finns det dock inte särskilt mycket som talar för att han satt i den vita
Audin.

Furkan döms dock för misshandel i ett annat fall till 1 års fängelse.
Senast redigerad av derfilo999 2023-04-27 kl. 19:11.
Citera
2023-04-27, 19:09
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ordet uppsåt har en väldigt speciell betydelse i juridiska sammanhang. Man kan inte utgå ifrån hur ordet används utanför juridiken och räkna med att man ska hamna rätt. Uppsåt (i straffrättslig mening) brukar delas upp i tre olika sorter: avsiktsuppsåt, insiktsuppsåt och likgiltighetsuppsåt. Du kan förstås invända att ett eller flera av de här uttrycken är självmotsägelser. Din invändning har däremot ingen effekt på hur de här orden används i juridiska sammanhang.
Citera
2023-04-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leimi123
https://sverigesradio.se/avsnitt/tre...lfredstallande

Hur kan de dömas om det ej finns någon bevisning att de befunnit sig på bensinmacken? Det finns inga mastuppkopplingar och/eller tekniska bevis för detta. Det finns flera alternativa gärningsmän. Jag fattar inte, jag tror att hovrätten kommer ändra domen. Jag tror även att det handlar om att fallet har fått så stor uppmärksamhet av politiker, media etc.

Du kan tro precis vad du vill men domen kommar att fastställas i HR!
Citera
2023-04-27, 23:00
Medlem
Citat:
Nej inte Stureplans morden. Mordet efter en dödsskjutning i Märsta 2020. Tingsrätten dömde för mord. Hovrätten friade. HD tog upp målet och dömde för mord. En stark indicie kedja räckte för morddom i en skjutning i kriminella miljöer. Finns ju sällan vittnen som vågar prata etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in